• چهارشنبه 06 اسفند 1399 :: 07:26

وزارت نفت در پی انتشار برخی اخبار نادرست مبنی بر «دریافت حقوق‌های وحشتناک و نجومی» از سوی کارکنان صنعت نفت با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب آمار و اطلاعات و اعداد غیرواقعی منتشره در مورد حقوق و دستمزد کارکنان صنعت نفت، توضیحاتی را ارائه داد.

قیر نفت

وزارت نفت در پی انتشار برخی اخبار نادرست مبنی بر «دریافت حقوق‌های وحشتناک و نجومی» از سوی کارکنان صنعت نفت با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب آمار و اطلاعات و اعداد غیرواقعی منتشره در مورد حقوق و دستمزد کارکنان صنعت نفت، توضیحاتی را ارائه داد.

در این اطلاعیه آمده است:

حقوق و دستمزدها در کشور بر اساس رویه‌های قانونی و از سوی دستگاه‌های مسئول تعیین می‌شود و هیچ دستگاه اجرایی در کشور قادر نیست رأساً حقوق و دستمزد برای کارکنانش تعیین کند، با این وصف، وضع حقوقی کارکنان نفت که هم قانونی است و هم مطابق رویه کلی حقوقی کشور، در بسیاری موارد و با توجه به وضع ویژه مناطق عملیاتی، صعوبت و خطرهای ناشی از فعالیت در مناطق بد آب و هوای عملیاتی و سکوها، ریسک بالای سلامتی و خطرهای جانی مرتبط و سطح مسئولیت‌ها، تناسب ندارد و حتی با اعمال ضرایب مربوطه، جبران‌کننده زحمات خالصانه آنها نیست. با این وصف حقوق بیشتر کارکنان صنعت نفت هیچ قرابتی با اعداد موهوم و خیالی اعلام‌شده از سوی برخی افراد و رسانه‌های مغرض ندارد.

این اطلاعیه می‌افزاید: تصور نادرست و خطای محاسباتی برخی صاحبان تریبون و رسانه‌هایی که خود بدون هیچ حساب و کتابی از منابع مالی سرشار نهادهای خاص ارتزاق می‌کنند سبب شده است تا با تفسیر ناشیانه مستندات لوایح بودجه سالانه، محل صرف بودجه شرکت ملی نفت و دلایل اختصاص آن و بدون آگاهی از اجرای عملیات وسیع صنعت نفت برای «حفظ قدرت نفتی» جمهوری اسلامی ایران که در خط مقدم جنگ تمام‌عیار اقتصادی قرار دارد، با دستاویز قرار دادن برخی ارقام و اعداد و ذهنیات نادرست به تضعیف روحیه سربازان اقتصادی کشور و تشویش افکار عمومی بپردازند. اما مزید اطلاع این عده متذکر می‌شویم بودجه شرکت نفت و نیز دیگر دستگاه‌های دولتی از سوی مجلس شورای اسلامی تعیین و از سوی دیوان محاسبات کشور به‌عنوان بازوی نظارتی مجلس شورای اسلامی هم چگونگی صرف بودجه‌ها و تطابق آن با قوانین کشور بررسی و بازرسی می‌شود و خود دستگاه‌ها دخل و تصرفی در تعیین آن ندارند.

همچنین فرزین مینو- معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت، اعداد و ارقام منتشرشده به‌عنوان میانگین حقوق و دستمزد کارکنان رسمی صنعت نفت در فضای مجازی را به‌شدت تکذیب کرد و در واکنش به لحن اهانت‌آمیز گوینده رسانه ملی نسبت به وزیر و کارکنان نفت، گفت: باید از رسانه ملی تشکر کرد که تا این اندازه تلاش‌های بی‌وقفه کارکنان صنعت نفت را در اوج تحریم‌ها و شیوع کرونا قدر نهاده است!

وی در واکنش به انتشار اعدادی نجومی به‌عنوان میانگین حقوق و دستمزد کارکنان صنعت نفت در فضای مجازی و صحبت‌های صبح امروز گوینده یکی از شبکه‌های رادیویی که با سخره گرفتن حقوق کارکنان وزارت نفت و اهانت مستقیم به وزیر نفت همراه بود، گفت: کارکنان عملیاتی صنعت نفت در سخت‌ترین شرایط کاری از نظر آب و هوا، دوری از خانواده و زندگی اقماری، حمل‌ونقل پرریسک و… بی‌وقفه مشغول فعالیت هستند، به‌طوری که حتی در تمام مدت شیوع کرونا در کشور، لحظه‌ای جریان تولید و توزیع نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی متوقف نشده است؛ آن‌گاه یک گوینده در رسانه ملی چطور به خود اجازه می‌دهد کارکنان زحمتکش صنعت نفت را به سخره بگیرد و حقوق و دستمزد این کارکنان را آن هم بر پایه اطلاعات کاملاً غلطی که در فضای مجازی منتشر شده است، دستاویزی برای شوخی و تمسخر قرار دهد؟

وی با بیان اینکه تعصب و تلاش کارکنان صنعت نفت برای درآمدزایی، افزایش امنیت اقتصادی و ارتقای قدرت کشور در چانه‌زنی‌های بین‌المللی به‌ویژه در سال‌های اخیر که کشور با سخت‌ترین شرایط تحریمی روبه‌رو بوده است، بر کسی پوشیده نیست، ادامه داد: کارکنان نفت تلاش می‌کنند سازمان‌هایی امثال صداوسیما بتوانند با اتکا به درآمدهایی که صنعت نفت ایجاد می‌کند، تولید محتوا کنند و به حیات خود ادامه دهند و الحق و الانصاف که رسانه ملی به خوبی این زحمات را ارج نهاده است.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت به سازوکارهای ابداعی و ضدانگیزشی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برای کاهش حقوق و دستمزد کارکنان صنعت نفت نیز اشاره کرد و گفت: زمانی که برخی نمایندگان مجلس، با بی‌تفاوتی و ساده‌انگاری از کنار زحمات کارکنان صنعت نفت عبور می‌کنند و بدون توجه به انواع نامه‌نگاری‌ها و درخواست‌های کتبی و شفاهی ما و بدون در نظر گرفتن حساسیت‌ها و سختی‌های کار کارکنان صنعت نفت، در برابر حقوق و دستمزد نفتی‌ها موضع‌گیری می‌کنند، از رسانه ملی چه انتظاری می‌توان داشت؟

مینو عنوان کرد: وقتی می‌بینیم نمایندگان مجلس در سودای افزایش حقوق و دستمزد و اختصاص انواع تسهیلات و معافیت‌ها به اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه‌ها هستند و این روند را در کنار موضع‌گیری‌شان علیه حقوق و دستمزد کارکنان غیور صنعت نفت قرار می‌دهیم، برایمان گاهی پرسیده می‌شود که چه سازوکاری بر روند تصمیم‌گیری‌ها حاکم است؟

وی در ادامه با اشاره به اهانت مستقیم گوینده آن رسانه به شخص وزیر نفت، ادامه داد: آقای مهندس بیژن نامدار زنگنه نه‌تنها به‌عنوان وزیر نفت، بلکه به‌عنوان چهره سیاسی شاخص جمهوری اسلامی ایران که حدود ۳۰ سال وزارت را در سوابق خود دارد و نماد پاکدستی و سلامت، برند مدیریت تخصصی نفت و گاز در مجامع بین‌المللی انرژی از جمله اوپک و اعتبار مدیریتی در کشور است، ازسوی یک گوینده رادیو مورد اهانت قرار گرفته است.

به گفته معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت، نهادینه شدن رفتارهای اهانت‌آمیز در کشور به نفع هیچ‌کس نیست و بی‌شک مراتب تأسف زمانی بیشتر می‌شود که وزیری که نامش با پاکدستی و سلامت و اعتبار گره خورده است، مورد اهانت قرار می‌گیرد.

وی با یادآوری اینکه برخی گاهی فراموش می‌کنند که انتقاد با استهزا و به سخره گرفتن تفاوت دارد، افزود: در کمال تعجب و تأسف، نه تنها شاهد انتقاد نبوده‌ایم، بلکه اهانت صورت گرفته نیز نه بر مبنای عملکرد، بلکه با دستاویز کردن نام خانوادگی شخص وزیر نفت صورت گرفته است.

مینو با بیان اینکه وزارت نفت انتشار اکاذیب درباره حقوق و دستمزد کارکنان صنعت نفت و اهانت آن رسانه به کارکنان این صنعت و عضو هیئت دولت منتخب مردم را به‌شدت محکوم می‌کند، خواستار رسیدگی نهادهای نظارتی به این دست از موضع‌گیری‌ها شد و گفت: برخوردهایی از این دست از جانب صداوسیما که عنوان رسانه ملی را یدک می‌کشد، کاملاً با منافع ملی مغایرت دارد و بسیار دور از ادب، انصاف و البته تأسف‌آور است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا