• چهارشنبه 02 آبان 1403 :: 01:51

مدام احساس می‌کنم در زندگی عقب هستم و عمرم را هدر دادم.

در زندگی عقب هستم

نویسنده: سعیده‌سادات اکبرزاده | ‌ کارشناس‌ارشد روان‌شناسی بالینی

مردی ۳۰ساله هستم. ازدواج کردم و یک فرزند دارم. یک خانه و یک خودرو هم دارم اما مدام احساس می‌کنم در زندگی عقب هستم و عمرم را هدر دادم. احساس می‌کنم می‌توانستم خیلی بیشتر پیشرفت کنم. چطور از دست این افکار رها شوم؟

مخاطب گرامی، با این که شما از زندگی نسبتا خوبی برخوردار هستید ولی افکاری مبنی بر ناکافی بودن در زندگی دارید که هیچ ربطی به عملکرد شما ندارد،یعنی با وجود این که شما دستاوردهای خوبی در زندگی شخصی، عاطفی و شغلی خود داشته‌اید اما باز هم حس خوبی نسبت به خود ندارید. این افکار منفی را انسان گاهی از خانواده به‌صورت ژنتیکی به ارث می‌برد و گاهی در طول زندگی، آن‌ها را از تعامل با دیگران می‌آموزد.

مراقب باشید در تله این افکار نیفتید

این افکار باعث می‌شود که به همه چیز دید منفی داشته باشید که با شناسایی این افکار می‌توان زندگی آرام و بهتری را تجربه کرد. در ادامه چند نمونه از این افکار را به شما معرفی می‌کنم.

۱ – کوچک‌نمایی یا بزرگ‌نمایی| افرادی که دارای این خطای فکری هستند، موفقیت‌های خود را در زندگی کوچک و شکست‌های خود را بسیار بزرگ می‌بینند.

۲- بی‌توجهی به نکات مثبت| در این نوع تفکر فرد موفقیت‌ها و جنبه‌های مثبت زندگی خود را نادیده می‌گیرد که باعث ایجاد حس ناکافی بودن در زندگی می‌شود.

راهکارهای رهایی از افکار آزاردهنده‌تان

گفته‌اید چطور از دست این افکار رها شوم؟ برای رهایی از این افکار آزاردهنده چند توصیه دارم؛ ۱- ثبت افکار: فکرهای آزاردهنده‌ای را که باعث می‌شود شما حس بدی نسبت به عملکرد خود داشته باشید،شناسایی و آن‌ها را یادداشت کنید. ۲- درباره صحیح بودن این افکار سوالاتی را از خود بپرسید: چه شواهدی وجود دارد که این فکر درست است، آیا واقعا من در زندگی پیشرفت‌های کمی داشته‌ام؟ فکر کردن به این موضوعات چه تاثیری در زندگی من دارد؟ آیا باعث پیشرفت بیشتر من در زندگی می‌شود یا باعث تخریب روحیه‌ من می‌شود و زمینه شکست‌های بعدی را فراهم می‌کند؟ به‌جای فکر کردن به این مسئله بهتر نیست به دنبال راه‌حل باشم؟ مثلا اگر لازم است مهارت بیشتری را کسب کنم یا خلاقیت بیشتری در زمینه شغلی‌ام داشته باشم. اگر دوستم با شرایط مشابه زندگی من، افکاری این چنینی داشت، چه توصیه‌ای به او می‌کردم، بهتر نیست همان توصیه را به خودم داشته باشم؟

نکته پایانی

اگر این افکار زمان زیادی را در روز به خود اختصاص می‌دهند و باعث اختلال در جنبه‌های مختلف زندگی شخصی و اجتماعی شما می‌شوند، برای داشتن زندگی بهتر و شادتر به یک متخصص حوزه سلامت‌روان مراجعه کنید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا