• چهارشنبه 31 خرداد 1402 :: 12:51

در شرایط مواجهه با تغییر الگوهای ارتباطی، سبک زندگی و ازدواج هستیم.

ازدواج

تغییر سبک زندگی

درشرایط مواجهه با تغییر الگوهای ارتباطی و سبک زندگی، ضعف دانش و مهارت در حوزه خانواده و اختلال در همسان‌گزینی صحیح به‌صورتی که مورد تأیید شرع، اخلاق، قانون و عرف اهل شرع باشد، وجود واسطه‌گران کارآمد و دارای شرایط می‌تواند دردستیابی به افزایش ازدواج آسان، بهنگام و پایدار، مؤثر باشد.

درعین حال جای خالی این واسطه‌گران، باعث شده تا بسیاری از جوانان شایسته، فرصت معرفی و حضور در جامعه به قصد ازدواج را پیدا نکنند. این در حالی است که جایگاه واسطه‌­گری در امر ازدواج می‌تواند مقدمات آن را فراهم کند. توجه به جایگاه فضیلت‌مدارانه واسطه‌گری در ازدواج از منظر آیات و روایات، یکی از مهم‌ترین مقدمات توسعه فرهنگی در این حوزه به‌شمار می‌آید.

حذف واسطه‌گری ازدواج و افزایش طلاق

جامعه‌شناسان ایالات متحده معتقدند که زیاد‌شدن طلاق پدیده فرعی و عرضی نیست که در آینده کاهش یابد بلکه نتیجه مفهوم جدید ازدواج است. تومتون‌و‌لین، جامعه‌شناس اروپایی در سال 1994 که تحول الگوهای خانواده و ازدواج را با جریان صنعتی‌شدن و مدرنیزاسیون بررسی کرده‌اند، تحولات حاصل از این جریان­‌ها را عامل اصلی در جهت کاهش اقتدار والدین و افزایش استقلال فرزندان در همسر‌گزینی درنظر گرفته‌اند؛ فرایندی که در نهایت به کاهش ازدواج‌های ترتیب یافته منتهی خواهد شد و انتخاب همسر نه با منطق واسطه‌گری ازدواج و نه با منطق خانواده شکل می‌گیرد؛ ازدواجی که مبنای عاطفی، عاملیت اصلی شکل‌گیری یک زندگی است و با کم‌رنگ شدن احساسات متقابل، پایداری آن زندگی دچار اختلال می‌شود و اغلب به‌صورت جدایی زوجین بروز پیدا می‌کند.

زندگی سست پایه

طبق آمارها ازدواج سفید بیشتر در کشور انگلستان رواج دارد. در فرهنگ غرب ازدواج سفید به‌معنای «هم‌باشی» شناخته شده است. پیوندی به‌مدت زمان نامعلوم بین 2 فرد برقرار می‌شود که فاقد مشروعیت اجتماعی و حقوقی است. ۳۱ درصد کودکانی که در سه ماهه اخیر سال گذشته میلادی در انگلیس متولد شده‌اند پدر مشخصی نداشته‌اند و زندگی اکثر افرادی که قبل از ازدواج با یکدیگر رابطه نامشروع داشته‌اند در کشورهای غربی معمولا به طلاق منجر می‌شود. در همین حال تعداد کودکانی که در خارج از چارچوب زندگی زناشویی در غرب به دنیا آمده‌اند نیز در حال افزایش است.

ازدواج



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا