• چهارشنبه 17 مرداد 1403 :: 11:07

حملات آسم در کودکان بزرگتر که سابقه آسم آلرژیک ندارند گاهی بعد از ورزش، استرس، تحرک‌پذیری، استفاده از پاک‌کننده‌ها، هوای سرد و دود سیگار ایجاد می‌شود

Causes of asthma

در مورد علل افزایش شیوع آسم تحقیقات گسترده‌ا‌ی صورت نگرفته است. دلیل افزایش شیوع آن می‌تواند ذرات استنشاقی، چاقی و بیماری‌های دستگاه تنفس باشد.

علل ایجادکننده بیماری آسم و حملات آن

حملات آسم در کودکان بزرگتر که سابقه آسم آلرژیک ندارند گاهی بعد از ورزش، استرس، تحرک‌پذیری، استفاده از پاک‌کننده‌ها، هوای سرد و دود سیگار ایجاد می‌شود. آسم در کودکان زیر 5 سال اغلب بعد از عفونت‌های ویروسی تنفسی اتفاق می‌افتد.

علل دیگر بروز حملات آسم در کودکان شامل استنشاق گرد و غبار، پشم و پر حیوانات خانگی، گرده گیاهان، تنفس هوای سرد، مصرف برخی داروها و بعضی انواع غذاها مانند شیر، تخم‌مرغ، آجیل، ماهی، داشتن استرس و ناراحتی‌های روزانه، عفونت سینوس‌ها، استنشاق دود سیگار و گاهی اوقات وجود ریفلاکس است.

علائم و نشانه‌های بیماری آسم

عوامل ایجاد کننده بیماری آسم

سرفه علامت اصلی حمله آسم است که شب‌ها بعد از فعالیت یا بعد از استنشاق دود سیگار شدیدتر خواهد شد. همچنین تنفس بیمار تند و کوتاه و با ویزینگ همراه می‌شود. توکشیدگی گردن و قفسه صدری موقع عمل دم مشاهده می‌گردد.

بسیاری از کودکان مبتلا به آسم علائم مزمن دارند که شامل سرفه روزانه بعد از تماس با گرد و خاک، گرده گیاهان، حیوانات خانگی، دود سیگار و… است. با شدت گرفتن حملات، خس‌خس ممکن است کم شود زیرا هوای کمتری هنگام دم و بازدم داخل و خارج ریه می‌شود. تنفس کند و با تو کشیدگی قفسیه صدری هنگام دم همراه است.

علائم آسم در افراد مختلف، متفاوت است. خس‌خس علامت مشخص این بیماری است و معمولاً صبح زود و شب‌ها بیشتر شنیده می‌شود اما هر کودکی که خس‌خس دارد به آسم مبتلا نیست. تشخیص این بیماری زمانی داده می‌شود که کودک حداقل سه مرتبه یا بیشتر دچار حملات ویزینگ و تنگی نفس شود.

صدای ویز با شروع سرماخوردگی‌ها در کودکان مبتلا به آسم دیده می‌شود. حملات معمولاً هر ماه تکرار می‌شود. چنانچه در خانواده کودک، سابقه ابتلا به آسم وجود نداشته باشد این بیماری در سنین 3 تا 6 سالگی خودبه‌خود بهبود می‌یابد.

اگر شروع ویزینگ در سنین زیر یک‌سالگی باشد و حملات به‌طور مرتب تکرار شود، کودک مبتلا به آسم است. علائم آسم در کودکان متفاوت است.

برخی از کودکان، ویزینگ و حملات خفیف و بدون مشکل تنفسی دارند و تعدادی دچار ویزینگ و حملات شدید و تکرارشونده می‌شوند که اغلب شرایط اورژانسی به وجود می‌آورد.

منبع : etebarenovin.ir


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا