• پنج‌شنبه 01 تیر 1402 :: 02:53

هواپیما یکی از همان اختراعاتی ا‌ست که وقتی از آن رونمایی ‌شد، همه گفتند: «مگه می شه؟ مگه داریم؟»

هواپیما

هواپیما به ما اجازه ‌داد به جاهایی سفرکنیم که قبل از آن نمی‌توانستیم. در واقع هواپیماها دنیای ما را کوچک تر کرده‌اند و با آن‌ها سفرهایی که شاید هفته ها یا ماه‌ها طول می‌کشید حالا می‌تواند در یک روز یا کمتر به پایان ‌برسد. همه این‌ها نتیجه پیشرفت در طراحی و موتور هواپیماست. اگر به هوانوردی علاقه‌ دارید یا دوست‌ دارید درباره هواپیماها بیشتر بدانید اطلاعات عمومی این هفته، خوراک شماست.

سرعت و ارتفاع؛ چقدر و کجا؟!

هواپیماها آن قدر بالا نمی‌روند اما ارتفاع پرواز آن ها معمولا بالاتر از قله اورست است و هوای کابین را از موتورها می‌گیرند.هواپیماهای بوئینگ 737، ایرباس A320 و بوئینگ 787 تا ارتفاع حدود 11هزار و 500متر پرواز می‌کنند. هواپیمای مسافربری مافوق صوت کنکورد که اکنون بازنشسته شده است، تا ارتفاع 18هزارمتر هم پرواز می‌کرد . مقاومت هوا در چنین ارتفاعی کمتر است. سرعت هواپیماهایی که از آن‌ها گفتیم هنگام حرکت بین 800تا850کیلومتر بر ساعت است. در حالی که هواپیماهای نظامی سرعتی بیش از ۲ هزار کیلومتر بر ساعت دارند و می‌توانند تا 19هزارمتر ارتفاع ‌بگیرند.

ماجرای خط‌های سفید پفکی

آن خطوط سفیدرنگی که هواپیماها در آسمان به جا می‌گذارندو با آن ها خیال پردازی می کنیم صرفا یک دنباله متراکم هستند و ما آن ها را از دور شبیه یک دنباله پفکی می بینیم . موتورهای هواپیما بخار آب را به عنوان بخشی از فرایند احتراق آزاد می‌کند. هنگامی که آن بخار آب داغ از اگزوز خارج ‌می‌شود و به هوای خنک‌تر جو بالایی برخورد می‌کند، آن‌ خطوط سفید پفکی را در آسمان ایجاد می‌کند. این همان واکنشی ا‌ست که وقتی هوای بیرون سرد است و نفس می‌کشیم، اتفاق می‌افتد.

عامل غذاهای بدمزه هواپیما

غذای هواپیما به بدمزگی و بی‌مزگی معروف است و مطالعه‌ای در دانشگاه «کرنل» در سال 2015 نشان‌ داد که همه ‌چیز زیر سر خود هواپیماست. طبق این مطالعه، محیط داخل هواپیما در واقع طعم غذا و نوشیدنی را تغییر می‌دهد. در هواپیما، شیرینی خوردنی‌های شیرین کمتر می‌شود در حالی که شوری بیشتر خودش را نشان ‌می‌دهد. طبق مطالعه محققان آلمانی، تشخیص طعم شیرین و شور وقتی در هوا هستید حدود 30درصد سخت‌تر است. آن‌ها می‌گویند یک لیوان آب گوجه‌فرنگی در هواپیما طعم بهتری در هوا نسبت به روی زمین دارد.

نقش یک سوراخ کوچک در پنجره

سوراخ کوچکی که در پایین پنجره هواپیما قرار دارد برای تنظیم فشار کابین است. بیشتر پنجره‌های هواپیما از 3صفحه آکریلیک ساخته ‌شده‌اند. پنجره بیرونی همان‌طور که انتظاردارید کارمی‌کند، عناصر را بیرون نگه‌ می‌دارد و فشار کابین را حفظ ‌می‌کند. اگر برای قاب بیرونی اتفاقی بیفتد پنجره دوم به عنوان گزینه ایمن عمل‌می‌کند. سوراخ کوچکی در پنجره داخلی وجود دارد که به «سوراخ خون ریزی» معروف است و با تنظیم فشار هوا و عملکردش باعث ‌می‌شود شیشه میانی دست‌نخورده و بدون آسیب باقی‌بماند.

لاستیک‌های کوچک ولی پرقدرت

لاستیک‌های هواپیما برای تحمل وزن باورنکردنیِ 38تُنی طراحی‌ شده‌اند و می‌توانند با سرعت 170مایل بر ساعت بیش از 500بار قبل از این ‌که به ترمیم نیاز داشته ‌باشند، به زمین برخورد کنند. علاوه بر این، لاستیک‌های هواپیما تا psi200 باد می‌شوند که این مقدار شش برابر فشاری است که در لاستیک خودرو استفاده ‌می‌شود. اگر هواپیما به لاستیک‌های نو نیاز داشته ‌باشد، خدمه زمینی به سادگی هواپیما را مانند ماشین سوار می‌کنند. اگر لاستیک‌ها هنگام بلند شدن از کار بیفتند، خلبانان پرواز را متوقف‌ می کنند و بلافاصله برای بازرسی ایمن فرود می‌آیند.

هواپیما

منبع: travelandleisure



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا