• سه‌شنبه 12 اردیبهشت 1402 :: 06:18

در امان ماندن عرصه‌های طبیعی ایران از هجوم تخریب و رفتار غیرمسئولانه گردشگران، یکی از مهم‌ترین چالش‌های جدی از سال‌های گذشته بود.

آثار زخم بر عرصه‌های طبیعی ایران

سال‌هاست که فعالان محیط‌زیست فریاد می‌زنند، بهره‌برداری از طبیعت باید ضابطه‌مند شود. آنها از نزدیک شاهد رفتار مخرب گردشگران غیرمسئول در عرصه‌های طبیعی بودند. تخریب‌ها را دیدند و فریاد کشیدند. حالا معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید، بازنگری دستورالعمل طبیعت‌گردی در مناطق حفاظت شده برای جلب مشارکت مردمی و مردمی کردن حفاظت از طبیعت در دستور تا ‌روند ‌طبیعت‌گردی و ساماندهی تفرجگاه‌ها با رعایت مسائل محیط‌زیست، تسهیل و تسریع شود. او طبیعت‌گردی را ابزاری برای کمک به حفاظت از طبیعت با رونق اقتصادی و ایجاد ‌شغل در جامعه محلی توصیف کرده است.

اما چرا سازمان حفاظت محیط‌زیست دست به دامان مردم برای حفاظت از رویشگاه‌ها و عرصه‌های طبیعی ایران شده است؟ چه بلایی بر سر طبیعت ایران آورده‌ایم که گاوهای شمال به خوردن پسماند گردشگران روی آورده اند و مدیران شمالی از جمع‌آوری سخت هزاران تن زباله رها شده گردشگران در جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی کشور در برخی روزها خبر می‌دهند؟ چه بر سر جنگل‌های شمال آورده‌ایم که گاه و بی‌گاه صدها هکتار از درختان سربه فلک کشیده و رویشگاه‌های ‌شمالی برای لحظه‌ای شادمانی در آتش زغال گردشگران می‌سوزند و از بین می‌روند؟چه بر سر عرصه‌های طبیعی ایران ‌آورده‌ایم؟

در امان ماندن عرصه‌های طبیعی ایران از هجوم تخریب و رفتار غیرمسئولانه گردشگران، یکی از مهم‌ترین چالش‌های جدی از سال‌های گذشته بود که هزینه گزاف مادی و طبیعی به کشور تحمیل کرد. مشکل از گردشگرانی ‌است که برای ایجاد تغییر در حالات شخصی و دور ماندن از زندگی شهری دل به دامان طبیعت می‌زنند و چنان غیرمسئولانه رفتار می‌کنند که علاوه بر برهم زدن آرامش زیستگاه‌های حیات‌وحش، به رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی هم رحم نمی‌کنند و گونه‌های گیاهی را زیر چرخ خودروهای آفرود می‌برند سرمایه‌های طبیعی را سرمایه شخصی و انفال را مال فردی تصور می‌کنند.

هجوم ناگهانی برای چیدن گیاهان دارویی توسط سودجویانی که به قیمت نابودی ریشه گیاهان وحشی با هدف کسب سود و سرمایه به عرصه‌های طبیعی وارد می‌شوند، برداشت خاک جنگل که تشکیل هر سانتی‌متر آن صدها سال زمان می‌برد، برای فروش و مصرف در باغچه خانه‌ها، تخریب عرصه‌های طبیعی و زیستمندان آن برای هیجان بیراهه نوردی، سرایت آتش کباب گردشگران به رویشگاه‌های شمالی و کشتن بلوط‌زارها برای تامین زغال کباب گردشگران، همگی دستکاری‌های غیرمسئولانه‌ایی است که گردشگران بی‌تعهد بر طبیعت ایران تحمیل کرده‌اند و حالا همه دست به دامان همان گردشگرانی هستند که طبیعت ایران را تخریب کرده‌اند تا شاید در سفرهای مسئولانه به عرصه‌های طبیعی، از حجم تخریب‌ها بکاهند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا