• چهارشنبه 05 بهمن 1401 :: 01:05

برای اجرای قراردادهای هوشمند بر روی شبکه بلاک چین به استانداردهای تعریف شده نیاز است.

images 1674636471

استانداردها مجموعه‎ای از قوانین و مقرراتی هستند که تمامی ویژگی‎های یک توکن بر مبنای آنها چیده می‎شود. استاندارد ARC20 اجازه می‎دهد تا یک API مشخص برای توکن‌های قراردادهای هوشمند،‌ پیاده‌سازی شود. این استاندارد بستری برای انتقال توکن‌ها فراهم می‎کند و با تآیید توکن‌ها اجازه می‎دهد که توسط یک شخص ثالث در زنجیره دیگر خرج شوند. استاندارد ARC20 کاملا با ERC-20 سازگاری دارد.

این استاندارد برای توکن‌های قابل تبدیل طراحی شده که چارچوبی برای قرارداد عملکردها، رویدادها و .. مشخص می‏کند. تمامی قراردادهایی که مطابق با این استاندارد نوشته شده‌اند به عنوان یک قرارداد ARC20 در نظر گرفته می‎شوند.

استانداردهای قرارداد هوشمند

یکی از مفاهیم اصلی و کلیدی در حوزه بلاکچین و رمزارزها استانداردهای نقل و انتقال توکن یا قراردادهای هوشمند است. در واقع این استانداردها چارچوب‌‎هایی هستند که یک توکن باید طبق آنها ساخته شود. یک ارزدیجیتال پس از راه‎اندازی باید به یک کیف پول منتقل شود. برای این منظور لازم است که در یک استخر نقدینگی قرار بگیرد. پس از ماندن در این استخر با پیدا شدن خریدار به فروش می‎رسد. برای انجام نقل و انتقالات به استانداردهای بلاکچین نیاز است.

استانداردهای بلاکچین انواع متفاوتی دارند که استاندارد ERC-20از معروف‎ترین و پرکاربردترین آنها به شمار می‏آید. این استاندارد برای عملکرد توکن‎های بلاکچین اتریوم طراحی شده است. از ویژگی‌های مهم این استاندارد می‌توان به امنیت، سرعت و مقرون به صرفه بودن آن اشاره کرد. تمامی صرافی‌ها از این استادارد پشتیبانی می‌کنند. این بدان معناست که کاربران به راحتی می‌توانند ارزهای دیجیتالی که با این استاندارد مطابقت دارند را مبادله کنند.

استاندارد ARC20 نوعی استاندارد برای توکن‎های قابل تبدیل (fungible) است. در قرارداد این استاندارد،‌ تمامی ویژگی‌های یک توکن از عملکرد گرفته تا نحوه انتقال، توضیح داده می‌شود.

شبکه ARC20

شبکه ARC20 استانداردی برای اجرای API توکن‌های قرارداد هوشمند معرفی کرده که تبادل بین زنجیره‎ای توکن‌ها را آسان می‏کند. این شبکه که به تازگی راه‎اندازی شده زمانیکه یک درخواست برداشت دریافت کند، ‌به سادگی تراکنش را تآیید و در صورتیکه موجودی حساب کافی باشد،‌ وجه درخواستی را به حساب فرد برداشت کننده انتقال می‏دهد. شبکه ARC20 در هر تراکنش موجودی و کل عرضه را به روز می‏کند.

پلتفرم آوالانچ Avalunche

پلتفرم آوالانچ، یک پلتفرم متن باز برای اجرای برنامه‎های غیرمتمرکز مالی و بلاکچین‌های سازمانی بسیار مقیاس‎پذیر است. این شبکه در سپتامبر ۲۰۲۰ به طور رسمی راه‌اندازی شد. کاربران این پلتفرم قادر خواهند بود به راحتی برنامه‎های قدرتمند، ایمن و قابل اعتماد بسترهای بلاکچین با قوانین پیچیده ایجاد کرده و از زیرمجموعه‎های موجود استفاده کنند. بعلاوه،‌ می‏توانند اپلیکیشن‎های مالی و غیرمتمرکز ایجاد کنند.

آوالانچ یکی از پیشرفته‌ترین بلاکچین‎هایی‌ست که مشکلات مقیاس‎پذیری، ‌امنیت و یکپارچه‎سازی قراردادهای هوشمند را رفع کرده و با عملکرد پر سرعت، ۴۵۰۰ تراکنش را در کمتر از ۳ ثانیه تآیید می‎کند. توسعه‎دهندگان این پلتفرم ادعا می‏کنند که آوالانچ اولین شبکه قراردادهای هوشمند است که ظرف کمتر از یک ثانیه تراکنش‌ها را تآیید و انتقال را انجام می‎دهد. لازم به ذکر است که توکن آواکس (AVAX) توکن اصلی این شبکه به شمار می‏آید.

آوالانچ یک پروتکل اثبات سهام (POS) است که در ازای ذخیره‎سازی توکن‎ها بر این پلتفرم، به کاربران پاداش می‏دهد. معمولاْ شبکه های اثبات سهام خیلی مورد حمله قرار می‏گیرند. اما، آولانچ این مشکل را با تغییر حاکمیت حل کرده است. از ویژگی‎های مهم دیگر AVALANCHE که آن را از سایر پلتفرم‎ها متمایز می‎کند، ‌توانایی ایجاد بلاکچین است. بلاکچین‎های جدید که آوالانچ می‏سازد ساب نت (subnet) می‎نامند. برنامه نویسان این بلاکچین‎ها را طوری طراحی می‏کنند که شبکه‌ها را با توکن‎ها و ساختار و استانداردهای منحصر به فرد آنها تنظیم کنند.

توکن آوالانچ (AVAX)

توکن آواکس (AVAX) رمزارز بومی شبکه آوالانچ است که به منظور ایمن‎سازی شبکه از طریق ذخیره سازی (staking) و پرداخت کارمزدها بین ساب نت‌های ایجاد شده در بستر آوالانچ استفاده می‎شود. این توکن توسط آزمایشگاه آوا (AVA Lab) ایجاد شده که موسسان آن تیمی از مهندسان کامپیوتر از دانشگاه‎های معتبر هستند.

تعداد کل رمزارزهای آواکس ۷۲۰ میلیون عدد است که حدود ۳۶۰ میلیون آن به بازار عرضه شده و مابقی قرار است به عنوان پاداش استیکیینگ طی سال‌های آینده عرضه شوند. آواکس (AVAX) همان نقشی را در آوالانچ دارد که اتر (ETH) بر روی شبکه اتریوم ایفا می‏کند. هنگام ایجاد یک قرارداد هوشمند هزینه گس در وجه آواکس پرداخت می‎شود. همچنین، می‎توانید برای انتقال بین حساب‎ها از این رمزارز استفاده کنید.پیشنهاد میکنم حتما مقاله شبکه بلاکچین سولانا را پس از این مقاله مطالعه نمایید.

جمع بندی

استاندارد ERC-20 یکی از استانداردهای معروف است که نام آن ممکن است برای شما آشنا باشد. اما در کنار این استاندارد،‌ شبکه‎های دیگری نیز وجود دارند. شبکه ARC20یکی دیگر از این استانداردها را ارائه می‏دهد که برای اجرای قرارداد هوشمند بر روی شبکه بلاکچین ایجاد شده است. استانداردها مجموعه‎ای از قوانین و مقررات هستند که تمامی ویژگی‎های یک توکن را تعریف می‏کنند. استاندارد ARC20 به یک API استاندارد برای توکن‌های قراردادهای هوشمند،‌ اجازه فعالیت می‎دهد. این استاندارد وظیفه انتقال توکن‌ها را بر عهده دارد و با تآیید آنها اجازه می‏دهد توسط یک شخص ثالث در زنجیره دیگر خرج شوند. این استاندارد کاملا با ERC-20 سازگاری دارد.

توکن آوالانچ (AVAX) که در این مقاله به آن اشاره شد با استاندارد ARC20کار می‎کند. این بدان معناست که برای انتقال آن می‏توانید با انتخاب ARC20تراکنش سریع با هزینه کارمزد کمتری داشته باشید. هزینه گس این تراکنش‌ها با آوالانچ پرداخت می‎شود.

روی هم رفته، با فعالیت در بازار رمزارزها با اصطلاحاتی رو به رو خواهید شد که بهتر است معنای آنها را بدانید. استانداردهای شبکه بلاکچین و قراردادهای هوشمند یکی از این مفاهیم است. در این مقاله استاندارد ARC20، ویژگی‎ها و کاربرد آن معرفی شد و در مورد توکن آواکس به عنوان توکن بومی پلتفرم آوالانچ و ارتباط آن با استاندارد ARC20 صحبت شد. می‏توانید با اطلاعاتی که این مقاله در اختیارتان قرار می‎دهد با دید بهتری در بازار رمزارزها سرمایه گذاری کنید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا