• شنبه 16 دی 1402 :: 02:01

در این نوشتار، دلایل احتمالی استخدام‌نشدن را توضیح می‌دهیم و روش برطرف‌کردنشان را مرور می‌کنیم.

چرا کسی شما را استخدام نمی کند؟

یافتن شغل خوب کار دشواری است و هرچه بیشتر دنبال کار بگردید و کاری پیدا نکنید، بیشتر احساس بی‌کفایتی می‌کنید و دلسرد و ناامید می‌شوید. در این وضعیت به‌جای این که ناامید شوید، یک قدم به عقب برگردید و سعی کنید مشکل اصلی را پیدا کنید.

در این مطلب به 5 دلیل می رسیک که چرا کسی شما را استخدام نمی کند؟

1- منفی‌نگرید| مدیران دوست دارند کارمندی مثبت‌نگر و مفید استخدام کنند. در دومین جلسه مصاحبه ممکن است از شما بپرسند چه پیشنهادی برای بهبود یک محصول یا روند کاری سازمان دارید. در این شرایط باید مراقب گفته‌ها و نحوه بیان خود باشید. پاسخ تند و توهین‌آمیز ندهید. تمام مشکلاتی را که به ذهنتان می‌رسد، بیان نکنید و به‌جای تمرکز بر مشکلات، راه‌حل‌محور باشید. این قانون در توضیح سوابق شغلی‌تان هم صدق می‌کند. درباره سازمان قبلی، مدیران و همکاران سابقتان بدگویی نکنید حتی اگر رفتار آن ها واقعا بد بوده است.

2-بیش از حد هیجان دارید| هیجان‌زده‌شدن برای فرصت شغلی خوب است، اما نباید بیش از حد مشتاق و هیجان‌زده به نظر برسید. هیجان بیش از حد زنگ خطری برای مصاحبه‌کنندگان است، بنابراین فقط ۵ دقیقه قبل از مصاحبه در شرکت حاضر شوید. لازم نیست از یک ساعت قبل به آن جا بروید و مدت طولانی در لابی منتظر بمانید. اگر قبل از مصاحبه می‌خواهید درباره سازمان و مدیرعامل آن تحقیق کنید، به لینکدین شرکت سر بزنید نه به فیسبوک یا اینستاگرام شخصی مدیرعامل.

3- برای مصاحبه آماده نیستید| یکی از سخت‌ترین قسمت‌های کاریابی شرکت در جلسات مصاحبه کاری است. باید برای مصاحبه آماده باشید. برای این کار بهتر است فهرستی از سوالات رایج در مصاحبه‌های کاری را پیدا کنید و پاسخ‌های آن‌ها را تمرین کنید. با صدای بلند سوالات را پاسخ دهید و تلاش کنید از کلمات درست و مناسب استفاده کنید. به‌جای پاسخ‌های تکراری، جوابی خلاقانه و کارآمد بسازید که توجه مصاحبه‌کننده را جلب کند. نباید مثل ربات پاسخ‌های آماده و تکراری بدهید. از یکی از دوستان باتجربه خود بخواهید با شما تمرین کند. او می‌تواند پاسخ‌هایتان را ارزیابی کند و بازخورد مفیدی به شما بدهد. نقاط ضعف و قوت شما در مصاحبه تمرینی مشخص می‌شود و می‌توانید آن‌ها را بهبود دهید.

4- رزومه شما با شغل مدنظرتان تطابق ندارد| روزمه‌ای که ارسال می‌کنید باید با شغل مدنظرتان تطابق داشته باشد. اگر برای کارهای زیادی رزومه فرستاده‌اید و هیچ‌کدام پاسخ شما را نداده‌اند، شاید مشکل از رزومه‌تان باشد. کارفرمایان به دنبال شخصی هستند که با شرح وظایف شغل آن‌ها مطابقت داشته باشد. آن‌ها تعداد زیادی رزومه دریافت می‌کنند و شاید فرصت نکنند هر رزومه را کامل بررسی کنند. شما باید رزومه‌تان را بر اساس موقعیت شغلی آن‌ها تنظیم کنید تا متوجه شوند شما برای آن شغل مناسب هستید؛ یعنی رزومه شما باید مهارت‌ها و تجربیات شما را نشان دهد. لازم نیست برای موقعیت شغلی رزومه جداگانه بنویسید، اما حداقل باید چند رزومه برای هر موقعیت شغلی تنظیم کنید؛ مثلا رزومه شما برای شغل برنامه‌نویسی با رزومه‌ای که برای شغل مدیریت محصول می‌فرستید باید متفاوت باشد.

5- مهارت‌های اجتماعی کمی دارید| کارفرما در نگاه اول مهارت‌های اجتماعی شما را می‌سنجد. اگر مؤدبانه احوالپرسی نکنید و به سؤالات پاسخ‌‌های کوتاه دهید، شانس کمی برای قبولی خواهید داشت. شما باید بتوانید داستان‌سرایی کنید، فعالانه به سؤالات گوش دهید، ارتباط چشمی خوبی برقرار کنید و علاقه خود به گفت‌وگو را نشان دهید. برای بهبود این توانایی‌ها باید درباره‌شان مطالعه و آگاهانه آن ها را تمرین کنید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا