• چهارشنبه 30 آذر 1401 :: 02:38

گرمایش از کف جدیدترین نوع سیستم گرمایش ساختمان است.

گرمایش از کف نسبت به سایر روش‌های گرمایی از جمله شوفاژ و رادیاتور به صرفه‌تر است. در این مطلب راجع به مزایای سیستم گرمایش از کف صحبت کرده‌ایم. به علاوه مطالب مفیدی هم درباره نحوه اجرای سیستم گرمایش از کف، تجهیزات مورد استفاده و هزینه اجرای آن بیان کرده‌ایم. پس لطفاً تا پایان مطالب همراه ما بمانید.

images 1671261619

اجرای گرمایش از کف؛ بهترین نوع سیستم گرمایش

اگر به فکر اجرای یک سیستم گرمایشی بهینه و کارآمد هستید، بیایید با سیستم گرمایش از کف که بهینه‌ترین نوع سیستم‌های گرمایشی است آشنا شوید. این سیستم از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا استفاده می‌کند و قابلیت‌هایی متفاوت از سایر سیستم‌های گرمایشی دارد.

سیستم گرمایش از کف چگونه سیستمی است؟

بگذارید مطلب را با پاسخ به سوال «سیستم گرمایش از کف چیست؟» پیش ببریم. این سیستم بسیار ساده و بدون پیچیدگی است. چند لوله حاوی آب گرم در کف اتاق‌های ساختمان شما تعبیه شده و گرما را به صورت طبیعی ساطع می‌کنند. با استفاده از این سیستم، گرمایی یکنواخت در اتاق‌های شما ایجاد می‌شود که زمستان را برایتان لذت بخش‌تر می‌نماید.

توجه داشته باشید وقتی می‌گوییم سیستم گرمایش از کف ساده است؛ منظورمان این نیست که هر کسی با هر میزان تخصصی می‌تواند از عهده‌ی اجرای آن بربیاید. حقیقتاً و به عنوان یک توصیه از طرف ما بهتر است اجرای سیستم گرمایش از کف ساختمان خود را به افراد حرفه‌ای و متخصص بسپارید.

تجهیزات گرمایش از کف

تجهیزات مورد نیاز برای اجرای گرمایش از کف شامل چندین قلم است. در حالی که تعدادی از این تجهیزات اجزای ضروری هستند و باید حتما در سیستم به کار برده شوند، از به کارگیری بعضی دیگر می‌توانید چشم پوشی کنید. لازم به ذکر است برای کارکرد بهتر و جلوگیری از افت کیفیت سیستم بهتر است تمام تجهیزات مورد نیاز به کار برده شوند. در ادامه تجهیزات مورد نیاز برای اجرای این نوع سیستم گرمایشی را نام برده‌ایم.

 

images 1671261628

لوله‌های رفت و برگشتی

لوله‌ها اصلی‌ترین بخش سیستم‌های گرمایش از کف هستند. از طریق لوله‌ آب گرم در سطح جریان پیدا می‌کند و جابه‌جا می‌شود. لوله‌های مناسب برای این کار انواع مختلفی از جمله چند لایه و لوله تک لایه دارد. شرکت‌های ایرانی متعددی همچون شرکت سوپرپایپ، نیوپایپ، سپاهان ( بی تی اس) سوپرپنا پایت، نونام پایپ و شرکت ایزی پایپ در ایران انواع لوله‌ مناسب برای اجرای این نوع سیستم گرمایشی را تولید می‌کنند.

لوله‌های چند لایه مثل:

  • PEX-AL-PEX
  • PERT-AL-PERT
  • PEX-AL-PERT

لوله‌های تک لایه مثل:

  • PEX
  • PERT

کلکتورهای کنترل کننده جریان

کلکتورها یکی از اجزای مهم سیستم‌های گرمایش از کف هستند. این وسیله وظیفه‌ی کنترل جریان و دمای آب را بر عهده دارد. کلکتور به وسیله‌ی دبی سنج (Flow Meter) و شیر تنظیم جریان (Balancing Valve) جریان سیستم را کنترل می‌کند. در واقع این کلکتورها به کمک دو وسیله‌ی نامبرده، جریان آب و دمای آن در داخل لوله‌ها را به صورت یکنواخت پخش می‌‌کنند. به همراه این دو وسیله شیر برگشت تخلیه و شیر هواگیری هم بر روی کلکتورها نصب می‌شود.

لازم به ذکر است می‌توان به جای کلکتور کنترل کننده جریان از کلکتور ساده برنجی استفاده کرد. همانطور که گفتیم چشم پوشی از برخی اجزا جایز است و سیستم باز هم می‌تواند کار خود را انجام دهد. البته با این تفاوت که کیفیت سیستم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای مثال در صورتی که از کلکتور ساده برنجی استفاده کنید، نمی‌توانید دبی و جریان سیستم را کنترل کنید. زیرا کلکتورهای ساده برنجی فاقد دبی سنج و شیر کنترل هستند.

شیر برقی

شیر برقی یا اکچوئیتور یکی از قطعات حائز اهمیت در سیستم‌های گرمایش از کف است. این قطعه پیام‌ها را از ترموستات‌ها دریافت کرده و شیرهای جریان را باز و بسته می‌کند. اکچوئیتور با برق کار می‌کند. برق مورد نیاز برای این قطعه معمولا 220 ولت است. اکچویتور بسیار مهم است زیرا کمک می‌کند سیستم کیفیت بهتری داشته باشد.

ناگفته نماند اگر از کلکتورهای ساده استفاده کنید دیگر امکان نصب شیر برقی بر روی سیستم را ندارید و باید شیرهای کلکتوری تک ضرب را به جای آن قرار دهید. دلیلش هم این است که کلکلتور ساده شیر کنترل کننده جریان ندارد که در این صورت نصب شیر برقی امکان پذیر نیست.

images 1671261709

شیر هواگیری اتوماتیک

هر سیستم کلکتوری از جمله سیستم گرمایش از کف، به شیر هواگیری اتوماتیک جهت تخلیه هوای اضافه‌ی موجود در سیستم نیاز دارد.

ترموستات محیطی

به منظور تنظیم دمای مطلوب، به ترموستات محیطی نیاز خواهیم داشت. این وسیله نیز از اجزای مهم سیستم گرمایش از کف محسوب می‌شود که به کمک حسگرهای خود دمای محیط را محاسبه کرده و سپس به صورت اتومات شیرهای برقی را باز و بسته می‌کند.

شیر زانویی

یکی دیگر از اجزای سیستم‌های گرمایش از کف شیر زانویی است. این وسیله در محل ورودی کلکتور نصب می‌شود و در مواقع نیاز نمی‌گذارد آب داخل کلکلتور شود. شیر زانویی به دو صورت برقی و ساده در بازار موجود است. انتخاب هرکدام از آن‌ها بسته به طراحی سیستم و بودجه‌ی شما دارد.

جعبه کلکتور

مسلم است که کلکتور و تمام تجهیزات آن به محلی برای نگهداری و کنترل نیاز دارند. جعبه کلکتور در اندازه‌های گوناگون و برای نگهداری تمام تجهیزات تعبیه شده است. این جعبه باید در مکانی قابل دسترس قرار گیرد تا هر وقت که نیاز بود به آسانی بتوان محتویات داخل آن را بررسی کرد.

images 1671261810

عایق و بست

دو وسیله دیگر که موجب بهبود کیفیت سیستم گرمایشی خواهند شد یکی عایق است و دیگری بست. عایق‌ها مانع از اتلاف انرژی شده و حرارت را به شکلی یکنواخت و طبیعی به بالای کف پوش می‌رسانند. در حال حاضر بهترین عایق برای سیستم گرمایش از کف عایق یونولیتی با چگالی 25 است.

بست‌ها نیز برای مهار لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و باعث محکم شدن آن می‌شوند. انواع بست‌های تکی خاردار و ریلی در بازار موجود هستند که بسته به نظر مجری سیستم و میزان هزینه شما برای اجرا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هزینه گرمایش از کف در سال جدید

در واقع پرسیدن این سوال که قیمت گرمایش از کف برای فلان ساختمان چقدر است کمی به دور از منطق است. هرچند که متخصصان با تجربه به کمک تجربه و پس از بررسی محل مورد نظر تاحدودی می‌توانند هزینه‌ها را تخمین بزنند. اما این فقط در حد تخمین است.

هزینه گرمایش از کف زمانی به‌طور دقیق محاسبه می‌شود که موارد و جزئیات بیشتری از جمله متراژ ساختمان، ویلایی یا آپارتمانی بوده آن، جنوبی یا شمالی بودن و تعداد درب و پنجره‌ها بررسی شود. سپس نقشه سیستم گرمایشی طراحی می‌شود و در نهایت مجری طرح راجع به متریال مورد استفاده از قبیل نوع لوله‌ها، نوع ترموستات، شیر کلکتور، نوع عایق و غیره با کارفرما به توافق می‌رسند. سپس قیمت نهایی به اضافه دستمزد مجری و کارگران مشخص خواهد شد.

کلام پایانی؛ مزایای سیستم گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف یک سیستم گرمایشی بهینه، مدرن و کارآمد است. گرمای حاصل از این روش یکنواخت و طبیعی است. نحوه اجرای آن ساده است ولی بهتر است آن را به متخصص بسپارید که نتیجه‌ی بهتری بگیرید. از جمله مزایای قابل توجه این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بهترین نتیجه در شهرهای شرجی؛ چراکه در این سیستم کف و دیواره‌ها همیشه خشک خواهند ماند.
  • ایمنی بیشتر؛ کاهش ریسک و خطرات احتمالی ناشی از آتش سوزی و گاز گرفتگی
  • قابل استفاده در معابر عمومی که موجب آب شدن برف و آب‌های سطحی خواهد شد.
  • عملکرد عالی در گرم نگه داشتن پاها و کمک به حفظ سلامتی بدن
  • صرفه جویی در هزینه‌ها
  • قطع و وصل اتوماتیک
  • افزایش قیمت و ارزش ملک

تمامی تجهیزات مورد نیاز برای اجرای این سیستم در بازار موجود هستند. البته برخی از تجهیزات ممکن است گران‌قیمت‌تر باشند ولی در عوض کیفیت خروجی سیستم را بیشتر می‌کنند. واضح است که سپردن کار اجرای سیستم گرمایشی به افراد متخصص و باتجربه منجر به انتخاب بهترین نقشه و استفاده از بهترین متریال خواهد شد. امیدوارم مطالب ذکر شده برایتان مفید باشد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا