• سه‌شنبه 02 مرداد 1403 :: 12:11

یافته‌های یک مطالعه جدید که «متیو کیلینگزورث» محقق در زمینه خوشبختی آن را منتشر کرده نشان می‌دهد که میلیونرها و میلیاردرها نسبت به کسانی که تا ۵۰۰ هزار دلار در سال درآمد دارند، خوشحال‌ترند.

خرید خوشبختی با پول

این تحقیق کاملا با نظریه «تردمیل لذت» که معتقد است افراد صرف نظر از این‌که چقدر ثروت به دست می‌آورند، با سطوح عادی خوشبختی سازگار می‌شوند و این که لذت‌هایی که پول می‌تواند بخرد وقتی به یک آستانه خاص از ثروت می‌رسید، دیگر جدید نیستند، تناقض دارد. طبق نتیجه این پژوهش، پول می‌تواند خوشبختی بخرد و به همین دلیل نتایج آن در رسانه‌های جهان به یک ماجرای جنجالی تبدیل شده است.

ترکیب نتایج چندین پژوهش

«کیلینگزورث» با ترکیب داده‌های استفاده شده در پژو‌هش‌های اخیر و همچنین نتایج یک بررسی در سال ۲۰۱۸ از ۴۰۰۰ نفر با ثروت متوسط ۳ میلیون تا ۸ میلیون دلار از ۱۷ کشور و یک نظرسنجی سال ۱۹۸۵ از فهرست ثروتمندترین آمریکایی‌های فوربز، توانست همبستگی میان افزایش ثروت و سطوح بالاتر خوشبختی را تعیین کند. افرادی که حدود ۵۰۰هزار دلار یا بیشتر درآمد دارند، رضایت متوسط زندگی ۵.۵ و ۶ از ۷ را گزارش کردند، در حالی که افرادی که حدود ۱۰۰ هزار دلار در سال درآمد دارند، امتیاز حدود ۴.۶ را گزارش کردند. افرادی که حدود ۱۵هزار تا ۳۰ هزار دلار در سال درآمد دارند، کمی بالاتر از چهار را گزارش کردند. با این حال، بررسی «کیلینگزورث» نشان می‌دهد اگرچه خوشبختی را نمی‌توان خرید، پول می‌تواند به رفع نیازهای مهم مانند غذای مناسب، سرپناه و ثبات نقش ایفا کند، هرچند نتایج این بررسی قابل تعمیم به همه جای دنیا و برای تمامی انسان ها نیست. او در پایان می‌گوید: «به ساده‌ترین بیان، این نشان می‌دهد که برای بیشتر مردم، درآمدهای بالاتر با خوشبختی بیشتر همراه است. البته افرادی هستند که از نظر مالی خوب هستند اما خوشحال نیستند. برای نمونه، اگر شما ثروتمند هستید اما احساس بدبختی می‌کنید، پول بیشتر کمکی به شما نخواهد کرد».



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا