• سه‌شنبه 18 مهر 1402 :: 12:26

درد کشیدن بخیه ایمپلنت دندان چقدر است؟ ترس از درد کشیدن بخیه یکی از ترس‌های رایج مراجعان دندانپزشکی است. پس اگر از کشیدن بخیه دندان می‌ترسید، تنها نیستید. بر اساس صحبت‌های ما با دکتر محسن برزگران، تنها در یک دندانپزشکی شبانه روزی در منطقه ۳ تهران تخمین زده می‌شود که 60 تا 70 درصد افراد هنگام مراجعه به دندانپزشک ترس شدیدی را تجربه می‌کنند.

درد کشیدن بخیه ایمپلنت

کشیدن بخیه از لثه مثل درد ایمپلنت دندان کمی ترسناک به نظر می‌رسد. با این حال، حداقل در مورد درد کشیدن بخیه ایمپلنت دندان ترس شما کاملا بی‌مورد است؛ چرا که برداشتن و کشیدن بخیه بعد از ایمپلنت یک روش کاملا بدون درد بوده و با کاهش تورم در نواحی جراحی ایمپلنت، به ادغام ایمپلنت با استخوان فک کمک زیادی کند. علاوه بر این هزینه کشیدن بخیه دندان هم معمولا در صورتحساب‌های دندانپزشکی محاسبه نمی‌شود.

با این اوصاف، پاسخ به سوال «آیا کشیدن بخیه لثه درد دارد» به طور قطع، یک نه! بزرگ است. با این حال ممکن است مواردی مثل زمان کشیدن بخیه جراحی لثه یا روش کشیدن بخیه دندان و حساسیت‌های جزئی دیگر، کمی تفاوت را ایجاد کند.

تا انتهای این مقاله از وب سایت مجله اعتبار نوین با ما باشید تا همه چیز را در مورد ترس و درد کشیدن بخیه های لثه در کنار هم بررسی کنیم. من فاطمه حسینی‌پناه هستم؛ خبرنگار حوزه سلامت و امیدوارم تا انتهای این مقاله، به تمام سوالات شما درباره درد کشیدن بخیه ایمپلنت و مراقبت‌های بعد از ایمپلنت دندان پاسخ دهم.

فرآیند ترسناک کشیدن بخیه لثه بعد از ایمپلنت دندان: هیاهوی بسیار برای هیچ!

کشیدن نخ‌ بخیه ایمپلنت معمولا یک روند ساده، سریع و بدون درد است و نیازی به بی حسی ندارد. دندانپزشک شما ممکن است از شما بخواهد که محل بخیه را پاک، یا با دهانشویه آنتی باکتریال بشویید. بعد از آن از یک قیچی کوچک برای بریدن بخیه استفاده می‌کند.

برای به حداقل رساندن طول نخی که از داخل لثه کشیده می‌شود، دندان‌پزشک این روش را تا حد امکان نزدیک به سطح لثه انجام می‌دهد. دندانپزشک از پنس برای برداشتن سر گره دار آزاد بخیه از بافت لثه استفاده می‌کند. برای هر بخیه، این روش تکرار می‌شود.

چطور بر ترس خود از کشیدن بخیه ایمپلنت غلبه کنیم: یک راه حل اساسی!

اکثر مردم از جراحی و بخیه بعد از آن همیشه ترس و واهمه داشته‌اند. البته شاید دلیل ترس بسیاری از افراد از بخیه قابل درک باشد،  زیرا قبلا تجربه جراحی نداشته‌ یا از فوبیای دندانپزشکی رنج می‌برند. دندانپزشک باید این امر را در حین کار چه جراحی، چه زدن بخیه و کشیدن آن مورد توجه قرار دهد و با توضیحاتی مختصر به بیمار درباره درد مورد انتظار یا ترتیب انجام یا مراحل کشیدن نخ بخیه، ترس او را از بین ببرد.

البته در صورتی که ترس شدید باشد روش‌های خاصی وجود دارد که استرس بیمار را از بین برده و آسودگی خاطر را در مراجع ایجاد کند. به این روش‌ها، سدیشن دندانپزشکی می‌گویند. هر چند در مورد کشیدن بخیه، این فرآیند شامل بیهوشی نیست و معمولا برای کشیدن بخیه دندان از بیحسی استفاده نمی‌شود؛ چرا که کشیدن بخیه یک روند طبیعی است، بعید است که دندانپزشک قبل از انجام آن از بیهوشی استفاده کند.

کشیدن بخیه بعد از ایمپلنت

از کدام نوع بخیه‌های دندانپزشکی استفاده نکنیم؟

امروزه پزشکان میتوانند از انواع مختلف بخیه‌ها با اندازه و شکل‌های مختلف استفاده کنند. بریدگی یا جراحت از هر نوعی که باشد، زخم باید توسط بخیه بسته شود تا ایجاد مشکلاتی مثل عفونت یا ناهنجاری در ترمیم زخم اتفاق نیفتد. همچنین بخیه دندانپزشکی روی لثه بعد از جراحی به حفظ بافت‌های نسوج دهان در کنار هم کمک می‌کنند. به خصوص پس از جراحی‌های تهاجمی فک و صورت که بهبودی معمولا چند روز طول می‌کشد.

چطور از کشیدن بخیه ایمپلنت دندان شانه خالی کنیم؟ معرفی انواع بخیه جذبی و غیر جذبی

برای برخی فرایند‌ها دندانپزشک ترجیح می‌دهد از نخ‌های بخیه قابل جذب استفاده کند. در این صورت آنها به صورت خود به خود جذب می‌شوند و نیاز به کشیدن نخواهند داشت. پس از جراحی یا مشاهده زخم، پزشک باید از یکی از انواع بخیه برای بستن آن استفاده کند. رایج ترین بخیه‌های جذبی شامل این موارد هستند:

بخیه های پلی گلی کاپرون

بخیه های تک رشته ای مانند پلی گلی کاپرون معمولا برای ترمیم بافت نرم استفاده می شود. و برای بستن زخم های زیر جلدی صورت به عنوان بند، معمولا استفاده می‌شود. این بخیه ضمن بهبودی از ایجاد جای زخم، زیبایی را حفظ می کند.

بخیه های کتگوت

بخیه کتگوت یک نخ بخیه طبیعی و تک رشته ای قابل جذب با استحکام کششی خوب است. بخیه هایی از این دست چند برابر قدرت مطلوبی برای نگه داشتن بافت یک دوخت کتگوت ها در کنار هم دارند صاف و قابل انعطاف با قابلیت قره زدن و اندازه خوب است.

بخیه‌های پلی گلاکتین

یکی از انواع بخیه که دارای رشته‌ای از نخ‌های مصنوعی است و برای ترمیم پارگی‌های صورت و دست‌ها مناسب است. این نوع بخیه مانند نخ پلی گلی کاپرون بهترین انتخاب برای ترمیم بافت نرم است.

بخیه‌های دیوکسانون

این یک نوع بخیه تک رشته ای مصنوعی است. انواع زخم های بافت نرم از جمله زخم های شکمی با بخیه های پلی دیوکسانون مورد استفاده قرار می گیرد. این بخیه در جراحی قلب کودکان استفاده می شود.

انواع نخ بخیه غیر قابل جذب

بخیه های غیر قابل جذب را از مواد مصنوعی مانند پلی استر، پلی پروپیلن یا نایلون و یا از ابریشم مخصوص تهیه شده است. به همین دلیل برای بستن زخم‌های پوستی استفاده می‌شود. بعد از چند هفته، بخیه غیر قابل جذب باید کشیده شود.

انواع نخ بخیه سیلک

نخ بخیه سیلک یک نخ بافته شده غیر قابل جذب است. این نوع بخیه از پروتئین آلی به نام فیبروئین (که از لارو کرم ابریشم گرفته شده است) ساخته می شود. نخ بخیه سیلک با موم پوشیده شده که به تسریع دوخت و جلوگیری از فرسایش بافت کمک می کند. در جراحی شکم، قلب، جراحی چشم و جراحی مغز و اعصاب از نخ های ابریشمی برای بسته شدن بافت نرم و بسته شدن بافت استفاده می شود.

انواع نخ بخیه نایلون

نخ‌های نایلونی با استحکام کششی عالی و بخیه های غیر قابل جذب هستند. این نخ ها به راحتی و بدون چسبندگی از بافت جدا می شوند و مقاومت در برابر گره دارند. علاوه بر این در برابر، عفونت مقاوم هستند. برای بستن زخم عمومی، بسته شدن پوست و جراحی زیبایی، معمولاً از نخ های نایلونی استفاده می شود.

بخیه زدن لثه بعد از کشیدن دندان

چه کسی باید نخ بخیه غیر جذبی را بکشد؟

گاهی مراجعانی که ایمپلنت دندان انجام داده‌اند، بعد از چند هفته سعی می‌کنند بخیه‌های خود را خودشان بکشند. به طور کلی کشیدن بخیه ایمپلنت دندان در خانه ایده خوبی نیست. کشیدن بخیه ایمپلنت دندان بهتر است توسط پزشک انجام شود. چرا که برداشتن بخیه‌ها توسط دندانپزشک زخم شما را از نظر عفونت، بسته شدن زخم و درمان بهتر کنترل می‌کند.

همچنین طریقه کشیدن بخیه دندان گاهی ممکن است بسته به جای قرار گرفتن بخیه‌ها، ظرافت‌های خاصی را طلب کند. بهترین راه برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، مشاوره با دندانپزشکان متخصص است.

زمان مناسب برای کشیدن بخیه جراحی لثه ایمپلنت

کشیدن بخیه دندان بعد از چند روز پس از جراحی ایمپلنت انجام می‌شود. بعد از یک هفته می‌توانید به پزشک مراجعه کنید. پزشک قبل از کشیدن بخیه‌ها، زخم را بررسی می‌کند تا ببیند آیا به خوبی بهبود یافته است یا خیر. با این حال در صورت وجود مشکل سه روز مهلت به آن داده می‌شود.

عوارض دیر کشیدن بخیه ایمپلنت چیست

برداشتن بخیه دندان باید در زمان تعیین شده توسط دندانپزشک انجام شود. زیرا ممکن است دچار التهاب لثه شوید. این التهاب به دلیل وجود جسم خارجی (نخ) در داخل لثه ایجاد می‌شود و باعث ایجاد بیماری‌های لثه‌ای می‌شود. همچنین عدم اجرای درست مراحل و نحوه کشیدن بخیه لثه هم ممکن است موجب عوارضی مثل پاره شدن بخیه یا حتی عفونت بخیه را هم ایجاد کند.

گاهی اوقات، چون نخ باعث گیر کردن غذا می شود، تجمع پلاک بیشتر می شود.

کشیدن بخیه دندان بعد از چند روز

نحوه مراقبت از لثه بخیه شده پس از قرار دادن فیکسچر ایمپلنت و بخیه لثه

پس از جراحی، چه کشیدن ساده و چه روش‌های پیچیده‌تری مانند جراحی لثه و ایمپلنت، باید مواردی را رعایت کرد. از جمله:

  1. برنامه غذایی نامناسب احتمال عدم التیام درست بافتها را بیشتر می کند. رژیم غذایی سالم داشته باشید.از غذاهای تند و ادویه دار و نوشیدنی‌های داغ امتناع کنید.
  2. بهتر است تا سه روز پس از کاشت ایمپلنت از انجام فعالیت‌های شدید خودداری کنید تا از وارد آمدن فشار بیش از حد به محل و باز شدن بخیه‌ها جلوگیری شود.
  3. مصرف الکل را قطع کنید زیرا باعث از بین رفتن مواد معدنی مفید دهان و کاهش سرعت بهبود زخم‌های دهان و لثه، احتمال افزایش عفونت داخل دهان و رقیق شدن جریان خون می‎شود
  4. با دست یا زبان محل زخم را دستکاری نکنید. ممکن است لخته خونی کنده شده و خونریزی تشدید شود.
  5. پس از جراحی و بخیه از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کنید.
  6. سیگار کشیدن بعد از کاشت ایمپلنت دندان می‌تواند روند بهبود لثه و استخوان را به تاخیر بیاندازد و احتمال عفونت و شکست ایمپلنت یا پیوند استخوان را افزایش دهد.
  7. رعایت کردن بهداشت دهان، پس از کاشت دندان جراح راه‌هایی را برای جلوگیری از ابتلا به عفونت به بیمار توصیه می‌کند، از جمله رعایت بهداشت دهان و دندان، رژیم غذایی سالم و مراجعه مکرر به دندانپزشک. البته اگر دندانپزشک تشخیص دهد امکان عفونت وجود دارد.
  8. بلافاصله پس از عمل نباید دهان خود را بشویید و تا 24 ساعت بعد از عمل از شستن دهان خودداری کنید تا از باز شدن بخیه‌ها جلوگیری شود.

راه حل های سریع کاهش درد بعد از کشیدن بخیه ایمپلنت

  1. برای کاهش درد کشیدن بخیه‌های لثه بعد از ایمپلنت به مدت یک الی دو ساعت از خالی کردن آب دهان خودداری کنید و بزاق خود را قورت دهید.
  2. ممکن است ساعتی پس از جراحی در بزاق خود خونابه یا رگه‎‌های قرمزی ببینید که خونریزی محسوب نشده و جای نگرانی ندارد.
  3. از خوردن غذاهای گرم یا سفت که نیاز به جویدن دارند خودداری کنید. در عوض تا 24 ساعت از مایعات سرد مانند شیر سرد، سوپ سرد، آب‌میوه و بستنی مصرف کنید.
  4. برای نوشیدن مایعات به جای نی از لیوان یا قاشق استفاده کنید.
  5. به مدت 24 ساعت از مصرف نوشیدنی‌های گازدار، سیگار و چای خودداری کنید.
  6. از زدن پنبه یا گاز به محل جراحی خودداری کنید.
  7. سر ساعت داروهای تجویز شده خود را مصرف کنید.

بعد از کشیدن بخیه ایمپلنت دندان چی بخوریم؟

برای کمک به برنامه‌ریزی بهبود خود پس از جراحی دهان و درمان لثه، برخی از خوراکی‌ها می‌توانند کمک زیادی به شما بکنند. خوراکی‌های مناسب برای بعد از کشیدن بخیه ایمپلنت یا جراحی لثه شامل این موارد هستند:

سوپ

می توانید از انواع سوپ‌ها مانند سوپ مرغ، سوپ شیر، سوپ جو و… لذت ببرید.

اسموتی

اسموتی‌ها به طور کلی یک گزینه غذایی عالی برای این جمعیت از افراد هستند زیرا راحت، مغذی و سرشار از ویتامین‌ها هستند که بدن شما برای بهبودی بعد از عمل نیاز دارد.

ماست

ماست یکی دیگر از انتخاب‌های خوشمزه و راحت برای کسانی است که نمی‌دانند برای بخیه‌های لثه چه بخورند. ماست با طعم دلخواه شما را می‌توان در خواربارفروشی پیدا کرد، بنابراین در زمان بهبودی زمان گرسنگی مصرف نمایید.

سس سیب

سس سیب یک غذای فوق العاده برای بخیه‌های لثه و به طور کلی بعد از جراحی‌های دهان است. البته حتما این سس را از یک فروشگاه معتبر تهیه کنید.

پوره سیب زمینی

پوره سیب زمینی یکی دیگر از بهترین غذاهایی است که می‌تواند در طول بهبود بخیه‌های لثه و دوره نقاهت پس از جراحی دهان مصرف شود. این غذا به سادگی آماده‌سازی می‌شود. دوباره گرم می‌شود و با کره یا خامه ترش میتوانید از طعم آن لذت ببرید.

دندان

سخن آخر: آیا کشیدن بخیه دندان درد دارد؟

درد کشیدن بخیه ایمپلنت دندان با کشیدن سایر بخیه های دندانپزشکی مانند درد کشیدن نخ‌ها پس از بخیه زدن لثه بعد از کشیدن دندان هم تفاوتی نداشته و شاید حتی بسیار کمتر باشد. چرا که پس از جوش خوردن لثه، بخیه‌های عملا نقشی در بسته نگه داشتن زخم ندارند.

کشیدن نخ بخیه ایمپلنت حتی بدون بی‌حسی لثه با ظرافت و دقت زیادی صورت می‌گیرد و نیازی به ترس از درد کشیدن بخیه دندان نیست و احتمالا چیزی جز کششی جزئی را احساس نخواهید کرد. علاوه بر این گاهی دندانپزشک ترجیح می‌دهد از نخ‌های بخیه قابل جذب استفاده کند. در این صورت آنها به صورت خود به خود جذب می‌شوند و نیاز به کشیدن نخواهند داشت.

در انتها باید یادآور شویم در صورت جدا شدن بخیه ایمپلنت دندان در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید. اگر زخم شما به طور کامل التیام نیافته، یا پارگی بافت آن زیاد باز شده است، باید  به سرعت و مجددا بخیه شود. پس از از وارد کردن فشار به محل جراحی خودداری کنید و به سرعت به متخصص دندانپزشک خود مراجعه کنید.

منابع علمی:

  • تجربه درد پس از کاشت ایمپلنت دندان در مقایسه با کشیدن دندان | منتشر شده در International Journal of Dentistry | شناسه https://doi.org/10.1155/2021/4134932
  • ارتباط بین اضطراب و درد در درمان دندانپزشکی: مروری سیستماتیک و متاآنالیز | منتشر شده در International Association for Dental Research | شناسه: https://doi.org/10.1177/0022034516678168
  •  بررسی عوامل موثر بر تجربه درد و استفاده از داروهای ضد درد به دنبال جراحی پریودنتال | منتشر شده در Journal of Clinical Periodontology | شناسه: DOI: 10.1111/jcpe.12885


دیدگاه ها

  1. مریم گفت:

    من خیلی میترسم برم بخیه ام رو بشکم من دیابت هم دارم اثه هام حساسند از کجا بفهمیم بخیه جذبی بوده یا نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا