• یکشنبه 09 بهمن 1401 :: 05:15

بادام فواید زیادی برای زنان دارد، بادام یک آجیل فوق العاده محبوب است اگرچه چربی بالایی دارد، اما بسیار مغذی و بسیار سالم است.

بادام

بادام مانند گردو و پسته از آجیل های خوشمزه ای است که فواید زیادی برای سلامتی دارد که در این مقاله به صورت اختصاصی به خواص بادام برای زنان خواهیم پرداخت.

بادام بدون شک یک غذای عالی است زیرا سرشار از مواد مغذی و پروتئین های قدرتمندی است که بدن همه به آن نیاز دارد. به همین دلیل توصیه می کنیم هر روز از بادام به صورت خام یا بو داده و یا به صورت دسر و غذا استفاده کنید. قطعا بعد از چند روز نتایج بی نظیر آن را احساس خواهید کرد.

بادام میوه درخت بادام است و به عنوان آجیل و خشکبار مورد استفاده قرار میگیرد. نام علمی این میوه خشک (Prunusdulsis) است و بومی خاورمیانه، هند و شمال آفریقا است. در مناطقی مانند ایران، عربستان سعودی، لبنان، ترکیه، سوریه، اردن و اسرائیل یافت می شود.

طعم بادام می تواند از شیرین تا تلخ متفاوت باشد و هر دو نوع آن در فروشگاه ها موجود است. این آجیل خواص درمانی زیادی نیز دارد که در ادامه به برخی از خواص بادام برای زنان اشاره خواهد شد.

اصولا زنان به دلیل سیکل ماهانه قاعدگی و بارداری بدن ضعیف تری نسبت به مردان دارند. در این مقاله به طور خاص به فواید بادام برای خانم ها اشاره کرده ایم.

بادام

خواص بادام برای زنان در دوران قاعدگی

دوران قاعدگی روی کمر و شکم تاثیر می گذارد. مشخص شده است که مصرف کلسیم و منیزیم چند روز قبل از این دوران می تواند به کاهش شدت این علائم کمک کند.

اگرچه امروزه انواع مختلفی از مکمل های غذایی در بازار وجود دارد، اما توصیه می کنیم که مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را از منابع طبیعی مانند بادام دریافت کنید.

یکی دیگر از خواص بادام برای زنان، تامین آهن برای جلوگیری از کم خونی است. با توجه به اینکه بسیاری از زنان به دلیل خونریزی قاعدگی و مشکلات مربوط به آن مانند کاهش تمرکز، سرگیجه، سردرد و … در معرض خطر ابتلا به کمبود آهن هستند مصرف بادام میتواند مفید باشد. این موراد یکی از مهمترین خواص بادام برای زنان است.

خواص بادام برای زنان در بارداری

بادام یکی از غذاهای حاوی اسید فولیک است که از بروز برخی نقص های مادرزادی در نوزادان جلوگیری می کند و باعث رشد سلول های سالم و تشکیل بافت می شود. نقص لوله عصبی وضعیتی است که در آن لوله عصبی در جنین وجود ندارد یا به درستی تشکیل نشده است.
پزشکان به زنان توصیه می کنند که در دوران بارداری اسید فولیک مصرف کنند تا اعصاب جنین به درستی رشد کند. بادام حاوی اسید فولیک کافی است و سلامت مادر و نوزاد را تضمین می کند.

آجیل بادام

خواص بادام در دوران شیردهی

در گذشته به بسیاری از مادران توصیه می شد برای افزایش شیر خود هر روز یک مشت بادام بخورند. امروزه محققان همچنین به این نتیجه رسیده اند که مصرف بادام کامل، کره بادام یا شیر بادام باعث افزایش تولید شیر مادر می شود.

خواص بادام برای زنان یائسه

به دلیل محتوای کلسیم و منیزیم بالای آن مصرف روزانه بادام به پیشگیری از پوکی استخوان به ویژه در زنان یائسه کمک می کند. در دوران یائسگی میزان هورمون استروژن کاهش می یابد و این ماده در کاهش تراکم استخوان بسیار موثر است.

بادام حاوی چه چیزهایی است؟

یک چهارم فنجان یا 23 عدد مغز بادام کامل، حاوی مقدار زیادی چربی مفید برای قلب، 6 گرم پروتئین گیاهی، 4 گرم فیبر غذایی، نیمی از نیاز روزانه ویتامین E، 20 درصد از نیاز روزانه به منیزیم، مقادیر کافی ویتامین B ، کلسیم، آهن و پتاسیم است.
ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان از سلول ها در برابر آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت می کند که می تواند منجر به پیری زودرس و بیماری هایی مانند سرطان شود. همچنین محافظت از سلامت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب، گشاد کردن عروق خونی و همچنین در بهبود جریان خون و محافظت از ساختارهای مغز در برابر شرایطی مانند بیماری آلزایمر موثر است. منیزیم در حفظ سلامت روان، بهبود خلق و خو و خواب و کنترل قند خون و فشار خون نقش دارد.

ارزش غذایی مغز بادام

  • فیبر : 3.5 گرم
  • پروتئین : 6 گرم
  • چربی : 14 گرم
  • ویتامین ای : 37% از میزان مصرف توصیه شده روزانه
  • منگنز : 32% از میزان مصرف توصیه شده روزانه
  • منیزیم : 20% از میزان مصرف توصیه شده روزانه

مصارف انواع بادام

بادام شیرین خوراکی است و میتوان از خواص بادام برای زنان و خانم های باردار یا شیرده از این محصول بهره برد. اما روغنی از نوع تلخ آن تهیه می کنند که معمولاً به عنوان چاشنی در غذا استفاده می شود. بادام معمولا به صورت خام مصرف می شود، اما می توان از آن در سالاد و سایر غذاها نیز استفاده کرد.

شیر بادام یک نوشیدنی خوشمزه و جایگزین مناسبی برای شیر گاو است. می توانید مستقیماً با معده خالی از بادام استفاده کنید. مصرف بادام با معده خالی می تواند میزان و سرعت جذب مواد مغذی را در بدن افزایش دهد. همچنین می توانید شب بادام را در آب خیس کنید و صبح روز بعد بخورید. خلال بادام نیز به عنوان چاشنی خوشمزه در برخی غذاها استفاده می شود.

نگهداری بادام

بادام در طول سال در انواع مختلف در بازار موجود است: با پوست، مغز شده و خلال شده و در طعم های مختلف مانند ساده ، بو داده، شور و فلفلی. اگر نوع با پوست دیدید، آن را تکان دهید. می تواند بسیار قدیمی یا بسیار خشک و مانده باشد. می توانید بادام را با پوست یا بدون پوست بخرید، برای خرید بادام با قیمت مناسب توصیه میکنیم به فروشگاه های آنلاین مانند Aghayegerdoo.ir سر بزنید. اما از خرید بادام فرآوری شده خودداری کنید. توجه کنید که بادام هم اندازه و سنگین بخرید. بادام باید بدون ترک و لکه و عاری از هرگونه لک باشد.

بادام اغلب با گذشت زمان بوی نامطبوعی پیدا می کند. برای بررسی کهنه یا تازه بودن بادام، بادام را از وسط نصف کنید و به قسمت سفید آن نگاه کنید. اگر داخل بادام زرد است یا بافت لانه زنبوری دارد، آن را نخرید.
بادام های بسته بندی شده بهتر است در یک مکان خنک و تاریک نگهداری شوند، بنابراین می توانید به راحتی آنها را به مدت یک سال نگهداری کنید. حتی می توانید آن را در یخچال نگهداری کنید. طعم آن به هیچ وجه تغییر نمی کند.

همچنین می توانید بادام ها را در فریزر نگهداری کنید تا ماندگاری آن ها افزایش یابد. اما آن را به خوبی بسته بندی کنید تا از یخ زدگی، رطوبت و کپک جلوگیری شود و در مواقع لازم از خواص آن برای زنان استفاده کنید.

پس از باز کردن، در ظرف در بسته در جای خشک و خنک نگهداری کنید. از قرار دادن مغز بادام در معرض بوهای شدید خودداری کنید، زیرا این مغز در صورت قرار گرفتن طولانی مدت می تواند هر بو را به راحتی جذب کند. آن را از حشرات و آفات محافظت کنید. برای نگهداری طولانی‌تر بادام، آن‌ها را از رطوبت دور نگه دارید.

حرف پایانی

در پایان این مقاله لازم به ذکر است که بادام سرشار از چربی های غیراشباع، فیبر، توکوفرول، مواد معدنی مانند منیزیم، مس و ترکیبات گیاهی است که فواید بسیاری برای سلامت جسمانی دارد.

بادام به دلیل داشتن ترکیبات غذایی منحصر به فرد از خطرات و بیماری هایی مانند بیماری عروق کرونر قلب، دیابت، التهاب و استرس اکسیداتیو جلوگیری می کند. علاوه بر این، مصرف منظم این میوه ها از طرق مختلف در کنترل سطح کلسترول و تری گلیسیرید موثر است.

این ماده غذایی مفید با وجود ارزش کالری بالا با فیبر بالا می تواند غذای مناسبی برای کاهش وزن باشد. تا زمانی که بادام و سایر آجیل ها را در مقادیر متوسط ​​و متعادل مصرف کنید، می توانید از فواید بادام برای زنان بهره مند شوید.

می توانید بادام را به صورت خام یا بو داده مصرف کنید و حتی می توانید آن را به صورت کره بادام، کره بادام یا شیر بادام تهیه و مصرف کنید. خوردن روزانه بادام و محصولات مشابه می تواند به شما کمک کند بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را به راحتی تامین کنید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا