• شنبه 06 آبان 1402 :: 03:10

وجود «همکار بداخلاق» فرصت خوبی است که ویژگی‌های یک آدم روی مخ در محیط کار را مرور کنیم.

آدم روی مخ در محیط کار

نویسنده : سیدسورنا ساداتی| ‌ روزنامه‌نگار موفقیت

بسیاری از ما بیشترین ساعات روز را به‌جای بودن در کنار خانواده در محل کار هستیم و برای همین داشتن همکارانی که ما را درک کنند، در کنار آن‌ها حال خوبی داشته باشیم تا بتوانیم کارها را بهتر انجام دهیم و بدون ناراحتی به منزل برویم و کنار خانواده باشیم بسیار مهم است. یک همکار بد که با رفتارهایش روی مخ ماست می‌تواند هم عملکرد کاری ما را خراب کند و بهره‌وری‌مان را پایین بیاورد، هم باعث شود با حال بدی به خانه برویم. شاید هر کدام از ما فکر کنیم همکار خوبی هستیم. اما بد نیست بدانید روز 28 اکتبر روز جهانی همکار بداخلاق است و این مناسبت می‌خواهد توجه همه را به این موضوع جلب کند که چطور در محل کار باعث آزار دیگران نشویم و اگر هم همکار بدی داریم چطور با او رفتار کنیم. از آن‌جا که تعریف بداخلاقی می‌تواند شامل مصادیق زیادی باشد در این مطلب ماجرا را جور دیگری دیدیم و می‌خواهیم بدانیم چه کسانی در محل کار «روی مخ» محسوب می‌شوند.

1- خودرای‌ها| شاید فکر کنید در محل کار مودب هستید، به دیگران بی‌احترامی نمی‌کنید و با حوصله به حرف همه گوش می‌دهید اما بد نیست بدانید همین‌که خودرای باشید کافی است تا روی مخ دیگران باشید.

2- خودشیفته‌ها| خودرای بودن یکی از عواقب خودشیفته بودن است؛ اما خودشیفتگی به این ختم نمی‌شود. آدم خودشیفته کار خودش را از همه بهتر می‌داند. خودش را مرکز عالم تصور می‌کند. عملکرد بقیه را کوچک جلوه می‌دهد و به هر کاری متوسل می‌شود تا خودش را بهتر جلوه دهد.

3- انتقادناپذیرها| ممکن است خودشیفته نباشید اما در عین‌حال در بزنگاه‌های حساس حرف بقیه را قبول نکنید و تصور کنید هرکسی انتقاد می‌کند با شما زاویه دارد و می‌خواهد تخریب‌تان کند.

4- دسیسه‌گرها| برخی افراد بیشتر انرژی‌شان را روی این می‌گذارند که برای بهتر شدن شرایط کاری و مالی برای خودشان طراحی داشته باشند. آن‌ها مدام در محل کار خبر می‌برند و می‌آورند و به این شکل روی مخ بقیه می‌روند حتی اگر خیلی شیک رفتار کنند.
5- بدون همدلی| فکر کنید فرزند همکارتان مریض شده و از شما می‌خواهد به کارهای او برسید تا بتواند فرزندش را به دکتر ببرد. اگر همدلی نداشته باشید و مشکلات دیگران را مربوط به خودشان بدانید همکار خوبی نخواهید بود.

6- تکروها| برخی افراد علاقه دارند کارها را یک نفره انجام دهند و به کار تیمی توجهی نمی‌کنند. تکروها اخلاق کار تیمی را رعایت نمی‌کنند و به دلایل زیادی باعث رنجش دیگران می‌شوند.

7-رفتارهای محفلی| اگر در یک محیط کاری فقط با همکاران خاصی که در بخش خودتان هستند مراوده داشته باشید و اهمیت بدهید باعث سوءتفاهم‌های زیادی می‌شوید. رفتارهای جزیره‌ای به ساختار یک سازمان لطمه می‌زند و از اخلاق حرفه‌ای دور است.

8- خودشیرین‌ها| برخی دوست دارند در محیط کار جوری رفتار کنند که به چشم بیایند اما نه با عملکرد حرفه‌ای و شغلی، بلکه با خودشیرینی‌هایی که در چهارچوب وظایف‌شان نیست.

9- غرغروها| برخی دیگر از آدم‌های روی مخ در محیط کار کسانی هستند که در هر شرایط غر می‌زنند و مدام بدترین شرایط را متصور می‌شوند. این افراد به‌کل انرژی بقیه را تخریب می‌کنند.

10-شوخی‌های بی‌جا| شوخی در محیط کار چیز بدی نیست مشروط بر این‌که چهارچوب‌های خاصی متناسب با شرایط، ویژگی شخصیتی و رفتاری طرف مقابل و مخاطبان شوخی رعایت شود.

11- سربارها| برخی هستند که در محیط کار سربار دیگران می‌شوند و از رفتار خوب همکاران‌شان سوءاستفاده می‌کنند. کارهای این افراد همیشه روی دوش دیگران است و برای همین روی مخ هستند.

12-متوقع‌ها| خودشیرینی کار خوبی نیست؛ اما چنان‌چه یک نفر با اشتباهات مکرر، رفتارهای اشتباه و برخوردهای نامناسب سازمان را به مخاطره بیندازد، بیانش با مدیران کار غلطی نیست و اگر فرد متوقع باشد که دیگران همیشه چشم‌شان را روی اشتباهاتش ببندند رفتار سازمانی درستی ندارد.

13- نامرتب‌ها و موارد مشابه| برخی با ظاهر غیرآراسته در محیط کار حاضر می‌شوند، همیشه کسل و خواب‌آلود هستند، سروصدا می‌کنند، خوراکی‌هایی با بوی عجیب می‌آورند و سر موضوعات سیاسی و فوتبال با دیگران بحث می‌کنند، در یک کلام طوری رفتار می‌کنند انگار بقیه در آن محیط نیستند. این افراد هم بدجوری روی مخ هستند.

اما چه کنیم؟

شیوه برخورد با همکاری که بداخلاق است بستگی به شرایط آن فرد، جایگاه و سنش و نوع رفتارش دارد، اما به‌طور کل بد نیست چند نکته را بدانیم: 1. احساسات‌تان را محترمانه و واضح بیان کنید. 2. روی رفتارهای مثبت آن فرد هم تمرکز کنید و ببینید کفه ترازو به کدام طرف سنگین‌تر است. شاید شما بدبین هستید. 3. اگر تلاش‌تان را کردید و فکر می‌کنید امکان تغییر آن فرد نیست تیپ شخصیتی و رفتارش را تا جای ممکن بپذیرید. 4. در صورت سخت شدن شرایط، موضوع را با مسئول‌تان در میان بگذارید. 5. روابط را تا حد لزوم کاهش دهید. 6. سعی کنید رفتار خوبی داشته باشید و به‌جای مقابله، الگوی جذابی باشید.

کارمند شرکت



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا