• سه‌شنبه 09 خرداد 1402 :: 10:25

مرور مختصر داستان زندگی زنان موفقی که برخی پیشرفت‌های جهانی در سایه کارآفرینی آنها محقق شده است.

5 داستان زندگی زنان موفق

اعتبارنوین: کافی ا‌ست تاریخ را ورق بزنیم؛ آن وقت است که در هر دوره‌ای از آن می‌توان روایت‌های معتبرِ زنانی را خواند که با وجود مشکلات و چالش‌های فراوان با خلاقیت و پشتکار توانسته‌اند قدمی سوی پیشرفت جمعی و کارآفرینی مقتضی زمان و مکان خود بردارند. زنان موفق و تأثیرگذاری که با هزاران ایده و امید از پشتِ پرچین‌های مزرعه یا زیرزمین‌های نمور خانه یا آشپزخانه‌های تنگ و کتابخانه‌های کوچک مدرسه و دانشگاه به پا خاستند تا با راه‌اندازی کسب‌وکار منحصر به فرد خود، عرصه علم و صنعت را توسعه دهند.

1- این زن، پکن را ساخت

«ژانگ شین» را در چین با عنوانِ زنی که پکن را ساخت، می‌شناسند. چرا که با راه‌اندازی شرکت توسعه املاک در چین توانست شهرسازی پکن را با کمیت و کیفیتِ قابل توجهی ارتقا بخشد. او با پول اندکی که در مدت 5سال توانست از کار کردن به‌دست آورد در 20سالگی به انگلیس مهاجرت کرد تا به تحصیل در رشته اقتصاد و توسعه اقتصادی بپردازد. او پس از بازگشت به چین در طول 2دهه شرکت خود را از یک استارت‌آپ بدهکار به بزرگ‌ترین توسعه‌دهنده املاک تجاری در پکن و شانگهای تبدیل کرد.

2- بانوی یاهو و گوگل

«ماریسا مایر»، مدیر تجاری شرکت‌های یاهو و گوگل، از کودکی در ریاضی و علوم استعدادی قابل توجه داشت. در آن زمان گوگل یک استارت‌آپ کوچک محسوب می‌شد و مایر 13سال، روزانه بیش از 15ساعت برای گوگل کار ‌کرد. از سال 2012 نیز به شرکت یاهو پیوست. سختکوشی و دانش‌اندوزی ازجمله رازهای موفقیت مایر است.

3- فیلدز و کارخانه کوکی‌سازی

کارآفرینی فیلدز به دوران کودکی او بازمی‌گردد،زمانی که شیفته شیرینی بود و اغلب اوقات در آشپزخانه یا سرگرم ترکیب مواد برای تهیه انواع شیرینی بود. تصمیم او برای راه‌اندازی کسب‌وکار مستقل در 20سالگی جدی شد. ابتدا در1977یک مغازه راه انداخت. در آن زمان، خانواده‌اش معتقد بودند او به موفقیت چندانی نخواهد رسید. اما فیلدز به‌ خود و استعدادش اطمینان داشت. چند باری هم با شکست مواجه شد، مدتی بعد او توانست با سود حاصل از فروش شیرینی‌هایش، شعبه دوم مغازه خود را افتتاح کند.

4- از کتابخوانی تا برنامه‌سازی چند دهه است که نام

« اپرا وینفری» به‌عنوان یکی از زنان موفق و کارآفرین جهان مطرح است. بازی و سرگرمی مورد علاقه‌ دوران کودکی اپرا، اجرای برنامه و نمایش برای حیوانات مزرعه‌ای در می‌سی‌سی‌پی بود. تقریبا 2سال و خرده‌ای داشت که با سختگیری‌های مادربزرگش توانست مهارت خواندن و نوشتن را یاد بگیرد. اپرا به کنفرانسی در کاخ سفید دعوت می‌شود تا با موضوع جوانان سخنرانی کند. همانجا هم توسط یکی از رادیوهای محلی برای گویندگی انتخاب می‌شود. موقعیت‌ها یکی پس از دیگری سراغش آمدند و او از پس هریک به خوبی برآمد تا ثابت کند نخستین بانوی موفق رنگین‌پوست و پردرآمدترین تهیه‌کننده در جهان است.

5- موفقیت طلایی در دل معدن

«جینا راینهارت» استرالیایی، رئیس شرکت کاوشگر معدن لانگی هان کوک، بزرگ‌ترین معدن سنگ آهن جهان که سالانه میلیون‌ها تن سنگ آهن تولید می‌کند. راینهارت از همان ابتدا ضمن تعامل با شرکت‌های معدنی بین‌المللی، اجرای سیاست‌های نوین معدن‌داری را دنبال کرد و در حال حاضر نخستین بانوی کارآفرین با شهرت جهانی در حوزه معدن است.

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا