- پنجشنبه 29 دی 1401 :: 01:36
برای ورود به عرصه دنیای تبلیغات چه مسیری را باید طی کرد؟ آیا خلاق و پر انرژی هستید و چه مهارت هایی موردنیاز است؟
نویسنده : الهه توانا
من کیام؟
اعتبارنوین: امیر بذله هستم، متولد سال 69 و دانشآموخته رشته آیتی. اکنون مدیر یک استودیوی هنری هستم که در زمینه تولید فیلم کوتاه و محتوای تبلیغاتی فعالیت میکند. فعالیت تخصصی من در استودیو نویسندگی، تصویربرداری و کارگردانی فیلمهاست.
در دنیای تبلیغات چه خبر است؟
در زمانه ما آدمها حوصله و زمان کافی برای تماشای محتوای تبلیغاتی ندارند و دلشان میخواهد درباره چیزها در کوتاهترین زمان و بهترین حالت ممکن، اطلاعات بهدست بیاورند. دستاندرکاران عالم تبلیغات با درنظر گرفتن این تمایل و البته عواملی مثل جنسیت، سنوسال و نیاز افراد، درباره محصولات مختلف به آنها اطلاعات میدهند. خب گاهی دروغ و اغراق هم به این دنیا راه پیدا میکند اما تبلیغ خوب تن به چنین چیزی نمیدهد. ما در تبلیغات، خودمان را بهجای مخاطب فرض میکنیم تا بفهمیم درباره هر محصول چه سوالاتی ممکن است توی ذهن اش ایجاد شود. بعد سعی میکنیم این سوالات را به زبان هنرمندانه جواب بدهیم و حواسمان هست وقتی مخاطب در نقش مشتری با محصول از نزدیک مواجه شد، بین تصویر واقعی آن و تصویری که ما برایش ایجاد کردهبودیم، تفاوت چندانی نبیند.
از چه مسیری میتوانید وارد کار تبلیغات شوید؟
شما در این حرفه با دنیای وسیعی از تجهیزات و قالبهای ارائه سروکار دارید؛ از تبلیغات محیطی شامل بیلبوردها و بنرها و… گرفته تا تبلیغات دیجیتال مثل موشنگرافیکها، استاپموشنها، فیلمهای کوتاه و… . برای ورود به این دنیای وسیع، باید مفاهیم پایهای هنر یعنی فرم و رنگ را بشناسید، کشف کنید که به کدام بخش از هنر علاقه بیشتری دارید و در همان بخش بهصورت تخصصی آموزش ببینید. البته مسیر تجربی هم وجود دارد که میتوانید بهصورت خودآموز، به کمک آموزشهای اینترنتی و آزمونوخطا پیش بروید ولی از راه آموزش آکادمیک یا شرکت در دورههای آزاد، سریعتر و بهتر به نتیجه میرسید.
باید خودتان را به چه مهارتهایی مجهز کنید؟
خلاقیت، ایدهپردازی و خوب دیدن، مهارتهایی است که باید در خودتان تقویت کنید. همچنین باید با ادبیات و سلیقه جامعه بهویژه ادبیات جغرافیایی که قصد فعالیت در آن را دارید، آشنا باشید. ما همه در یک کشور زندگی میکنیم ولی برای مثال فرهنگ و سلایق مردم خراسان و فارس، درعین مشابهت، با هم تفاوتهایی دارد. شما در کار تبلیغات، قرار است روی جامعه تأثیر بگذارید پس باید روحیات آن جامعه را بشناسید و لازمه این شناخت این است که تاحدی جامعهشناسی هم بلد باشید.
خلاقیت را چطور میشود تقویت کرد؟
توسعه خلاقیت برای من با مشق بصری ممکن میشود. یعنی چی؟ خب من دایم مشغول دیدن هستم. پروژههای تبلیغاتی مختلف را با نگاه نقادانه تماشا و بررسی میکنم تا بفهمم نقصهایشان کجاست و چه نقاط قوتی دارند. ایدههایشان از کجا آمده و چطور اجرا شدهاند. بعد سعی میکنم برای نقاط ضعف کارهایی که دیده ام، راهحلهای مناسب پیدا کنم و در پروژههای خودم بهکار بگیرم. فرایند تماشا کردن مداوم و مستمر، ذهن را حسابی پویا میکند و آن را بهکار میاندازد.
کار در حوزه تبلیغات بیشتر بهدرد چه کسانی میخورد؟
من تبلیغات را یک موجود زنده و شاداب میبینم. برای کار کردن در حوزه تبلیغات باید شیوه تعامل و رفاقت با آن را یادگرفت. افرادی که به ذهنشان اجازه رویاپردازی و تخیل بدون محدودیت میدهند، احتمالا در این حوزه موفقتر خواهندبود. ازطرفی تبلیغات مثل یک دوست بر عوامل و دستاندرکاران حوزه خودش تأثیر نسبتا بیشتری درمقایسه با دیگر شغلها میگذارد؛ دستکم برای من که اینطور بوده و کار در دنیای تبلیغات، رنگولعاب خاصی به زندگیام بخشیده و من را سرزندهتر کردهاست.
در این حرفه با چه سختیها و خوشیهایی روبهرو خواهیدبود؟
از لحظهای که کارفرما با شما تماس میگیرد، سختیها شروع میشود؛ به توافق رسیدن بر سر ایده، قانع کردن کارفرما و پیش بردن مراحل کار. اما همه اینها وقتی به نتیجه خوب میرسد، به شیرینی و خوشی تبدیل میشود. البته نتیجه لزوما همیشه راضیکننده نیست چون کار برای کارفرما تولید میشود و نه برای شما بنابراین نمیتوانید نظرتان را به سفارشدهنده تحمیل کنید. ما برای اینکه لذت بیشتری از کارمان ببریم، یکسری از محتواها را صرفا برای دل خودمان تولید میکنیم. این نوع کارها آورده مالی مستقیم ندارند اما حالمان خوش میشود و میتوانیم آنها را بهعنوان نمونهکار خوب ارائه کنیم.