• جمعه 22 تیر 1403 :: 11:11

آدم پرتلاشی بودم اما بعد از بازنشستگی گوشه‌گیر شده و با خانمم زیاد بحثم می‌شود.

دردسرهای بازنشستگی؛ از گوشه گیری تا دعوا با همسر

نویسنده : فریبا البرز | ‌ کارشناس‌ارشد مشاوره‌خانواده

سوال: مردی 58 ساله هستم. 4 سال پیش بازنشسته شدم. آدم پرتلاشی بودم. بعد از بازنشستگی، تصمیم گرفتم یک سال استراحت کنم. الان گوشه‌گیر شدم و دیگر حوصله بیرون رفتن ندارم. با خانمم هم زیاد در خانه بحثم می‌شود.

پاسخ: در حالی که به نظر می‌رسد بازنشستگی باید زمانی باشد که در نهایت آرامش باشید و از ثمرات کار خود لذت ببرید، گاهی اوقات می‌تواند به جای آن به احساس افسردگی در افراد منجر شود و دردسرهای دیگری را ایجاد کند. با توجه به نکاتی که در پیامک‌تان اشاره کردید، چند توصیه به شما خواهم داشت.

احساسات منفی که به سراغ شما می‌آید

برای افراد بسیاری، کار حس مفید بودن و هدفمندی را به همراه دارد. احساس شخص نسبت به خود به شدت به کاری که برای امرار معاش انجام می‌دهد، گره خورده است. با بازنشستگی احساس از دست‌دادن و غیرمفید بودن رخ می‌دهد. بازنشستگی حس مصرف کننده بودن برای فرد می‌آورد که ناراحت‌کننده است. احساس پیر شدن، اجبار به خانه‌نشینی، ناتوان بودن و … مجموع این‌ها حس نزدیک شدن به مرگ را برای بعضی بازنشسته‌ها زمزمه می‌کند که اگر فکری برای تغییر وضعیت خود نکنند، افسردگی به سراغ آن‌ها خواهد آمد.

دائم در خانه نمانید

اشاره‌ای به پویایی و فعال بودن قبل خود داشتید که الان ندارید. بپذیرید که تغییر جدی در سبک زندگی شما ایجاد شده و این تغییر روی خلق و خوی و رفتار شما تاثیر گذار بوده است. در حد مناسب استراحت برای خودتان داشته باشید. می‌توانید بر حسب شرایط موجود خودتان کار مناسب را برای خود جور کنید. دایم در خانه ماندن شما را پژمرده و افسرده می‌کند.

ارتباط با همسرتان شکل جدیدی به خود گرفته است

گفته‌اید «با خانمم هم زیاد در خانه بحثم می‌شود». شما قبلا بخش قابل توجهی در روز را دور از همسر و خانه بودید اما الان تمام زمان را در کنار هم هستید و تعاملات شکل جدیدی به خود گرفته است که برای هر دو شما ممکن است ناخوشایند باشد و تعارضات جدی به وجود آید. با افزایش سن، تحمل و حوصله هم کمتر می‌شود و همین مسئله به اختلافات بیشتر دامن می‌زند. باید راه‌هایی برای کنار آمدن با آن پیدا کنید تا این رابطه به حالت تعادل برسد. اول این که سعی کنید یک بخشی از روز را در حد امکان و شرایط خود در خانه نباشید. زمان‌هایی که با هم هستید سعی کنید بیشتر به دل و احساس هم احترام بگذارید و به جای پرخاشگری با آرامش بیشتری با هم برخورد کنید. در انجام بعضی کارها در حد توان خود به همسرتان کمک کنید. با هم گاهی گردش بروید. اگر فرزند مجرد در خانه دارید با یکدیگر و به شکل خانوادگی برای آینده همفکری کنید و فراموش نکنید فرزندان مجرد آرامش در محیط خانه می‌خواهند نه خشونت و پرخاشگری. با هم به خرید بروید. مهمانی بروید. واقعیت این است که باید تصمیم بگیرید که رابطه را اصلاح کنید و برای حصول آن اقدام‌های عملی انجام دهید.

retirement troubles; From seclusion to fighting with his wife



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا