• چهارشنبه 12 بهمن 1401 :: 08:56

محققان به این نتیجه رسیدند که میزان بالاتر استرس، با شدت آکنه در ارتباط بود. یک مطالعه‌ عوامل بالقوه‌ی تشدید‌کننده‌ی استرس را بر روی بیش از هزار نفر بررسی کرد.

پوست صورت

استرس چگونه پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

استرس می‌تواند احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش دهد، به طرز منفی بر روی سیستم ایمنی اثر بگذارد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهد. استرس خودش را روی صورت هم نشان می‌دهد. خشکی پوست، چین و چروک و آکنه (جوش) چند تاثیر استرس بر پوست هستند. در این مقاله قصد داریم به معرفی چند تاثیر استرس بر پوست بپردازیم که زیبایی پوست شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در ادامه با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

استرس مزمن خودش را به دو روش روی پوست نشان می‌دهد. اول اینکه هورمون‌هایی که بدن هنگام استرس ترشح می‌کند، می‌توانند منجر به تغییرات فیزیولوژیکی شوند که اثرات منفی‌ای بر پوست می‌گذارند. دوم اینکه احساس استرس ممکن است منجر به عادت‌های بد مثل کندن پوست لب یا فشار دادن دندان‌ها به یکدیگر (دندان قروچه) شود. در ادامه به طور مفصل به بررسی تاثیر استرس بر پوست اشاره می‌کنیم.

آکنه

جوش صورت

زمانی که استرس دارید، بدنتان هورمون «کورتیزول» بیشتری تولید می‌کند. کورتیزول باعث می‌شود بخشی از مغزتان به نام «هیپوتالاموس» هورمونی به نام «آزادکننده‌ی کورتیکوتروفین» تولید کند. باور بر این است که این هورمون ترشح چربی از غدد سباسه (غدد مولد چربی پوست) را در اطراف فولیکول‌های مو تحریک می‌کند. تولید چربی اضافی توسط این غدد می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند و منجر به بروز آکنه و جوش شود.

اگرچه باور بر این است که استرس باعث جوش می‌شود، اما فقط چند مطالعه ارتباط بین استرس و جوش را بررسی کرده‌اند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ تاثیرات استرس بر روی آکنه را در خانم‌های بین ۲۲ تا ۲۴ سال بررسی کرد.

محققان به این نتیجه رسیدند که میزان بالاتر استرس، با شدت آکنه در ارتباط بود. یک مطالعه‌ی دیگر در سال ۲۰۱۱‌، عوامل بالقوه‌ی تشدید‌کننده‌ی استرس را بر روی بیش از هزار نفر بررسی کرد. محققان متوجه شدند که استرس، کمبود خواب، مصرف الکل و دوران قاعدگی می‌توانند به طور بالقوه آکنه را بدتر کنند.

خشکی پوست

جوش

لایه‌ی شاخی پوست حاوی پروتئین و لیپید‌هایی است که نقش مهمی در هیدراته نگه داشتن سلول‌های پوستی ایفا می‌کنند.
لایه‌ی شاخی پوست، لایه‌ی بیرونی پوست است. این لایه حاوی پروتئین و لیپید‌هایی است که نقش مهمی در هیدراته نگه داشتن سلول‌های پوستی ایفا می‌کنند. لایه‌ی شاخی پوست همچنین به عنوان یک سد دفاعی عمل می‌کند که از بخش زیر پوست محافظت می‌کند. زمانی که این لایه آنطور که باید کار نکند، پوست شما خشک شده و دچار خارش می‌شود.

بر اساس یک بررسی حیوانی در سال ۲۰۱۴ نشان داده شد که استرس عملکرد دفاعی لایه‌ی شاخی پوست را مختل کرد و به طرز منفی بر روی احتباس آب در پوست تاثیر گذاشت. چند بررسی انسانی درباره‌ی تاثیر استرس بر پوست هم به این نتیجه رسیدند که استرس می‌تواند سرعت سد دفاعی پوست را برای درمان خود کاهش دهد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا