• پنج‌شنبه 21 اردیبهشت 1402 :: 12:26

مهم ترین قطعه خودرو که برای سالم ماندن موتور و عملکرد بهینه خودرو مورد نیاز است، وایر شمع است .

برای بسیاری از افرادی که به خودرو خود اهمیت می دهند، خرید وایر شمع  خودرو پرتوناب از اهم امور می باشد. شاید شما هم کنجکاو باشید بدانید که چرا هنگام استارت زدن، خودرو دیر روشن می­شود. فرایند روشن شدن خودرو نیاز به برق رسانی دارد که اگر قطعه ای که وظیفه برق رسانی را بر عهده دارد، خراب شود این فرایند مختل شده و ماشین دیر روشن می­شود. اما این کدام قطعه است ؟ با ما همراه باشید.

مهم ترین قطعه خودرو که برای سالم ماندن موتور و عملکرد بهینه خودرو مورد نیاز است، وایر شمع است که وظیفه انتقال برق از کوئل به شمع ­ها را بر عهده دارد. نام دیگر وایر شمع، وایر جرقه زنی است که به انتقال جریان از کوئل به شمع کمک نموده و هرگونه نقص در آن باعث از کار افتادن موتور و اختلال در رانندگی می­شود. از این گذشته، اگر وایر خراب شود یا عایق پوششی آن از بین برود، عملکرد شمع­ها دچار مشکل شده و خودرو شروع به ریپ زدن می کند.

وایرهای شمع قسمتی از سیستم احتراق می‌باشند که انرژی جرقه را از کویل احتراق یا توزیع‌گر به شمع‌ها منتقل می‌کنند. وایرهای پرتوناب الکترونیک طوری طراحی، ساخته و آزمون شده‌اند که استاندارد‌های کیفی خودروسازان را بر آورده سازند. استفاده از کلاهک‌ها و کابل سیلیکونی با تحمل حرارتی بالا، محافظت خوبی در برابر محیط خشن اطراف موتور به وجود می­آورد. ساختار منحصر بفرد کابل و ترمینال‌ها امکان اتصال مستحکمی بین آنها را فراهم می­کند که از جدا شدن آنها حین مونتاژ یا دمونتاژ جلوگیری می‌کند.

اجزای وایر شمع

همانطور که اشاره شد، وایر شمع یک سیم یا کابل است. دو سر این کابل، درپوش­های پلاستیکی بر اساس فرم هر طرف قرار داده شده که در واقع همانند عایق عمل نموده و برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به شمع یا محل اتصال کوئل به شمع بکار رفته است. نفوذ آب یا رطوبت به اتصالات وایر باعث مختل شدن عملکرد خود وایر و در نتیجه روشن نشدن موتور می­گردد. ساختار وایر به این صورت است که یک سر آن ساده بوده و فیشی فلزی برای اتصال دادن وایر به کوئل یا دلکو است. در محل اتصال درپوشی پلاستیکی قرار می­گیرد تا همه منافذ را بپوشاند. شایان ذکر است که جنس لاستیک درپوش در قسمت اتصال به شمع دارای کیفیت و قابلیت بالاتری است زیرا اهمیت بالاتری دارد. از این گذشته، این درپوش از پلاستیک های ارتجاعی ساخته می­شود.

وقتی به ظاهر وایر شمع توجه کنیم، اجزایی همچون کابل میانی (کابل انتقال)، درپوش های لاستیکی، مفتول اتصال به شمع (داخل درپوش قرار داشته و به شمع متصل می­شود. برای جلوگیری از استهلاک و کاهش تاثیر ارتعاشات و حرارت، قسمت انتهایی مفتول برجسته تر طراحی می­شود)، فیش اتصال به کوئل یا دلکو

اجزای وایر شمع

 

انواع وایر شمع

وایرهای شمع انواع مختلفی دارند:

وایر سیمی: این نوع وایر با آلیاژ مس ساخته شده و با عایق روی پوشیده می­شوند. در گذشته و در خودروهای کاربراتوری از این نوع وایر استفاده می­شد ولی در حال حاضر و به دلیل نداشتن انعطاف کافی و عدم پارازیت، زیاد مورد استفاده قرار نمی­گیرند. در ضمن، مقاومت این نوع وایر بسیار پایین است و باعث ایجاد نویز و پارازیت در سایر سیستم های خودرو می­شود.

وایر ابریشمی: این نوع وایر، از بهترین وایرها بوده و به دلیل ویژگی های خاصی همچون مقاومت و انعطاف پذیری بالا و پارازیت گیری که دارد در خودروهای کاربراتوری و انژکتوری بسیار مورد استفاده قرار می­گیرد. در این نوع وایرها برای انتقال ولتاژ بالا از چند رشته نخ شبیه به ابریشم استفاده می­شود. مقاومت این وایر بسیار بالاست.

وایر ترکیبی: این نوع وایر ترکیبی از وایر سیم و ابریشم است که از وایرها سیمی بهتر بوده و در خودروهای کاربراتوری یا انژکتوری استفاده می­شود. این نوع وایر نسبت به وایر ابریشمی، انعطاف کمتری دارد.

وایر بوبین دار: این نوع وایر از جنس نیکل و کروم ساخته شده که امروزه کاربرد زیادی پیدا کرده اند. کروم و نیکل مشکل جذب رطوبت را حل کرده اند. البته این نوع وایر مقاومت پایینی داشته ولی سرعت انتقال جریان در آن بالاست. همچنینف مزیت های وایر سیمی و ابریشمی هردو در این نوع وایر جمع شده است.

 

انواع وایر شمع

وایر شمع دوگانه سوز

وایر شمع معمولی دارای مقاومت 5.6 تا 6.5 کیلو اهم در هر متر طول است که برای خودروهای بنزین سوز مناسب است ولی وایر شمع دوگانه سوز مقاومت کمتری داشته و در هر متر طول 3.5 تا 4.5 کیلو اهم مقاومت دارد که با خودروهای دوگانه سوز متناسب است.

نکات انتخاب وایر شمع

هنگام انتخاب و خرید وایر شمع درنظر داشتن نکات زیر بسیار کارگشا است.

1.هنگام انتخاب و خرید وایر شمع به مدل و بند خودرو شخصی دقت کنید چراکه وایر شمع هر خودرو فقط بر روی همان خودرو نصب می­شود.

2. مدل هایی را مورد توجه قرار دهید که پروسه عایق آنها با ابریشم انجام شده باشد. این عایق امکان حذف نویز ناشی از عبور ولتاژ قوی را می­دهد و هیچ میدان مغناطیسی با هر نویزی روی سایر دستگاه های خودرو تاثیر نمی­گذارد یا دست کم شدت آن بسیار اندک است.

3. جنس هسته وایر نیز مهم است. از مدل های جنس کربنی برای ماشین های انژکتوری و در خودروهای کاربراتوری از جنس فلزی استفاده می­شود. ضمن اینکه جنس هسته فلزی مقاومت کافی در برابر تولید میدان مغناطیسی و ایجاد نویز را ندارد.

4. قابلیت تحمل دمای وایر نیز بسیار مهم است و باید با دقت ارزیابی شود. در این خصوص باید مدل خودرو و میزان درجه حرارت لازم برای جرقه زنی شمع ماشین مورد توجه قرار گیرد. اگر وایر شمع مقاومت حرارتی بالایی نداشته باشدف هنگام عبور ولتاژ از وایر داغ شده و خواهد سوخت.

4.آخرین گزینه ای که باید مورد توجه قرار گیرد، قیمت وایر شمع است که برای جلوگیری از هدر رفتن هزینه بهتر است سراغ فوشگاه های معتبر و خرید وایر اصل رفت.

نشانه ­های خرابی یک وایر شمع

اگر متوجه شدید که خودرویتان به­ ویژه در هوای سرد، بد استارت می­زند یا اینکه وایر شمع دچار خام ­سوزی گردیده، به احتمال زیاد این قطعه خراب شده است. نشانه ­های دیگر خرابی وایر شمع شامل لرزیدن موتور، جرم گرفتن سر پیستون­ها، ریپ زدن ماشین، خراب شدن کاتالیست و اگزوز، بد دور گرفتن و شتاب نگرفتن، به­ سختی بالا رفتن از سربالایی و جرم گرفتن سر پیستون­ه است. خراب شدن وایر شمع دلایل متعددی دارد ولی رایج­ترین علل خرابی این قطعه بی­ کیفیت بودن جنس وایر و برقرار نشدن اتصال صحیح است.

چگونگی نصب وایر شمع

برای نصب وایر شمع باید از خاموش بودن و سرد بودن موتور شمع مطمئن شد؛ سپس بلندترین وایر شمع را از گوشه سمت چپ بر می­داریم؛ در ادامه کلاهک شمع و دلکو را با دقت در دست گرفته و هنگام تعویض به ­آرامی بیرون می ­کشیم. مراقب باشید که فقط کابل را بیرون نکشید که موجب پاره شدن سیم داخلی می­ گردد. بعد از جدا کردن کلاهک شمع یا دلکو باید وایر نو را با دقت جا زد و از جا افتادن صحیح اطمینان حاصل کرد. بعد از آن کلاهک دلکو را وصل کرده و باید توجه داشت که جا وایرها تغییر نکرده باشد زیرا ترتیب احتراق بهم می­خورد.

کلام آخر

با توجه به اهمیت وایر شمع در میان قطعات خودرو، رعایت نکات انتخاب این قطعه برای کارکرد صحیح و افزایش طول عمر آن می تواند کارگشا باشد. در ضمن همانطور که اشاره شد، مدل خودرو و سازگاری آن با وایر اهمیت دارد. آگاهی داشتن از نحوه حفاظت از این قطعه و شناخت ساختار و اجزای آن نیز گامی موثر در راستای بهبود عملکرد خودرو خواهد بود. در این مقاله قصد داشتیم بیشتر افرادی که به دنبال اطلاعات خاصی در این حوزه می باشند را آگاه کنیم و در انتخاب بهترین مارک از این محصول کمکشان کنیم، می توانید برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر به این مقاله مراجعه کنید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا