• چهارشنبه 07 تیر 1402 :: 05:36

استابلایزر، یک دستگاه الکترونیکی است که به منظور تنظیم و تثبیت ولتاژ مورد استفاده قرار می گیرد.

بررسی تفاوت استابلایزر با یو پی اس (UPS)، به استفاده به‌جا و صحیح از آن ها کمک شایانی می کند. درک تفاوت های بین این دو دستگاه با بررسی تعاریف هر یک از آن ها میسر می شود. ما در ادامه این مقاله قصد داریم مهم ترین تفاوت های میان استابلایزر و یو پی اس را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

استابلایزر (stabilizer) چیست؟

استابلایزر، یک دستگاه الکترونیکی است که به منظور تنظیم و تثبیت ولتاژ مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارتی دیگر با استفاده از انواع استابلایزر می توان ولتاژ ورودی به تجهیزات برقی را بر روی یک میزان مشخص تنظیم کرد. از استابلایزر جهت محافظت از تجهیزات برقی در برابر خطرات و آسیب های قطعی ناگهانی برق استفاده می شود.

انواع استابلایزر در مدل های رله ای، سرووموتور و سوئیچینگ در بازار موجود است که برای خرید استابلایزر مناسب باید میزان حساسیت و آمپراژ مصرفی وسایل متصل به آن را مورد بررسی قرار داد.

استابلایزر (stabilizer) چیست؟

یو پی اس (UPS) چیست؟

UPS مخفف شده عبارت uninterruptible power supply می باشد و با نام های منبع تغذیه بدون وقفه و منبع تغذیه موقت برق نیز شناخته می شود.

از یو پی اس در زمان قطعی برق به منظور تامین موقت برق تجهیزات مصرفی استفاده می شود.

فرض کنید در حال کار با کامپیوتر خود هستید که برق به طور ناگهانی قطع می شود؛ در صورتی که کامپیوتر به یو پی اس متصل باشد برای یک بازه زمانی موقت، خاموش نخواهد شد و شما فرصت ذخیره سازی فایل ها و خاموش نمودن کامیپوتر خود را خواهید داشت.

یو پی اس ها متشکل از 4 بخش اصلی هستند، شامل:

  • باتری
  • یکسو کننده شارژ
  • کلید غیرهادی
  • مبدل جریان مستقیم به متناوب

کاربردهای یو پی اس چیست؟

از یو پی اس برای تجهیزاتی که در زمان قطعی برق، ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به بار آورند استفاده می شود. کاربردهای متداول یو پی اس در دیتاسنتر، دوربین های مدار بسته، آسانسور، تجهیزات کامپیوتری و… می باشد. به بیانی دقیق تر از یو پی اس در مکان هایی استفاده می شود که نیاز مبرم به برق داشته و قطعی برق، خسارات هنگفت و جبران نشدنی را به وجود خواهد آورد.

  کاربردهای استابلایزر چیست؟

از استابلایزر به منظور اتصال تمامی تجهیزات برقی خانگی و صنعتی به منظور جلوگیری از ورود آسیب ناشی از نوسانات ولتاژ برق به آن ها استفاده می شود. مانند استابلایزر کولر، یخچال و فریزر، تلویزیون و…

به عنوان مثال یکی از دلایل سوختن موتور کولرگازی را می‌توان همین نوسانات ولتاژ دانست که برای جلوگیری از این اتفاق، خرید استابلایزر راهکار مناسبی است.

کاربردهای یو پی اس چیست؟

استابلایزر با یو پی اس چه تفاوت هایی دارد؟

تفاوت استابلایزر با یو پی اس در نحوه عملکرد آن ها در هنگام قطعی برق می باشد. نحوه عملکرد یو پی اس در زمان قطعی برق به این صورت است که به محض قطع شدن برق به مدار وارد شده و برق مورد نیاز تجهیزاتی که به آن متصل هستند را تامین می کند. بدین منظور UPS زمانی که تجهیزات الکتریکی با مشکل نبود نیروی برق مواجه می شوند با نیروی برق ذخیره شده در باتری آن، برق مورد نیاز تجهیزات متصل به آن را فراهم می کند.

اما استابلایزر چه در زمان قطعی برق و چه غیر از آن در مدار وجود دارد و به محض ایجاد نوسان برق، آن را تشخیص و رفع کند.

در حقیقت استابلایزر، فقط دامنه ولتاژ ورودی را زیر نظر گرفته و در صورتی که از ولتاژ مرجع، بیشتر و یا کمتر باشد آن را تنظیم و تثبیت می کند. اما یو پی اس، فرکانس و شکل موج ولتاژ خروجی را هم علاوه بر دامنه ولتاژ ورودی، تحت کنترل قرار می دهد. UPS همچنین قادر است نوسانات کوتاه مدت ولتاژ را دفع کند.

نتیجه گیری بررسی تفاوت استابلایزر با یو پی اس!

در این مقاله سعی کردیم به طور جامع تفاوت استابلایزر و یو پی اس را بررسی کنیم تا با آگاهی کامل نسبت به کاربردهای هر یک، از آن ها به درستی در مصارف خانگی و صنعتی استفاده کنید تا هنگام نوسانات برق شهری، هیچ گونه آسیبی به تجهیزات برقی وارد نشود.

در آخر شما عزیزان می توانید سوالات و یا تجربیات خود از استفاده از استابلایزر و یا یو پی اس را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا