• پنج‌شنبه 19 مهر 1403 :: 02:10

در این مطلب نکات مهم و کنکوری درباره هوش مصنوعی را گفته‌ایم تا اگر پیگیر آن هستید، استفاده کنید.

Important points about artificial intelligence
نویسنده: علیرضا کاردار

به گزارش اعتبار نوین، یکی دو سالی است که خیلی زیاد اسم هوش مصنوعی را می‌شنویم. البته تا قبل از آن هم در فیلم‌های تخیلی چیزهایی درباره‌اش می‌دیدیم. ولی در این ماه‌های اخیر، به طور انفجاری این علم در حال تسخیر جهان است و در آینده نزدیک بعید نیست که زندگی ما را متحول کند. به زبان خیلی ساده هوش مصنوعی هدفش تولید سیستم‌های هوشمندی است که کار هوش انسانی را انجام دهند. این فعالیت‌ها می‌تواند از نوشتن یک جوک و ساخت تصویر و آهنگ باشد تا جراحی قلب و راندن خودرو و پرتاب سفینه فضایی.

​​​​​​​هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence) AI) شبیه‌سازی فرایندهای ذهنی و هوش انسانی توسط ماشین‌ها و کامپیوترهاست، بدون نیاز به انسان. هوش مصنوعی که ابتدا با علوم کامپیوتر راه افتاد، امروزه که در زندگی ما نفوذ کرده، حتی می‌توان ردپای علوم انسانی و پزشکی را هم در آن دید. سازوکار یک ماشین هوش مصنوعی به زبان ‌ساده عبارت است از تحلیل داده‌های زیاد و سپس مدل‌سازی آن‌ها. یعنی هوش مصنوعی همه اطلاعات موجود را جمع کرده، تحلیل کرده و سپس از روی نتایجی که به دست آورده است، یک فرمول ساخته و از آن پس خودش آن نتایج را تولید می‌کند. خوشبختانه هنوز هوش مصنوعی به وجود انسان نیازمند است ولی دور نیست زمانی که خودش به تنهایی بتواند از عهده کارهایش بربیاید!

چند مثال از هوش مصنوعی

جست‌وجوی صوتی یا تصویری گوگل با آنالیز (تحلیل) زبان، رنگ، المان‌ها و… توسط چند شرکت هوش مصنوعی انجام می‌شود تا مرتبط‌ترین نتایج موجود در اینترنت به مخاطب نمایش داده شود. مثال دیگر ساخت تصاویر با هوش مصنوعی است. وقتی در نرم‌افزار تولید تصویر توضیح می‌دهید که چه چیزی می‌خواهید، هوش مصنوعی در کسری از ثانیه با بررسی میلیون‌ها اطلاعاتی که قبلا اندوخته است، به این نتیجه می‌رسد که باید چه تصویری بسازد. یا در ربات چت، در حالی‌که تصور می‌شود فردی در حال چت با شماست، اما این گونه نیست. این نرم‌افزارها شامل تعداد زیادی پیام پیش‌فرض هستند که با تشخیص هوش مصنوعی در زمان مناسب و در جواب به درخواست شما، ارسال می‌شود.

کاربردهای هوش مصنوعی

دستیارهای هوشمند نرم‌افزارها مانند سیری، الکسا و کورتانا، ماشین‌های خودران (هوش مصنوعی در این خودروها برای شناسایی اشیاء و خودروهای اطراف، تعیین فاصله‌ ایمن، سرعت لازم، شناسایی مسیر، شناسایی علائم رانندگی و غیره استفاده می‌کند)، فیلترهای اسپم ایمیل (تشخیص پیام‌های مزاحم یا حاوی کلمات ممنوعه)، پیشنهاد محتوا در شبکه‌های اجتماعی (مانند اینستاگرام که پس از چند بار تماشای محتوای یکسان، در دفعه‌های بعد مشابه همان محتوا را به شما نشان می‌دهد)، گوگل مپ (نقشه‌های گوگل بر اساس داده‌هایی ساخته شده‌اند که از موقعیت مکانی گوشی‌های هوشمند و اطلاعات گزارش‌شده توسط کاربران تهیه می‌شوند، مثل وضعیت ترافیکی جاده‌ها، دوربین نظارت و…) گجت‌ها (مانند ساعت هوشمند که می‌توانند ضربان، فشار، قند و اکسیژن خون و دیگر موارد مربوط به سلامت را با استفاده از داده‌های پزشکی قبلی‌تان مقایسه و تحلیل کنند.) و… .

جایزه هوش مصنوعی برای شما!

اپلیکیشن Google Gemini (جِمِنای)

یکی از بهترین دستیارهای هوش مصنوعی که توسط گوگل ارائه شده است. در این اپلیکیشن می‌توانید علاوه بر چت به زبان فارسی، متن، صدا، تصویر، فرمول، مسایل و حتی کدها را وارد کرده تا به شما پاسخ دهد.

دستیار Copilot

این محصول متعلق به مایکروسافت است که در آن هم می‌توانید با هوش مصنوعی چت کرده و پرسش‌های خود را مطرح کنید. علاوه بر آن، در این لینک هم می‌توانید با نوشتن توضیحات دقیق، تصویر مورد نظر خود را از هوش مصنوعی دریافت کنید: bing.com/images/create



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا