• دوشنبه 10 آبان 1400 :: 03:49

تلخی دهان علت های زیادی دارد.یک علت تلخ شدن دهان ، برگشت اسید معده به مری است که میتواند موجب سوزش سردل یا رفلاکس معده شود. دریچه اتصال بین مری و معده به طور معمول باید بسته باشد تا اسید نتواند از معده خارج شود. ولی وقتیکه این دریچه ضعیف شده یا آسیب ببیند، اسیدها خارج شده و موجب یک احساس سوزش در معده و قفسه سینه می شوند.

بوی دهان

جوانه های چشایی دائما در حال جایگزین شدن هستند بنابراین تغییر در سلامت، مواد مغذی دریافتی و تغذیه، داروها، هورمونها و سن، همگی میتوانند باعث تلخی دهان شوند.

دلایل تلخی و خشکی دهان:

1- سوزش سر دل یا رفلاکس معده

معده

یک علت تلخ شدن دهان ، برگشت اسید معده به مری است که میتواند موجب سوزش سردل یا رفلاکس معده شود. دریچه اتصال بین مری و معده به طور معمول باید بسته باشد تا اسید نتواند از معده خارج شود. ولی وقتیکه این دریچه ضعیف شده یا آسیب ببیند، اسیدها خارج شده و موجب یک احساس سوزش در معده و قفسه سینه می شوند. همه این موارد باعث تلخی دهان می شود.

2- کمبود ویتامین

داروی بیماری

کمبود ویتامین یک علت تلخی دهان است. ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز برای بدن، برای عملکرد درست اندام ها مثل طعم، مزه و بو لازمند. به عنوان مثال روی برای حواس چشایی و بویایی لازم است. به همین خاطر قبل از مصرف مکمل روی، پزشک میزان روی بدن را چک می کندو جالب است بدانید افزایش روی هم می تواند باعث تلخی دهان شود. همچنین یکی دیگر از عواملی که موجب از دست دادن طعم غذاها یا تلخی دهان می شود، کمبود ویتامین B12 است.

3- سیگار کشیدن

سیگار

سیگار کشیدن هم می تواند مزه تلخ در دهان ایجاد کند. دلیل آن هم اینست که سیگار حاوی مواد شیمیایی سمی است و به جوانه های چشایی آسیب می زنند. اگر سیگار ترک شود جوانه های چشایی رشد کرده، بیشتر می شوند و احساس مزه و طعم بهبود می یابد. ولی در برخی موارد هم در افرادیکه سالیانی است سیگار می کشند ممکنست پس از ترک سیگار هرگز جوانه های چشاییشان بهبود نیابد.

4- سلامت ضعیف دهان

دندان

بهداشت ضعیف دهان موجب مشکلات لثه و دندان مانند ژینژیویت می شود که در تغییر طعم دهان و تلخی دهان تاثیر زیادی خواهد داشت

منبع : https://etebarenovin.ir/


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا