• جمعه 12 اردیبهشت 1399 :: 03:41

دو مدل پراید تا امرز با خطوط تولید خداحافظی کردند و توقف تولید سایر مدل ها نیز در شرایطی فرا می‌رسد که تاخت و تاز قیمت‌ها در بازار این خودرو ادامه دارد.

خودرو پراید سایپا

 

صنعت خودروی ایران در حالی انتظار خروج پراید و پژو ۴۰۵ از خط تولید را می‌کشد که بررسی‌ها نشان می دهد یکی از سخت‌ترین دوره‌ها برای این صنعت در حال سپری شدن است. دوره سختی از پس تشدید تحریم‌ها.

اگر این روزها از فعالان بازار بپرسید چرا قیمت‌ها در بازار خودرو در حال افزایش است به چند نکته بیشتر اشاره ندارند، افزایش قیمت دلار، ترس مردم از کاهش قدرت خرید، معاملات کاغذی و مانور دلالان، کاهش عرضه خودرو به بازار و بالاخره خروج دو مدل تقریبا ارزان قیمت خودرو از خط تولید.

پراید اوایل دهه هفتاد آمد و قرار است همراه صنعت ایران به قرن تازه پا نگذارد. این خودروی پرمشتری البته در سه دهه‌ای که به چشم دیده فراز و فرودهای عجیبی را تجربه کرده است.

نماد تفاوت برای طبقه‌ای نه چندان ثروتمند

روزگاری، در بدو ورود به بازار ایران نماد طبقه‌ای بود که دلش می خواست متفاوت باشد، ثروتش نه آن اندازه بود که خودروهای گران قیمت‌تر را برگزیند و نه آن میزان کم که سپند و پیکان و … سوار شود. طبقه متوسط تازه در حالش شکل گری دوباره بود و پراید بهترین نماد برایش محسوب می شد. در نیمه دوم دهه هفتاد از پس ممنوعیت ورود خودروهای خارجی، این خودرو فضای بیشتری برای مانور یافت.

 

خودرو پراید سایپا

 

این چنین بود که پراید برای اولید خریدارانش، نماد ثروتی بود که البته محدده اش کاملا قابل رصد می‌نمود. این روزگار اما دیری نپایید.

پراید ورودی به بازار در سال ۱۳۷۲ قیمتی بین یک میلیون و ۸۷۰ هزار تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار فروخته می‌شد. پرایدهای فول صندوقدار نیز در این دوره البته به قیمتی برابر با ۲ میلیون و سیصد هزار تومان فروخته شدند.

درست در روزهای اوج حمله به پراید بود که رییس جمهوری وقت با به کار بردن عبارت “پراید، کیلویی چند” خواستار عقب‌نشینی قیمت‌ها شد و هر چند قیمت‌ها تا محدوده ۱۵ میلیون تومان به صورت دستوری عقب رفت اما سال ۹۲ پیشروی پراید از سر گرفته شد و پراید ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی سال ۹۱ به قیمت ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در سال ۹۲ فروخته شد.

دلیل افزایش قیمت پراید ۱۱۱ چیست؟

فعالان بازار مهمترین دلیل افزایش قیمت پراید ۱۱۱ را اعلام توقف تولید این خودرو می دانند . در عین حال توقف تولید خودروی پراید ۱۳۲ نیز زمینه را برای رشد قیمت این خودرو فراهم کرد و قیمت این خودرو را در بازار به ۶۷ میلیون تومان رساند. پراید ۱۳۱ به قیمت ۷۱ میلیون و ۵۰۰ و پراید وانت به نرخ ۷۶ میلیون تومان فایل شده اند.

به نظر می رسد تخلیه تاثیر روانی خروج این خودروها از خط تولید در شش ماه اتی اتفاق بیفتد . این اتفاق البته به معنای کاهش قیمت نیست بلکه روند رو به رشد قیمت ها را مهار خواهد کرد.

 

خودرو

 

پراید جایگزین ندارد

هر چند مدتها صحبت از جایگزین پراید بود اما مدرعامل سایپا تکلیف را روشن و تاکید کرد این خودرو جایگزینی ندارد.

سید جواد سلیمانی درخصوص جایگزینِ پراید گفت: همانطور که پیش از این بارها مطرح کرده‌ایم، برای یک خودرو با حدود قیمت ۲۶۰۰ دلار هیچ جایگزینی وجود ندارد، زیرا در شرایط فعلی و افزایش سرسام‌آور قیمت مواد اولیه و نوسان بازار ارز، تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های واردات قطعات، تولید هیچ خودرو دیگری با این قیمت امکان‌پذیر نیست.

به ای ترتیب هر چند پیکان در حضور یک جانشین از خط تولید خداجافظی کرد اما پراید بدون هیچ جانشینی با صنعت خودروی ایران خداحافظی خواهد کرد. به گفته مدیرعامل سایپا در حال حاضر تولید پراید ۱۱۱ و ۱۳۲ متوقف شده است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا