• چهارشنبه 10 شهریور 1400 :: 03:25

سوخت و ساز بدن بسیار دیرتر از آنچه فکر می‌کنیم کند می‌شود بنابراین حتی در سنین بالا نیز می‌توان به تناسب اندام و زیبایی فکر کرد.

چاقی وزن

بسیاری از عملکردهای بدن به مرور زمان و با افزایش سن کاهش می‌یابند و این بخش اجتناب‌ناپذیر پیری است. افراد به مرور شاهد تغییرات آرامی در ظاهر، سطح توانایی‌ها و انرژی خود هستند. یکی از این تغییرات، سوخت و ساز یا متابولیسم بدن است که به مرور کند می‌شود.

برای مثال با افزایش سن با همان میزان کالری مصرفی سال‌های گذشته، بدن به مرور دچار اضافه وزن می‌شود و چربی‌هایی به ویژه در ناحیه شکم قابل مشاهده است. در این سنین لاغر شدن بدن با سختی و تلاش بیشتری انجام می‌شود؛ اکنون سوال اساسی این است: سوخت و ساز بدن در چه سنی کند می‌شود؟

خبر خوب این است که سوخت و ساز بدن بسیار دیرتر از آنچه فکر می‌کنیم کند می‌شود بنابراین حتی در سنین بالا نیز می‌توان به تناسب اندام و زیبایی فکر کرد.

سابقه تحقیقات در زمینه سوخت و ساز بدن

این مطالعه بر اساس کوشش بیش از ۸۰ محققان در ۶۳ موسسه تحقیقاتی از آمریکا، اروپا، آسیا، آفریقا و خاورمیانه صورت گرفته و اطلاعات پزشکی بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر در ۴۰ سال بررسی شده است.

جوان‌ترین شرکت‌کننده ۸ روز و پیرترین ۹۵ ساله بوده است؛ بنابراین به جرات می‌توان گفت این مطالعه بزرگترین در نوع خود است.

بر اساس این مطالعات سوخت و ساز تحت تاثیر چهار مرحله وجود دارد:

– نوزادان تا یک سالگی بیشترین میزان سوخت و ساز را دارند (حدود ۵۰ درصد بیشتر از بزرگسالان)

– پس از یک‌سالگی تا ۲۰ سالگی (در این دوران به مرور سوخت و ساز کاهش می‌یابد)

– ۲۰ تا ۶۰ سالگی، که در این دوران سوخت و ساز تقریبا ثابت می‌ماند و حتی در دوران بارداری نیز کاهش نمی‌یابد.

– از ۶۰ سالگی به بعد تا ۹۵ سالگی میزان سوخت و ساز حدود ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. محققان احتمال می‌دهند کاهش سوخت و ساز به دلیل کاهش عملکرد اندام‌های حیاتی باشد. بر اساس مطالعاتی که در نیویورک تایمز منتشر شده،‌ کلیه‌ها مسئول ۶۵ درصد از سوخت و ساز در حالت آرامش هستند.

یائسگی تاثیری در کاهش میزان سوخت و ساز ندارد

از طرفی محققان قبال تصور می‌کردند که سوخت و ساز زنان در دهه چهل زندگی و همزمان با شروع یائسگی کاهش می‌یابد؛ ولی این مطالعات نشان داد چنین تصوری مبنای علمی ندارد و زنان یائسه نیز سوخت و سازی مشابه مردان همسن دارند.

بنابراین به عنوان نتیجه می‌توان گفت کاهش سوخت و ساز بدن با افزایش سن بسیار کندتر از تصور ما و در سنین بالاتری اتفاق می‌افتد و در هر سنی با افزایش فعالیت روزانه، کاهش کالری مصرفی و تبعیت از رژیم غذایی درست می‌توان به تناسب اندام دست یافت.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا