• چهارشنبه 25 آبان 1401 :: 08:48

انتشار اوراق ارزی به‌عنوان ابزار جدید به بازار می آید تا از فشار روی این اسکناس ها برداشته شود.

مزایا و معایب انتشار اوراق ارزی

مطالعات نشان می‌دهد اوراق ارزی را می‌توان در سه مدل منتشر کرد.

مدل اول، گردآوری منابع صرفا ارزی، پرداخت سودهای دوره‌ای ارزی و تسویه ارزی

مدل دوم، انتشار ارزی اوراق و گردآوری منابع به‌صورت ریالی، محاسبه ارزی سود اوراق و پرداخت آن به ریال، محاسبه سود و زیان نهایی اوراق به صورت ارزی اما با تسویه ریالی

مدل سوم، اختیار بر پرداخت و تسویه ریالی یا ارزی است. مدل اوراقی که قرار است در هفته آینده منتشر شود، از نوع دوم است که به نظر می‌رسد مزایا و معایبی دارد

کارشناسان معتقدند استفاده از ابزارهای مالی در بازار ارز گام خوب و رو به جلو است و سیاستگذار ارزی می‌تواند با استفاده از این ابزار تقاضای سرمایه‌ای و سفته‌بازی را جذب کند. در نتیجه فشار از روی اسکناس برداشته و تعادل در بازار ارز ایجاد شود. در نتیجه اگر از این ابزار استقبال شود، بانک مرکزی می‌تواند ریال را از بازار جمع کند و نوسانات بازار ارز را کاهش دهد. درصورتی‌که جذابیت این اوراق بالا باشد، می‌تواند سبب تشکیل یک بازار موازی با بازار اسکناس شود. در دنیا نیز بازار مشتقه ارزی وجود دارد که بخشی از دارایی مردم در آنجا سرمایه‌گذاری می‌شود.

اما کارشناسان معتقدند که این اوراق معایبی نیز به همراه دارد. اول اینکه در شرایطی که نااطمینانی در اقتصاد زیاد است، افراد اغلب ترجیح می‌دهند که اسکناس نگهداری کنند در نتیجه احتمال دارد که این اوراق با استقبال مواجه نشود. نکته دوم این است که این اوراق ریالی است؛ یعنی سود آن با ریال تغییر می‌کند. به این معنا که اگر در این سه ماه که سررسید این اوراق است، نرخ دلار افزایش توجهی داشته باشد، بانک مرکزی باید سود آن را از محل پایه پولی بدهد که قاعدتا باعث افزایش پایه پولی می‌شود. اما نکته سوم این است که برای این اوراق بازار ثانویه شکل نمی‌گیرد؛ درنتیجه در بازار قابل خرید و فروش نیست و نرخ بازدهی آن در بازار تعیین نمی‌شود که در واقع می‌توان گفت این موضوع پاشنه آشیل این اوراق است.

به عبارت دیگر، چون نرخ این اوراق تابعی از نرخ بازار متشکل ارزی است، توانایی بازاری شدن این ابزار وجود ندارد که به نظر می‌رسد در مقایسه با ابزار دیگر مانند اوراق سکه، جذابیت کمتری دارد. بنابراین باید برای این اوراق جذابیتی به نسبت اسکناس در نظر گرفته شود؛ زیرا در شرایط نا اطمینانی خرید اوراق شامل ریسک می‌شود و سوال اینجاست که این اوراق چه مزیتی به نسبت اسکناس خواهد داشت. اگر این مزیت برای مردم تعریف نشود، در فروش موفق نخواهد بود. بنابراین باید مزیت این اوراق نسبت به اسکناس برای خریداران مشخص شود تا بتوان آن را ابزار جذاب معرفی کرد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا