• شنبه 03 تیر 1402 :: 05:15

بسیاری از افرادی که حیواناتی مانند سگ‌ها را در خانه نگهداری می‌کنند، ادعای حمایت از حیوانات را دارند، ولی موارد متعددی از سگ‌آزاری‌ها توسط صاحبان این حیوانات انجام می‌شود.

دامپزشک سگ

بسیاری از افرادی که حیواناتی مانند سگ‌ها را در خانه نگهداری می‌کنند، ادعای حمایت از حیوانات را دارند، ولی موارد متعددی از سگ‌آزاری‌ها توسط صاحبان این حیوانات انجام می‌شود. در نوشتار زیر به چند مورد از حیوان‌آزاری‌های سال‌های اخیر اشاره شده که در مورد سگ‌ها اتفاق افتاده است:

زنده به گور کردن سگ‌ها

ویدئویی که 15آذر1399 در مورد سگ‌آزاری جوان ‌بوشهری در فضای مجازی منتشر شد، یکی از تلخ‌ترین و تکان‌دهنده‌ترین موارد حیوان‌آزاری را به تصویر کشیده بود. این اتفاق که باعث واکنش و تأثر شدید جامعه شد، از سوی مراجع قضایی هم مورد پیگیری قرار گرفت. در این ویدئو یک جوان 17ساله اهل روستای چاهکوتاه بوشهر سگ ماده‌ای را تا گردن زیر خاک دفن کرده بود و بدون توجه به زوزه‌های دلخراش حیوان، چندین‌بار با موتورسیکلت از روی سر حیوان رد شد. این جوان حیوان‌آزار، علاوه‌بر شکنجه سگ ماده، 5توله او را نیز زنده به گور کرده بود. مردم و حامیان حیوانات توانستند سگ مادر و 2توله او را از مرگ نجات دهند، ولی 3توله زنده‌به‌گورشده جان خود را از دست دادند.

تنبیه با شلاق و تحمل گرسنگی

در ویدئوی دیگری هم که اوایل تابستان سال گذشته در فضای مجازی منتشر شد، جوانی که به زبان عربی صحبت می‌کرد، گربه‌ای زخمی را مقابل سگی گرسنه گذاشته بود. سگ زبان‌بسته که چند روز بدون آب و غذا مانده بود، به‌صورتی وحشیانه به گربه زخمی حمله کرد و او را درید. بسیاری از افرادی که این ویدئو را دیدند، احساسات‌شان جریحه‌دار شد و از مراجع قضایی خواستند به این موضوع رسیدگی کنند. با‌وجود آنکه نحوه صحبت جوان سنگدل، در مورد ملیت وی پلیس را دچار تردید کرده بود، ولی او به جرم حیوان‌آزاری مورد تعقیب پلیس قرار گرفت.

اگرچه شخص حیوان‌آزار که با شلاق به جان سگ بی‌نوا افتاده بود، تصویر صورتش را مات کرده بود، ولی بسیاری از کاربران فضای مجازی از مردم خواستند او را شناسایی کنند و در اختیار قانون قرار دهند. این فرد که ظاهرأ چند سگ را در خانه‌ای قدیمی نگهداری می‌کرد، یکی از این حیوانات را با طناب بسته و بدون آنکه فرصت تکان خوردن به حیوان دهد، او را با ضربات شلاق مورد آزار قرار می‌داد.

به دور از چشم قانون و جامعه

ارتکاب عمل غیرانسانی حیوان‌آزاری به‌خودی‌خود زننده و شرم‌آور است، ولی زمانی این موضوع رقت‌انگیزتر می‌شود که برخی از افرد حیوان‌آزار بدون احساس ندامت و شرمندگی، از این رفتار خود فیلم و تصویر تهیه و در فضای مجازی منتشر می‌کنند. انتشار چنین تصاویری فارغ از اهداف و نیات فرد حیوان‌آزار، سبب واکنش و بازتاب در فضای جامعه می‌شود که در اغلب موارد به دام افتادن حیوان‌آزاران و تنبیه قانونی آنها را به‌دنبال دارد. همین امر سبب شده حیوان‌آزاران در موارد زیادی از انتشار تصاویر رفتارهای سنگدلانه خود خودداری کنند و به دور از چشم قانون و جامعه، این موجودات زبان‌بسته را مورد آزار و اذیت قرار دهند.

سگ‌هایی که زخمی رها می‌شوند

علی زینعلی از افرادی است که بارها شاهد چنین مواردی بوده است. او که تعمیرگاهش را به محل درمان حیوانات آزاردیده تبدیل کرده، از سگی مراقبت می‌کند که توسط صاحبش اذیت شده بود. حاج‌علی تعریف می‌کند: «این سگ را که توسط یکی از اهالی نگهداری می‌شد، زخمی در بیابان رها کرده بودند. قلاده‌اش به گردنش چسبیده بود و به زحمت نفس می‌کشید. بوی وحشتناکی می‌داد که نمی‌توانستید تحمل کنید. تا قلاده را از گردنش درآوردم، کرم‌ها فوج‌فوج از گردن زخمی‌اش بیرون ریختند.»

زینعلی برای درمان این سگ، ماه‌ها زحمت کشیده است. او تعریف می‌کند: «اول می‌خواستم کرم‌ها را با پنس یکی‌یکی از حیوان جدا کنم ولی تعداد کرم‌ها زیاد بود و این کار ماه‌ها طول می‌کشید. مجبور شدم روی کرم‌ها بنزین بریزم تا کشته شوند. با هر جرعه بنزین، سگ بیچاره از شدت درد، به‌خودش می‌پیچید، اما وقتی همه کرم‌ها از بین رفتند، آرام گرفت. بعد از کشتن کرم‌ها، سگ را در جایی تاریک بستم تا پشه و مگسی روی زخمش ننشیند و با دادن داروهای تقویتی و آنتی‌بیوتیک، عفونتش را خشک کردم.» حکیم‌باشی باتجربه محله شهرزیبا از سگ دیگری هم نگهداری می‌کند که پارسال زیر تیغ آفتاب چله تابستان با پای گلوله‌خورده به تیر چراغ برق بسته شده بود.

سگ



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا