• دوشنبه 22 آبان 1402 :: 12:22

در این مطلب بررسی می‌کنیم که چطور باید از این فروشگاه‌ها خرید کنیم تا به‌صرفه باشد. چه زمانی نباید سراغ آن‌ها برویم و…

خرید مواد غذایی از فروشگاه
نویسنده : سیدمصطفی صابری 

هایپرمارکت های زنجیره‌ای بزرگ با حذف واسطه‌هایی مثل عمده‌فروش، فروشنده، خرید کلی و در حجم زیاد و بهینه‌سازی هزینه‌های فضا، نیروی انسانی و چیزهای دیگر، می‌توانند با قیمت کمتری کالاها را در اختیار مشتری قرار دهند. هرچند گاهی ادعا می‌شود که برخی کارخانه‌ها ممکن است در توافقی با این فروشگاه‌های بزرگ از ترفندی مثل بالاتر زدن قیمت روی بسته‌بندی استفاده کنند تا بعد فروشگاه بتواند تخفیف جذاب‌تری به‌مخاطب ارائه دهد که وسوسه‌برانگیز است اما در نهایت با قیمت بیرون فرقی ندارد. اما بسیاری از اوقات هم می‌دانیم که قیمت یک کالا در این فروشگاه‌ها بهتر است. ممکن است وقتی از یک سوپرمارکت محلی که فاکتوری نمی‌دهد خرید کنیم جمع ارقام با عددی که پرداخت کردیم همخوانی نداشته باشد؛ اما در هایپرمارکت‌ها همیشه می‌فهمیم در ازای هر چیزی چه رقمی پرداخت کرده‌ایم. خرید از آن‌ها برای بچه‌ها هم جذاب‌تر است. اما گاهی بدون آن‌که خرید زیادی داشته باشیم برای چند قلم وارد یک هایپرمارکت می‌شویم و موقع خروج می‌فهمیم کالاهایی خریدیم که نیاز نداشتیم، حجم خریدمان زیاد شده و… از طرفی همیشه این سوال مطرح است که اگر همه خریدهای‌مان را از این فروشگاه‌ها داشته باشیم تکلیف سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های محلی چه می‌شود.

هایپرمارکت‌ها با تخفیف‌های جذابی که دارند گزینه مهمی برای خرید خانواده‌ها محسوب می‌شوند اما آیا خرید از آن‌ها به‌صرفه است؟ هنگام خرید از آن‌ها چه نکاتی را لحاظ کنیم؟

نکات منفی هایپرمارکت ها

هایپرمارکت‌ها به‌رغم خدمات خوبی که دارند در برخی زمینه‌ها ضعف‌هایی هم دارند که بد نیست با آن‌ها آشنا شوید:

1- خبری از وفاداری نیست برقراری ارتباط کلامی با فروشنده، رفیق شدن با کاسب محل، حس خوب اعتماد و اطمینان، امین بودن کاسب برای اهالی و خیلی چیزهای دیگر جزو مواردی است که در یک فروشگاه زنجیره‌ای از آن خبری نیست. همه‌چیز پشت لبخندهای تصنعی مخفی شده و چیزی واقعی نیست. پیش از این یک کاسب کسی بود که اهل محل کلید خانه‌شان را به او می‌سپردند؛ می‌توانستند از او قسطی خرید کنند یا پول قرض بگیرند. از آن‌طرف گاهی کاسب، مغازه را به یکی از اهالی محل می‌سپرد و… اما این‌روزها چنین رفتارهایی در کسب وکارهای محلی کم رنگ شده. در فروشگاه‌های بزرگ هم خبری از آن نیست و اساساً زمینه‌اش هم فراهم نیست.

2- هیجان‌زده می‌شویم تنوع اجناس در فروشگاه‌های بزرگ، حتی ترتیب چیدمان و نوع آن در میزان خرید ما موثر است. روی همه آن‌ها فکر شده و هدف نهایی هم این است که ما بیشتر خرید کنیم. نمونه‌ای از اجناس هم ممکن است به ما تعارف شود و بعد فرار کردن از دست کسی‌که توضیح می‌دهد ممکن است نشدنی باشد. در کسب و کارهای محلی اما کاسب اجناس محدودی می‌آورد و حتی گاهی ترجیح می‌دهد به اعتماد مخاطب پشت نکند و خودش زیرآب برخی اجناسش را می‌زند.

3- تبلیغات گمراه‌کننده پیامک‌های تبلیغی، جشنواره‌ها، به حدنصاب رساندن خرید برای امتیاز بیشتر در قرعه‌کشی، دادن هدیه به بچه‌ها و خیلی ترفندهای دیگر باعث می‌شود بسیاری از ما بیش از حد نیازمان خرید کنیم یا چیزهایی بخریم که ممکن است نیاز نداشته باشیم اما آن‌ها را برداشتیم چون تخفیف دارد یا در امتیازمان برای قرعه‌کشی موثر است.

4- قورت دادن کسب و کار محلی سوپرمارکت و بقالی ساده محلی که به شکل قدیمی اداره می‌شود هیچ‌وقت نمی‌تواند با هایپرهای بزرگی که تخفیف دارند، شیک هستند و … مقابله کند. با این اوصاف درآمد آن‌ها کم می‌شود یا برخی کسب وکارشان نابود می‌شود. پس گاهی بد نیست به‌جای این‌که همه‌چیز را از هایپرها بخریم و در خانه انبار کنیم، برای یک سری اقلام از فروشگاه‌های محلی خرید کنیم.

5- کاهش لذت خرید خرید از هایپرها می‌تواند جالب باشد، به‌جای این‌که چند بار در ترافیک به‌چند فروشگاه مراجعه کنید می‌توانید اقلام زیادی را با یک‌بار مراجعه به یک هایپر تهیه کنید. اما همین موضوع چالش‌هایی هم دارد. از جمله این‌که دیگر خبری از پیاده‌روی شبانه خانواده یا فرزند کوچک با پدر تا سرکوچه برای خرید اقلام ساده‌ای مثل تخم‌مرغ شانسی، ماست و نوشابه نیست. حتی آن مسئولیت کوچکی که به‌نوجوانان داده می‌شد تا چند قلم خرید کنند در حد این‌که چند قلم را از قفسه بردارند و داخل چرخ هایپر بگذارند کاهش پیدا کرده است.

فروشگاه آبمیوه



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا