• چهارشنبه 28 مهر 1400 :: 05:04

رئیس اداره میراث ‌فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌ دستی مشگین‌شهر از تشکیل پرونده برای ثبت ده‌ها اثر تاریخی و فرهنگی این شهرستان در ردیف ملی خبرداد.

گردشگری

ایمانعلی ایمانی افزود: این آثار شامل ورنی‌بافی، بازی خورخور، بازی گروهی نبش بیدانا، بازی گروهی قیغ مده، غذای شومن کته سی، شیلان پلو، گزنه آشی، بزباشی، بولاغ اوتی آشی، نان کومه، بازی دریمه آغاج در طایفه گیکلو، بازی ساچما آغاج در طایفه گیکلو، بازی گروهی ثبت اجرای چک اوزندی با گون سالدی، بازی گروهی و ثبت اجرای ( سوتو سومک)، خیار کنچوبه، درختان آردواج کنچوبه، آبگرم موئیل، آبگرم قینرجه، آبگرم قوتورسویی، انگور مشگین‌شهر، درخت گردوی اندزق و درخت گردوی حصار است.

وی در بیان عملکرد حوزه میراث‌فرهنگی و یگان حفاظت مشگین‌شهر نیز اظهارکرد: تشکیل ۱۰ پرونده برای بازی‌های بومی و محلی در راستای ثبت در فهرست آثار ناملموس میراث‌فرهنگی و ثبت سه مورد درختان گردو در روستای انار، قشلاق تنگ و حاتم مشه‌سی در فهرست میراث طبیعی کشور در نیمه نخست سال انجام شده است.

او با اشاره به کارشناسی و بررسی میدانی ۵۰ مورد از استعلامات در بخش میراث‌فرهنگی بیان کرد: در حوزه یگان حفاظت نیز در ۶ ماه نخست امسال شاهد پنج مورد رفع تصرف و تجاوز افراد از آثار تاریخی با همکاری مقام قضایی و نیروی انتظامی و دستگیری سه نفر توسط نیروی انتظامی در قشلاق تنگ مشگین مرکزی با آلات و ادوات حفاری بودیم.

وی گفت: در این مدت بازدید و سرکشی به آثار تاریخی به تعداد ۳۵۰ مورد، کشف سه دستگاه فلزیاب و ۲ قلم اشیای تاریخی، تهیه و تنظیم گزارشات و ارسال آن به اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان به تعداد ۵۰ مورد و انتقال سنگ افراشته از اطراف روستای احمدآباد به روی قلعه روستا برای حفاظت بهتر نیز انجام شده است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا