• چهارشنبه 05 آبان 1400 :: 08:56

موارد مصرف و خاصیت کرفس Apium graveolens

سبزی

موارد مصرف کرفس

اثرات درمانی کرفس
گیاه کرفس ضد روماتیسم، آرامبخش، ضد عفونی کننده مجاری ادراری، درمان کننده نقرس به ویژه آرتریت روماتوئید می باشد. برگ و ریشه این گیاه ملین، ضد نفخ، مدر، مقوی معده، قاعده آور و تب بر است. همچنین برای درمان سنگ کلیه و مثانه، از دست دادن اشتها و خستگی نیز استفاده می شود.در استعمال خارجی برگ له شده تازه این گیاه بر روی محل ضرب خوردگی استفاده می شود. ریشه این گیاه به همراه گیاه مارچوبه و کوله خاس و رازیانه و جعفری برای دفع سنگ کلیه استفاده می شود و مدر است. این گیاه مکمل خوبی برای زیبایی پوست و مو می باشد و مصرف آن به تقویت لثه ها کمک می کند. اسیدهای چرب موجود در کرفس اشتها آور بوده و پتاسیم موجود در آن علاوه بر تحریک ادرار، باعث کاهش فشار خون می شود. مصرف برگ و ساقه های کرفس برای افرادی که از ناراحتی های گوارشی و یبوست رنج می برند بسیار مفید است. مصرف این گیاه به افراد مبتلا به بیماری های قلبی- عروقی و چربی خون توصیه می شود (6-4).

مکانیسم اثر کرفس

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر کرفس

تحقیقات نشان داده است که دانه گیاه کرفس دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان است و برای بالا بردن مقاومت کبد و طحال استفاده می شود. و همچنین خاصیت ضد سرطان و تکثیر سلولی دارد. ترکیب آپیئین این گیاه که یکی از اجزای اصلی گیاه می باشد دارای اثر مهاری بر تولید نیتریت دارد. تحقیقات ثابت کرده است که ترکیب آپی ژنین کرفس تولید پراکسید هیدروژن و ایمونوگلوبین E را که القا کننده تمایز هیستامین است مهار می کند و همچنین اثر مهاری روی سیکلواکسیژناز و لیپواکسیژناز دارد و مکانیسم عمل ضد التهاب آن از طریق مهار متابولیسم اسید آراشیدونیک است. فلاونوئیدهای موجود در این گیاه بر فعالیت تیروئیدی اثر مهاری دارد و همچنین باعث مهار فعالیت آنزیم تیروپراکسیداز و در نتیجه کاهش سطح هورمون های تیروئید می شود. فلاونوئیدها به دلیل شباهت ساختاری با هورمون های T3 و T4 به صورت فیدبک منفی بر فعالیت هیپوتالاموس- هیپوفیز اثر می گذارند.ترکیب کوئرستین این گیاه بر فعالیت دیدیناز I نیز اثر می گذارد. ترکیب های موجود در کرفس باعث کاهش سطح کلسترول تام و بالا بردن تری گلیسیرید کبدی می شود و برای کاهش فشار خون و تقویت قلب بسیار مفید است. تحقیقات ثابت کرده است که ویتامین B6 و اسید پانتوتنیک موجود در این گیاه به همراه منیزیم و کلسیم اثر مثبتی در تقویت ماهیچه ها دارد و دارای اثرات بالای آرامبخشی است

فارماکوکینتیک کرفس

کرفس از نظر طب سنتی گرم و تر و مصلح آن نعنا، زیره و سکنجبین است

عوارض جانبی کرفس

با مصرف مقادیر معمول این گیاه عارضه جانبی خاصی از این گیاه گزارش نشده است

تداخلات دارویی کرفس

تداخلات و احتیاط مصرف کرفس

استفاده از گیاه کرفس در بیماران مبتلا به التهاب حاد کلیوی به دلیل اثرات تحریکی ترکیبات مونوترپنی و ترکیبات فتالید (Phthalide) موجود در اسانس و عصاره آن که در ادرار ترشح می شود مجاز نمی باشد.
در دوران بارداری به دلیل اثرات قاعده آور و تحریکی رحم منع مصرف دارد (7).

هشدار ها کرفس

هنگام استفاده از این گیاه نباید در معرض نور آفتاب قرار گرفت، چون گیاه کرفس به دلیل وجود ترکیبات فورانوکومارین ها دارای سمیت نوری می باشند.

منبع : سایت دارویاب


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا