• سه‌شنبه 08 خرداد 1403 :: 01:19

برخی زمانها ایده جالبی به ذهن‌تان خطور می‌کند و درست لحظه‌ای که لازمش دارید به یاد نمی‌آوریدش.

چطور مانع فراری شدن ایده ها شویم؟

نویسنده : سیدسورنا ساداتی | ‌ روزنامه‌نگار موفقیت

تفکر مهم‌ترین سلاح ما در زندگی برای مقابله با مسائل کاری و فردی، پیش‌برد بهتر زندگی و بروز خلاقیت برای موفقیت در دنیایی رقابتی است. اما این ابزار مهم برخلاف آن‌چه در مدارس به ما یاد داده‌اند مبتنی بر حفظ کردن راه‌ورسم آن‌چه دیگران انجام داده‌اند بدون درک واقعی از موضوع نیست.

تفکر پروانه‌ای

در این مطلب انواع تفکر را براساس آثار «آلن دوباتن» مرور می‌کنیم تا بتوانیم کارآمد فکر کنیم. تا به‌حال دو نوع تفکر راهبردی که روی اهداف به‌جای اجرا تاکید دارد و تفکر فزاینده که به‌ما در مرتب کردن ذهن کمک می‌کند را مرور کرده‌ایم و در این قسمت سراغ «تفکر پروانه‌ای» می‌رویم: حتماً برای شما هم پیش آمده که ایده جالبی به ذهن‌تان خطور می‌کند و درست لحظه‌ای که لازمش دارید به یاد نمی‌آوریدش. ماجرا از این قرار است افکار ما هرچه‌قدر جذاب‌تر باشند تمایل بیشتری برای فرار دارند. برای همین است که داشتن همیشگی یک دفترچه می‌تواند در ثبت و نظم دادن و شفاف‌تر دیدن یک ایده به ما کمک می‌کند. اما چالش ما با ایده‌های بزرگ و جاه‌طلبانه ما فرار بودن‌شان نیست؛ موضوع این است که هرچه ایده‌ای بزرگ‌تر و دشوارتر باشد اضطراب بیشتری هم در ما ایجاد می‌کند و دوست داریم در پس‌زمینه ذهن‌مان نگهش داریم تا آشفته نشویم.

ضرورت آزاد گذاشتن ذهن

ایده‌های دشوار با آرامشی که به آن خو گرفته‌ایم در تضاد هستند. وضعیت فعلی ما را تهدید می‌کنند و با عادت‌ها و تعهدات‌مان در تضاد هستند. آن‌ها به ما بایدها و نبایدهای تازه‌ای تحمیل می‌کنند که احساس می‌کنیم آمادگی‌اش را نداریم. گاهی یک ایده و فکر باعث می‌شود حس کنیم با گذشته خودمان و حتی حال خیلی از نزدیک‌مان فاصله داریم. در این شرایط به‌جای نگرانی شاید بهتر باشد با ترفندی مثل یک سفر از زندگی روزمره دور شویم تا مجال در نظرگرفتن و به رسمیت شناختن ایده‌های جدید را داشته باشیم. گاهی یک زمان مثل تاریخ تولد یا سال جدید می‌تواند بهانه خوبی برای شروع تازه و باانگیزه، بدون نگرانی‌های همیشگی باشد. چرا زیردوش یا در یک میهمانی رسمی ایده‌های خوبی به ذهن ما می‌رسد؟ چون قرار نبوده فکر کنیم و مقاومتی هم برای بروز افکار تازه نداریم؛ پس فکرمان آزاد است و بی‌پروا. مانع اصلی خوب فکر ما میز شلوغ‌مان نیست؛ اضطرابی است که درباره نتیجه کارها داریم چون عمیق‌ترین افکار قدرت تخریب زیادی نسبت به وضعیت حال ما دارند. پس باید ذهن را آزاد بگذاریم و از سد نگرانی‌ها رد شویم تا افکار زمینه بروز و ثبت پیدا کنند.

How to prevent the escape of ideas?



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا