- جمعه 17 خرداد 1398 :: 01:09
گویا پشت ماجرای دعوت از کارآفرینان به صدا و سیما و حضور در قاب تلویزیون داستان هایی نهفته است که تلویزیون برای حضور این افراد در برنامه های خود از آن ها پولی دریافت می کند.
در اواسط اردیبهشت ماه سال جاری بود که یکی از برنامه های اقتصادی تلویزیون، یکی از کارآفرینان حوزه فرش را به برنامه خود جهت گفتگو پیرامون فرش ایرانی دعوت کرده بود. با آغاز صحبت های مهمان برنامه، می شد پی برد که فرش ایرانی شاید بهانه ای است تا از آن طریق فرد دعوت شده به برنامه کسب و کار خود را معرفی و تبلیغ کند.
وی در بخشی از صحبت های خود از افتتاح شعبه ای جدید برای کسب و کار خود در کشور قطر گفت. همچنین این مهمان برنامه در بخش دیگری از صحبت های خود، از سفرهای خود به سایر کشورها و موضوع تحقیقات بازار گفت و این موضوعات را به گونه ای بیان می کرد که گویا تنها کسب و کار وی انحصار این گونه کارها در فرش ایرانی را دارد. خلاصه موضوع این بود که این فرد که توسط مجری برنامه، به عنوان کارآفرین برتر فرش معرفی شد در طول برنامه به گونه ای صحبت می کرد که به تولیدکنندگان فرش که بیننده برنامه بودند، این گونه القا می شد که ایشان تنها صادرکننده فرش ایرانی هستند که می تواند فرش آن ها را با قیمت های بسیار بالا به فروش برساند و صادر کند.
در اواسط اردیبهشت سال جاری، یکی از برنامه های اقتصادی تلویزیون شخصی را به عنوان کارآفرین برتر حوزه فرش دعوت کرده بود که به زعم یکی از بازاریان معتمد حوزه فرش، این فرد زیاد در بین افرادی که کسب و کار آن ها به فرش مربوط می شود، شناخته شده نبود. این معتمد بازار فرش در گفتوگویی گفت: بعد از پیگیری های بنده از یکی از مسئولین این برنامه، ایشان هزینه این برنامه را خودشان پرداخت کردند و شما هم اگر تمایل دارید می توانید با پرداخت این هزینه در برنامه حضور پیدا کنید!
به هر صورت، دیدن این برنامه برای بینندگان آن پرسش های بسیاری را در ذهن ایجاد می کرد و زمان گذشت تا اینکه یکی از تاجران و بازاریان معتمد فرش پرده از راز این برنامه برداشت! وی گفت: من بعد از دیدن این برنامه به یکی از مسئولین این برنامه گفتم که این شخصی را که به عنوان کارآفرین برتر فرش معرفی کردید و کل برنامه او به مانند یک رپورتاژ بود در فرش ایرانی خیلی جایگاهی به آن صورت ندارد که شما برای ایشان آن جایگاه را در نظر گرفتید. این مسئول برنامه در پاسخ به من گفتند ایشان هزینه این برنامه را خودشان پرداخت کردند و شما هم اگر تمایل دارید می توانید با پرداخت این هزینه در برنامه حضور پیدا کنید!
صحبت های این معتمد بازار فرش نشان می داد که گویا پشت ماجرای دعوت از کارآفرینان به صدا و سیما و حضور در قاب تلویزیون داستان هایی نهفته است و این پرسش ها به ذهن متبادر می شد که برنامه های اقتصادی تلویزیون و به طور کلی صدا و سیما چگونه و به چه روشی این کارآفرینان حوزه های مختلف را به عنوان کارآفرین برتر شناسایی و برای حضور در برنامه های تلویزیونی انتخاب می کنند؟ آیا تلویزیون برای حضور این افراد در برنامه های خود از آن ها پولی دریافت می کند؟
این احتمال دریافت هزینه تولید برنامه از فرد و حضور وی به عنوان کارآفرین برتر با ماجرای حضور “ستاره، مربع ها” در تلویزیون تقویت می شود. “ستاره، مربع هایی” که حضور آن ها در برنامه های تلویزیونی در سال های اخیر انتقادات بسیاری را از سوی کارشناسان و حتی مراجع تقلید به همراه داشته است. تقریبا مدتی است که بخشی از اجرای همه مجری های تلویزیونی، تبلیغ برای اپلیکیشن های پرداخت مالی شده است. کارشناسان معتقدند که به دلیل مشکلات مالی و بودجه ای صدا و سیما، این نهاد برای تأمین هزینه ساخت برنامه هایش رو به اسپانسرهای جدید و نوظهوری آورده که از آن ها به عنوان”ستاره، مربع ها” یاد می شود و این اپلیکیشن های پرداخت مالی به عنوان اسپانسرهایی به ساخت برنامه ها کمک می کنند و در عوض برنامه ها بعد از شروع در خلال اجراهای خود برای این “ستاره، مربع ها” تبلیغ می کنند.
در گذشته نیز برخی از کارآفرینان پیشکسوت در مورد برخی افراد که به عنوان کارآفرینان برتر نوظهور خود را معرفی می کردند، هشدارهایی داده و معتقد بودند که مدارک کارآفرینی برتر این افراد نوظهور در تجارت، از همایش های میلیاردی بیرون آمده است که خود این افراد اسپانسر این همایش ها بوده اند! امروزه نمونه های این همایش ها هم کم نیستند؛ همایش هایی که از سوی عده ای تحت عنوان بخش خصوصی که البته تولیدکننده هم نیستند، بدون نظارت دستگاه های متولی، برگزار می شوند و متأسفانه، مقامات دولتی نیز به اسم حمایت از تولید، در این همایش ها حضور می یابند.
این گونه همایش ها برای معرفی کارآفرینان، تولیدکنندگان و شرکت های برتر حتی بعضاً صدای برخی مسئولین را نیز درآورده است، از جمله این مسئولین می توان به نیره پیروزبخت، رئیس سازمان استاندارد اشاره کرد که از نحوه ارزیابی شرکت های برگزیده در این همایش ها اظهار بی اطلاعی و بیان کرده است که مشخص نیست معیار انتخاب این شرکت ها چیست؟