• شنبه 25 فروردین 1403 :: 08:50

کلی ماشین چینی تو ایران داریم،پس باید ببینیم لوازم یدکی این ماشین‌ها از کجا می شود تهیه کرد.

R13K 769

دیدی چینی‌ها تو بازار ماشین ایران چه غوغا به پا کردن؟

آمارها میگن که سال 1402 سهمشون از بازار شده 60 درصد! یه همچین عددی!

حالا با این همه ماشین چینی تو خیابون، یه سوال مهم پیش میاد: لوازم یدکی این ماشین‌ها از کجا باید گیر بیاد؟

اگه یهو ماشینت خراب بشه، قطعه‌اش رو از کجا پیدا می‌کنی؟

تو این مقاله می‌خوایم یه گشتی تو بازار لوازم یدکی این ماشین‌های چینی بزنیم و ببینیم اوضاع از چه قراره.

لوازم یدکی چینی‌ها از کجا میاد؟

حالا که فهمیدیم کلی ماشین چینی تو ایران داریم، باید ببینیم لوازم یدکی این ماشین‌ها از کجا سر درمیارن.

دو تا منبع اصلی برای تامین لوازم یدکی این ماشین‌ها وجود داره:

واردات: یه عالمه از قطعات از چین وارد میشه. البته این روزا به خاطر تحریم‌ها کار وارد کنندگان سخت شده، ولی بازم میشه یه جوری قطعات رو از اونجا به ایران آورد. این روزا لوازم یدکی خودروهای چینی با توجه به نیاز بازار داخلی در حجم های بالا وارد میشه اما از چه راه هایی اون هم خودش حکایت هایی دارد که در این مقاله شاید جالب نباشه و فرصتی هم نداشته باشیم این موضوعات را عنوان کنیم.

تولید داخلی: یه سری از قطعات هم تو ایران تولید میشه. البته الان سهم تولید داخلی خیلی زیاد نیست، ولی خب کم کم داره اوضاع بهتر میشه. حالا نکته جالب اینکه قطعات برخی از مدل های قدیمی تر چینی ها در داخل تولید میشه به طور مثال لوازم جلوبندی مدل هایی مثل ام وی ام 315 – 110 – 530 – 550 و جک اس5 و جی5 و … در یکی دوسال گذشته برخی قطعات پلاستیکی این مدل ها هم تولید شده مثل جلو پنجره و … . حالا نکته ای که وجود داره اینه که کیفیت ایرانی ها نسبت به چینی ها بهتره یا بدتر! در لوازم جلو بندی شاید بشه قابل رقابت دونست بعضی از قطعات رو اما در نهایت باید بدونیم کیفیت چینی ها به مراتب بالاتره اما در کالا های پلاستیکی مثل جلو پنجره  و .. حتما اگه کیفیت براتون مهمه چینی رو بخرید چون اختلاف زیادی بین ایرانی و چینی وجود داره.

تو بازار لوازم یدکی چینی‌ها میشه یه عالمه آدم پیدا کرد:

شرکت‌های وارد کننده: این شرکت‌ها قطعات رو از چین می‌ارن و به عمده‌فروش‌ها می‌فروشن. البته باید بدونیم که این افراد خیلی در بازار قابل پیدا کردن برای مصرف کننده ها نیستن و کاسب هایی که مغازه دار هستن و تو بازار چند سالی قعال بودن میتونن باهاشون کار کنن. پس این دسته از وارد کنندگان معمولا با مصرف کننده روبه رو نمیشن.

توزیع کنندگان: این‌ها قطعات رو از عمده‌فروش‌ها می‌خرن و به فروشگاه‌های یدکی می‌فروشن. این دسته هم معمولا فقط با مغازه دارا و مکانیکی های سطح شهر در تماس هستن و کالاها رو به دست این افراد می رسونن و بازهم مصرف کننده شاید به راحتی نتواند این افراد را پیدا کنن.

فروشگاه‌های لوازم یدکی: اینجا دیگه آخر خطه! جایی که شما می‌تونید برید و قطعه مورد نظرتون رو پیدا کنید. مغازه دارایی که در بازار هستن و سعی میکنن علاوه بر همکارای بازاری با مصرف کننده نهایی هم ارتباط داشته باشن و با تبلیغات هدفمند دنبال نفرات مصرف کننده نهایی هستن و مصرف کننده هم از معامله با این افراد راضی هستن. فروشگاه هایی که وب سایت دارن و تو اینترنت هم کاملا شناخته شده باشن و قیمتی هم که اعلام میکنن با در بسیاری از موارد از مغازه های سطح شهر ها هم مناسب تر است . به عنوان مثال فروشگاه دیجی کار شاپ ( digicarshop.com ) که سابقه ای 5 ساله در حوزه فروش اینترنتی دارد و امروز مشتریان زیادی در سراسر کشور دارد.

حالا یه سری آمار و ارقام جالب:

حجم بازار: بازار لوازم یدکی خودروهای چینی تو ایران یه بازار خیلی بزرگه و هر سال داره بزرگتر هم میشه. مثلا سال 1402 این بازار حدود 20 هزار میلیارد تومن می‌ارزید. شاید این آمار خیلی قابل استناد نباشه اما به عنوان یک فروشنده لوازم یدکی در بازار تهران میتونیم بهتون بگیم هر ساله تعداد زیادی از افرادی که در بازار خودروهای داخلی مثل ایرانخودرو و سایپا کار میکردن این روزا وارد خودرو های چینی شدن و صنف خود را تغییر دادن، علت این موضوع هم به جز درخواست زیاد چیز دیگه ای نیست.

نرخ رشد: نرخ رشد این بازار هم خیلی بالاست. مثلا سال 1402 رشد 30 درصدی داشته. البته این افزایش رشد هم تا زمانیکه واردات خودرو به ایران ممکن نباشه بیشتر میشه با توجه به نرخ درخواست خودرو های صفر و واردات فقط برند های چینی و شرایط متنوع اقساطی هر ساله به تعداد ماشین های چینی اضافه و در مقابل افزایش درخواست قطعه نیز در پی آن وجود دارد.

مشکلات: البته تو این بازار یه سری مشکل هم وجود داره. مثلا کمبود قطعه، قاچاق و قیمت بالا از جمله این مشکلات هستن. کمبود قطعه بیشتر برای مدل های جدید که بازار عرضه میشه وجود داره و برای مدل های قدیمی تر معمولا کسری قطعات وجود ندارد، قاچاق هم با توجه به شرایط کشور ماهم امری بدیعی است و خیلی قابل پیگیری نیست اما قیمت بالا هم دلایل زیادی دارد مثل انحصار و هزینه های باربری زیاد برای ورود قطعه به کشور می باشد که این مورد هم خیلی قابل حل نیست و باید برای داشتن و سواری خودرو چینی این مورد رو در نظر بگبیریم البته این روزا دیگه ایرانی ها هم قیمتای پایینی ندارن و همین موضوع برای اونا هم وجود داره.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا