• چهارشنبه 04 خرداد 1401 :: 04:07

یکی از بهترین وسایل نقلیه برای سفر کردن هواپیما است، چون در کوتاه‌ترین زمان و در کمال آرامش و راحتی شما را به مقصد می‌رساند.

حتماً موقع خرید بلیط با انواع پروازهای سیستمی و چارتری روبرو شده‌اید. آیا می‌دانید این پروازها چه تفاوتی با هم دارند؟ اگر در این زمینه اطلاعات کافی در اختیار ندارید، بهتر است این مطلب را تا آخر بخوانید تا با تفاوت‌های  بلیط پرواز سیستمی و چارتری آشنا شوید.

بلیط سیستمی چیست؟

قیمت گذاری بلیط هواپیمایی سیستمی را شرکت هواپیمایی انجام می‌دهد، با این حساب فرقی نمی‌کند خودتان بلیط را تهیه کنید یا اینکه آژانس مسافرتی به طور مثلا در قالب تور مشهد از اصفهان بلیط را برای شما رزرو کند، در هر حال قیمت بلیط یکسان است و هیچ تغییر نمی‌کند. همچنین این بلیط‌ها به تمام مقاصد داخلی و خارجی موجود است.

بلیط سیستمی

مزیت‌های خرید بلیط سیستمی چیست؟

اگر می‌خواهید با مزایای خرید بلیط‌های پرواز سیستمی آشنا شوید باید شما را با دو مورد با اهمیت آشنا کنیم.

  • امکان استرداد بلیط

گاهی اوقات مشکلی یا مسئله‌ای برای مسافران پیش می‌آید که امکان سفر را از دست می‌دهند و مجبور می‌شوند بلیط هواپیما را پس دهند یا استرداد کنند. در این مواقع اغلب مسافران نگران هزینه‌ای هستند که بابت خرید بلیط پرداخت کرده‌اند. اما باید بگوییم در مورد بلیط‌های هواپیمای سیستمی جای هیچ نگرانی نیست، چون امکان استرداد وجه وجود دارد. البته مبلغی به عنوان جریمه از هزینه‌ی بلیط کسر می‌شود.

میزان جریمه لغو بلیط سیستمی بستگی به ایرلاین مربوطه دارد. اگر قبل از خرید بلیط این احتمال را می‌دهید  که مجبور شوید سفر خود را کنسل کنید، بهتر است با ایرلاین مربوطه تماس بگیرد و اطلاعات لازم در مورد قوانین کنسلی را بپرسید و بعد بلیط را رزو کنید. یکی از تفاوت‌های بلیط پرواز سیستمی و چارتری امکان کنسل کردن است که در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح می‌دهیم.

  • تغییر قیمت بلیط سیستمی با توجه به سن و سال

یکی دیگر از مزایای خرید بلیط سیستمی این است که قیمت‌های آن برای بزرگسالان و کودکان متفاوت است. یعنی قیمت بلیط پرواز برای کودکان کمتر از بزرگسالان است. پس اگر قصد سفر خانوادگی دارید و فرزندان خردسال به همراه دارید، بهتر است بلیط پرواز را سیستمی رزرو کنید تا هزینه‌ی کمتری پرداخت کنید و سفر مقرون به صرفه‌تری را تجربه کنید.

تور مشهد از تهران یکی از مقاصد پرطرفداری گردشگری داخلی است که با قیمت‌های مختلف برگزار می‌شود. تفاوت قیمت تورهای مشهد به هوایی یا ریلی بودن تور و امکانات و خدمات هتلی که در اختیار مسافران قرار می‌گیرد بستگی دارد.

بلیط چارتری چیست؟

دومین نوع بلیط که در پروازها نام آن را زیاد می‌شنوید بلیط‌های چارتری هستند. آیا می‌دانید بلیط چارتر به چه معناست؟ بلیط چارتر بر خلاف بلیط سیستمی قیمت ثابت و مشخصی ندارد و گاهی اوقات قیمت آن نسبت به بلیط‌های سیستمی خیلی ارزان‌تر و گاهی اوقات خیلی بیشتر است.

اما علت این تفاوت قیمت این است که آژانس‌های مسافرتی کل صندلی‌های یک هواپیما را رزرو می‌کنند و آن را به هر قیمتی که مایل بودند به فروش می‌رسانند. عاملی که بر تعیین قیمت این بلیط‌ها تاثیر می‌گذارد فقط تقاضای مسافران است. یعنی در ایامی از سال که تقاضا برای سفر زیاد است یا اینکه یک مقصد خاص گردشگری یا مذهبی طرفداران زیادی دارد، آژانس می‌تواند بلیط را به قیمت بالایی بفروشد.

در عوض اگر به زمان پرواز نزدیک شویم و چند صندلی خالی در هواپیما باقی مانده باشد، آژانس تحت عنوان پرواز لحظه‌ی آخر این بلیط‌ها را به قیمت پایین می‌فروشد تا خریداران را ترغیب به خرید کند. پس کاملاً واضح است که هر چه به لحظه‌ی پرواز نزدیک‌تر شویم، ممکن است قیمت بلیط بالاتر یا پایین‌تر برود.

آژانس مسافرتی همسفرها بلیط هواپیما برای مقاصد داخلی و خارجی را برای گردشگردان رزرو می‌کند. همچنین برای رزو هتل در هر نقطه‌ای از کشور یا خارج از کشور می‌توانید از خدمات این آژانس استفاده کنید. کارشناسان آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما هستند.

عیب رزرو بلیط‌های چارتری چیست؟

بزرگترین عیب بلیط چارتری این است که امکان لغو آن را ندارید، یعنی اگر بلیط را خریداری کردید و به هر دلیلی نتوانستید به پرواز برسید، دیگر مبلغی به شما پس داده نمی‌شود. این ویژگی یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های بلیط سیستمی و بلیط چارتری است.

البته این را هم در نظر داشته باشید که در برخی شرکت‌های هواپیمایی یا آژانس‌ها تا مدتی معین برای استرداد بلیط‌های چارتری زمان تعیین می‌کنند. پس برای اطمینان می‌توانید قبل از خرید بلیط از این ویژگی هم مطمئن شوید.

اما یکی دیگر از تفاوت‌های بلیط پرواز سیستمی و چارتری این است که قیمت بلیط‌های آن برای کودکان و بزرگسالان با هم تفاوت ندارد. پس اگر می‌خواهید با خانواده‌ی خود سفر کنید و قصد دارید سفری ارزان داشته باشید روی کم شدن قیمت بلیط چارتری برای کودکان حساب نکنید.

بلیط چارتری

خرید بلیط چارتر دردسرهای پیش‌بینی نشده‌ای هم دارد که باعث می‌شود مسافران ضرر کنند. به طور مثال ممکن است بلیط چارتر را به صورت آنلاین چند روز قبل از سفر بخرید و در زمان مشخص شده هم در فرودگاه حاضر باشید، اما متوجه شوید که نام شما در لیست پرواز ثبت نشده است. پس حتماً قبل ازخرید بلیط از معتبر بودن ارائه‌دهندگان آن مطمئن شوید تا چنین مشکلی برایتان پیش نیاید.

مزیت‌های رزرو بلیط چارتری چیست؟

همانطور که گفتیم بلیط‌های چارتری به صندلی‌های خالی هواپیما قبل از پرواز اختصاص دارد و خیلی از اوقات این بلیط‌ها با تخفیف‌های خیلی خوب عرضه می‌شوند. پس برای کسانی که زیاد سفر می‌کنند گزینه‌ی مناسبی هستند چون می‌توانند با خرید بلیط‌های ارزان قیمت و لحظه‌ی آخر هزینه‌های سفر را تا حد زیادی کاهش دهند.

جمع بندی

برای خرید بلیط هواپیما با نوع بلیط سیستمی و چارتری روبرو هستید. بهتر است قبل از اینکه بلیط را رزرو کنید از نوع آن مطمئن شوید چون امکان استرداد این دو بلیط با هم متفاوت است. همچنین قیمت بلیط‌های سیستمی ثابت است، درحالی‌که قیمت بلیط چارتری بستگی به تقاضای مسافران دارد. یعنی کاهش تقاضا موجب پایین آمدن قیمت و عرضه‌ی بلیط‌های لحظه‌ی آخری می‌شود. در این مطلب به طور مفصل در مورد تفاوت‌ بلیط پرواز سیستمی و چارتری بلیط توضیح دادیم تا قبل از سفر هوایی با آگاهی و اطلاعات کافی بتوانید بلیط تهیه کنید و ضرر نکنید.

منبع



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا