• شنبه 13 خرداد 1402 :: 09:10

سردخانه های دارای مدل های مختلفی می باشند و بر اساس معیار های مختلفی دسته بندی می شوند.

برای ساخت سردخانه ابتدا باید تحقیقات کاملی انجام دهید تا بتوانید به درستی نوع، ظرفیت و سایر ویژگی های سردخانه مورد نظر خود را مشخص نمایید. در این مقاله قصد داریم ویژگی های مختلف سردخانه ها را بررسی نماییم و شما را در ساخت سردخانه یاری نماییم.

در ادامه انواع سردخانه ها را به شما معرفی و تجهیزات مورد استفاده در ساخت سردخانه را بررسی می نماییم و مشاوره ساخت سردخانه را با توجه به معیارهای مختلفی به شما ارائه می نماییم.

سردخانه

مشاوره انتخاب نوع سردخانه

سردخانه های دارای مدل های مختلفی می باشند و بر اساس معیار های مختلفی دسته بندی می شوند در زیر سردخانه ها را بر اساس دما و نوع مبرد دسته بندی می کنیم و شما را در انتخاب هر کدام یاری می نماییم.

  • سردخانه زیر صفر
  • سردخانه بالای صفر
  • سردخانه فریونی
  • سردخانه آمونیاکی

معرفی سردخانه بالای صفر

سردخانه بالای صفر جهت نگهداری محصولات غذایی مانند سبزیجات، میوه، برخی از لبنیات، خشکبار، گل شاخه بریده و چندیدن محصول دیگر می باشد. این نوع سردخانه دمایی بین 0 الی 12+ درجه سانتی گراد دارد که با توجه به نوع محصول دما محیط تنظیم و کنترل می شود.

سردخانه میوه

برای ساخت سردخانه بالای صفر ابتدا باید نوع محصول مورد نظر برای نگهداری را مشخص نمایید. ساخت این نوع سردخانه با توجه به نوع محصول متفاوت می باشد و باید به درستی پیاده سازی شود تا محصول مورد نظر را بتوان با بهترین کیفیت تا مدت زمان طولانی نگهداری نمود. برای مشاهده سردخانه های بالای صفر اجرا شده در شیراز شما می توانید به صفحه ساخت سردخانه در شیراز مراجعه نمایید.

معرفی سردخانه زیر صفر

سردخانه زیر صفر جهت نگهداری محصولات به صورت منجمد می باشد. در این سردخانه محصولاتی مانند گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات منجمد مانند پنیر پیتزا، بستنی، کره و غیره را نگهداری می نمایند. دمای این سردخانه ها معمولا در حدود 18- درجه سانتی گراد می باشد.

سردخانه زیر صفر

این نوع سردخانه مصرف انرژی بیشتری دارد و هزینه ساخت آن نیز نسبت به مدل بالای صفر کمی بیشتر می باشد و در مقابل هم هزینه اجاره نگهداری محصولات در آن بیشتر می باشد.

معرفی سردخانه آمونیاکی

سردخانه آمونیاکی همانطور که از اسم آن مشخص است مجهز به سیکل تبرید تراکمی آمونیاکی می باشد. به این معنی که مبرد مورد استفاده در آن آمونیاک می باشد. سردخانه های آمونیاکی را باید در ظرفیت های بالایی طراحی و اجرا نمود تا توجیه اقتصادی داشته باشد. ساخت این سردخانه در ابعاد کوچک هزینه بسیار بالایی دارد به همین دلیل فقط در ابعاد بزرگ و صنعتی اجرا می شود.

سردخانه های آمونیاکی راندمان بالایی دارند و هزینه تعمیر و نگهداری آنها پایین می باشند به همین دلیل انتخاب مناسبی برای ساخت سردخانه بالای صفر و زیر صفر صنعتی به صورت آمونیاکی می باشد.

معرفی سردخانه فریونی

با توجه به تعریفی که در بالا ارائه شد متوجه می شود که مبرد این نوع سردخانه از نوع گاز های فریون می باشد. این سردخانه ها را می توان در ابعاد و ظرفیت های مختلفی اجرا نمود و هزینه ساخت آن با توجه به ظرفیت سردخانه افزایش می یابد و بهترین گزینه ساخت سردخانه در ابعاد کوچک می باشد. برای مشاهده نمونه پروژه های سردخانه فریونی در تهران می توانید به صفحه ساخت سردخانه در تهران مراجعه نمایید.

مشاوره انتخاب قطعات سردخانه

در ساخت سردخانه از قطعات و تجهیزات مختلفی استفاده می شود که باید به درستی انتخاب شوند تا عملکرد سردخانه در بهترین حالت انجام شود. در ادامه این قطعات را به شما معرفی می نماییم.

کمپرسور سردخانه

مهمترین قسمت هر سردخانه کمپرسور آن می باشد. کمپرسور همان موتور سردخانه می باشد که تحت فشار کاری بالایی کار می کند و باید به خوبی از آن مراقبت شود. کمپرسور های در مدل های مختلفی چون اسکرو، اسکرال، پیستونی و غیره تولید می شوند که رایج ترین آن برای ساخت سردخانه مدل پیستونی می باشد.

به شما پیشنهاد می کنیم که کمپرسور سردخانه را از برند های معروفی چون بیتزر، کوپلند، دورین و دانفوس که کیفیت و تکنولوژی ساخت بالایی دارند تهیه نمایید تا ضریب اطمینان سردخانه شما افزایش یابد.

کندانسور سردخانه

کندانسور ها مورد استفاده در ساخت سردخانه دارای مدل های مختلفی می باشند این دستگاه در مدل های هوایی، آبی و تبخیری طراحی و تولید می شوند و هر کدام در شرایط آب و هوایی مختلف راندمان متفاوتی دارند.

کندانسور ها باید با کیفیت بالایی طراحی و تولید شوند تا عملیات کاهش دمای مبرد و تبدیل آن به مایع را به درستی انجام دهند و همچنین باید توسط یک متخصص با توجه به پروژه و شرایط محیطی به درستی انتخاب شود.

استفاده از کندانسور های هوایی در مناطق گرم و خشک به دلیل راندمان پایینی که دارند توصیه نمی شود و همچنین در مناطقی که تامین آب مورد نیاز کندانسور های آبی و تبخیری مشکل می باشد بهتر است از کندانسور هوایی استفاده شود.

اواپراتور سردخانه

اواپراتور دستگاهی می باشد که در درون سردخانه نصب می شود و وظیفه جذب گرمای محیط را بر عهده دارد. این دستگاه با توجه به کاربرد سردخانه طراحی متفاوتی دارد و اواپراتور مورد استفاده در سردخانه زیر صفر و بالای صفر متفاوت می باشد و این تفاوت عمدتا در فاصله بین فین های آن می باشد.

سردخانه بالای صفر

سازه سردخانه

در ساخت سردخانه معمولا از ساندویچ پانل جهت ساخت سازه استفاده می شود. این محصول عایق حرارتی قوی می باشد و از نفوذ گرما به درون سردخانه جلوگیری می نماید.

ساندویچ پانل ها در ضخامت و دانسیته های مختلفی تولید می شود و هرچه ضخامت ساندویچ پانل افزایش یابد به عایق حرارتی بهتری تبدیل می شود. معمولا در ساخت سردخانه با توجه به دمای داخل و خارج سردخانه ضخامت ساندویچ پانل انتخاب می شود.

در ساخت سردخانه های بالای صفر از ساندویچ پانل های 8 الی 15 سانتی و در سردخانه های زیر صفر از ساندویچ پانل های 10 الی 20 سانتی متری با توجه به شرایط آب و هوایی استفاده می شود.

ساندویچ پانل های مورد استفاده در ساخت سردخانه باید دانسیته 40 کیلوگرم بر متر مربع داشته باشند تا عایق خوبی برای سردخانه باشند. هرچه دانسیته و ضخامت پانل بیشتر باشد مصرف انرژی سردخانه کاهش و استهلاک دستگاه های برودتی کمتر می شود.

شما می توانید برای سفارش ساخت سردخانه در مشهد به صفحه ساخت سردخانه در مشهد مراجعه نمایید. صنایع برودتی نوری یکی از بزرگترین مجریان سردخانه در ایران می باشد و شما می توانید برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان برای احداث سردخانه خود به وبسایت این مجموعه مراجعه نمایید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا