• سه‌شنبه 30 آبان 1402 :: 01:02

دیابت یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها در جهان است که معمولا نشانه‌های پنهانی دارد؛ به این معنی که فرد، متوجه دیابت پنهان خود نمی‌شود تا زمانی که عوارض آن را به‌طور جدی مشاهده کند.

سر و کله دیابت چگونه پیدا می شود؟

دکتر «شکور امیدی» درباره آمار مبتلایان به دیابت در کشور می‌گوید: «ما برای بیان آمار دیابت در کشور احتیاط می‌کنیم و معمولا 10 تا 15 درصد اعلام می‌کنیم اما متاسفانه تقریبا 20 درصد است. در این بین، 70 درصد افراد مبتلا اصلا خبر ندارند که دیابت دارند. چون دیابت یک علامت ثابت ندارد و زمانی که فرد درگیر علامت‌های دیابت مثل تکرر ادرار، تشنگی و … می‌شود، یعنی به دیابت مبتلا شده است و باید برای درمان اقدام کند. در قدم اول ما باید زود، دیابتی‌ها را شناسایی کنیم. با یک آزمایش ساده قند خون ناشتا، می‌توان دیابت را تشخیص داد».

دیابت بیماری عصر مدرن است

این استاد دانشگاه تهران درباره مقایسه آمار دیابتی‌ها در ایران و جهان می‌گوید: «در جهان کشورهایی هستند که آمارهای ابتلای مردم‌شان به دیابت بیشتر از ماست. انگلیس 23 درصد دیابت دارد و سرخ‌پوستان آمریکایی نزدیک 50 درصد اما بحث این نیست که آمار ما نسبت به جهان بالاست یا نه. دیابت بیماری مدرنیته است یعنی بیماری عصرن مدرن است. زندگی ماشینی برای ما آسایش آورده اما منجر به آرامش نشده است. هر زمانی هم که استرس در جامعه‌ای بالا برود، دیابت به خصوص نوع 2 بالا می‌رود».

فقط 10 درصد علت ابتلا به دیابت ارثی است

رئیس کل انجمن حمایت از بیماران دیابتی کشور درباره عوامل افزایش ابتلا به دیابت می‌گوید: «من اگر بخواهم دقیق‌تر با شما صحبت کنم، باید بگویم که 10 درصد دیابت ارثی است. 90 درصد آن عوامل محیطی است مثل نداشتن تحرک، چاقی، تغذیه و … . اما از این 90 درصد هم من بر اساس پژوهش‌ها و بر اساس سال‌ها تجربه در این حوزه به عنوان فوق تخصص ایمونولوژی دانشگاه تهران می‌خواهم بگویم که از این 90 درصد عوامل محیطی، 80 درصد آن به استرس و تنش ربط دارد که دیابت را به سن راهنمایی و دبیرستان کشانده است. تا چند سال پیش، می‌گفتند که دیابت بعد از 20 یا 22 سال بروز پیدا می‌کند اما الان کودک یا نوجوان 10 یا 12 ساله هم به دیابت مبتلا می‌شود».

مقصر اصلی دیابتی‌شدن، شیرینی جات نیستند

«بسیاری افراد جامعه فکر می‌کنند مصرف شیرینی باعث ابتلا به دیابت می‌شود اما توجه داشته باشیم این مصرف شیرینی نیست که ما را مبتلا به دیابت می‌کند». این استاد دانشگاه تهران ادامه می‌دهد: «بگذارید یک مثال هم بزنم. الان طبق آمار در یزد، دیابت 26 درصد است. به محض اینکه ما می‌گوییم در یزد آمار دیابت بالاست، بعضی‌ها می‌گویند دلیلش روشن است چون مردم آن‌جا باقلوا می‌خورند. اما اصلا دلیلش این نیست. دلیل اصلی این است که در یزد، ازدواج فامیلی زیاد است. البته این را بگویم، قند و شیرینی و شکلات به‌طور مستقیم ایجاد دیابت نمی‌کند اما اگر فردی دیابت گرفت، اگر یک لیوان نوشابه بخورد، قندش یکهو افزایش زیادی می‌یابد و ما باید داروی زیادی به او بدهیم که این قند پایین بیاید. اما همین یک لیوان نوشابه در فردی که دیابت ندارد، آن قدر خطرناک نیست.»

سالانه 10هزار پا ناشی از دیابت قطع می‌شود

دکتر امیدی درباره راه‌های پیشگیری از ابتلا به دیابت هم می‌گوید: «شیوه تغذیه کشور باید اصلاح شود. نمک موجود در بازار، یکی از دلایل ابتلا افراد به دیابت است. ما به دیابتی‌ها می‌گوییم که مرغ و گوشت ‌قرمز کمتر بخورید، به جایش قارچ بخورید و ماهی. پیشگیری بسیار مهم است. کلا وزارت بهداشت باید تمام تلاشش را بگذارد برای پیشگیری از بیماری‌ها اما تقریبا آموزش همگانی را فراموش کرده است. نگرانی‌ها در این باره به حق است چون دیابت به مادر بیماری‌ها معروف است و جزو خطرناک‌ترین‌هاست. اگر بگوییم از سرطان خطرناک‌تر است، بیراه نگفتیم چون دیابت باعث نابینایی، مشکلات کبدی، قطع عضو و … می‌شود. این را هم بگویم که سالانه 10 هزارپا در کشور به‌خاطر دیابت قطع می‌شود چون دیابتی‌ها آموزش ندیده‌اندو درمان زخم آن را بلد نیستند و آگاهی ندارند.»

How does diabetes come?



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا