- شنبه 22 مهر 1402 :: 01:14
سروکله گروههای سورپرایز از کجا پیدا شد، شیوه کار این گروهها چطور است و اجراهایشان چقدر برای مشتری آب میخورد؟ با چند گروه سورپرایز گفتوگو کردیم.
نویسنده : اکرم انتصاری | روزنامهنگار
هرکدام از مناسبتهای مهم زندگی مانند سالروز تولد، ازدواج، استخدام و … میتواند دستمایه گروههای سورپرایز برای شروع عملیاتشان باشد. به تازگی خبرهایی مانند خواستگاری، خبر بارداری، ماهعسل، روز پدر، روز مادر یا مناسبتهای خاص شغلی و حتی خبر مهاجرت را هم میتوان در دستهبندی این گروهها دید. مشتریهایشان همهجور افرادی هستند از تحصیلکرده و پیر و جوان تا آدمهای معمولی و پولدار. بیشترشان یک هدف مشترک دارند و میخواهند فرد مدنظرشان را حسابی سورپرایزکنند و فیلم خروجی هم خوب از آب دربیاید. شاید نمونهاش را هم بین فامیل یا در صفحات اینستاگرامی دیده یا اصلا خودتان تجربه کردهباشید.
ما قرار نیست با سورپرایزکردن مخالفتکنیم و جلوی آن بایستیم. بیشتر از تبدیلشدن این موضوع به یک نمایش تمامعیار میترسیم. از احساسات مصنوعی یا غیرواقعی که ممکناست جلوی دوربین چیزی غیر از واقعیت را به ما نشاندهد و از این که آدمها بخواهند سورپرایزشان بهتر و عجیبوغریبتر از نفر قبلی باشد. برای نوشتن این مطلب به سراغ گروه و سایتهای سورپرایز رفتیم تا از ماجرای این کسبوکار عجیب که مشتریهای خاص خودش را دارد، سردربیاوریم. قیمت بعضیها سورپرایزکنندهتر از کارشان بود و حرفهای بعضی از صاحبان این کسبوکارها شنیدنی. در این مطلب میتوانید همه آنچه دیدیم و شنیدیم را بخوانید. شاید شما هم سورپرایزشوید. میدانیم غافلگیری یا شگفتانه معادل فارسی سورپرایز است اما چون همه این کسبوکارها با عنوان سورپرایز کارشان را پیشمیبرند، به ناچار از این کلمه در این پرونده استفادهکردیم.
سورپرایز تضمینی، میلیونی و روانشناسانه!
هرکدام از گروههای سورپرایز برای خودشان آیتمهای مختلفی تعریفکردند. قیمتهای هر گروه با این که شیوه کارشان شبیه به هم است تفاوت دارد. همین موضوع بهانهای میشود تا با چند نفرشان تماسبگیرم و درباره چندوچون کارشان سوالاتی کنم.
4 میلیون برای سورپرایز یک ساعته!
«اگه دوست دارین عزیزان خودتون رو سورپرایزکنین، این کار رو با خیال راحت به ما بسپرین. گروه ما همشون حرفهای و همهفنحریفن.» اینها را در توضیح آگهی گروه سورپرایز نوشتهاست. با شمارهای که گذاشته، تماسمیگیرم و از نوع و نحوه سورپرایزها میپرسم. مرد جوان میگوید: «قیمت از 300 هزارتومان شروع میشه به بالا. پک کاملمون هم 4میلیونه. توی این پک چون تعداد نوازندهها بالاست و تایم سورپرایز بیشتر طول میکشه(حدود یک ساعته)، قیمت بالا میره. برای پک 4تومنی فیلمبردار آتلیه میاریم. پکی که 300هزارتومنه هم گیتاریستمون خودش میخونه و میزنه. البته اصلا نگران نباشین چون افراد گروه ما هر کدوم 10سال کارکردن و حرفهای هستن.» میپرسم سورپرایز تلفنی چه مدلی است و میگوید: «یعنی از پشت تلفن طرف رو سورپرایز میکنیم. بهش زنگ میزنیم و چیزی که دوستداره رو میخونیم. اون طرف یکی از اون و واکنشش فیلم میگیره. فیلم رو به ما میدن، ادیت میکنیم و بهشون تحویل میدیم.» حدس میزنم با چند نوازنده جوان طرف هستم که به خاطر پیدانکردن کار، این ایده را اجرایی کردند. جوابهایش تلگرافیاست و سعیمیکنم ریزتر درباره سورپرایزها بپرسم اما بیحوصلهتر از آن است که بخواهد همه را توضیحدهد. حوالهام میدهد به نمونه کارهایی که قرار است بفرستد و بعد هم میگوید :«نمونهها رو که دیدین بعدا زنگ بزنین! خداحافظ». لابد این هم یک مدل غافلگیری است که من از آن سر در نمیآورم!
واکنش منفی داشت، میشود پشتصحنه!
از روی توضیحاتی که بعضی گروههای سورپرایز مینویسند معلوممیشود که میخواهند با ردیفکردن انواع و اقسام ایدهها و رضایت مشتری، خوره تماسگرفتن را به جان فرد بیندازند. مثل آگهی که با آن تماس میگیرم. چند روز پیش از یکی از مناطق بالاشهر مشهد آگهی دادهاست. مرد جوانی که خودش را مسئول گروه معرفی میکند و روابط عمومی بالایی هم دارد، سورپرایزشدن را تضمین میکند و تندتند میپرسد نمونهکارها را دیدید؟ کدام مدل سورپرایز را میخواهید و توضیحمیدهد: «هزینه سورپرایز بدون فیلمبرداری از 2میلیون و 500 شروع میشه. با فیلمبرداری یک میلیون بهش اضافه میشه. گروه هم بین یک ربع تا نیمساعت براتون اجرا میکنن. گروهمون 4نفرهاس. نوازنده کاخن، گیتار، ملودیکا و خواننده.» از او میپرسم این همه هزینه کنم واقعا طرف سورپرایز میشود؟ میگوید: «اگه بخوام از خودم براتون بگم 7 سال پیش با یکی از کمدینای معروف برنامه داشتم و تیتراژ یه فیلمم خوندم. 15ساله که موسیقی کار میکنم اما به خاطر علاقه، گروه سورپرایز زدم. فقط چون اون لحظهای که طرف غافلگیر میشه رو دوست داشتم.» میپرسم اگر فرد موردنظر به سورپرایز واکنش منفی نشانداد، تکلیف چیست؟ میگوید: «ببینین! کار خود من اینه اما چند وقت پیش وقتی از یک برنامه برگشتهبودم خانمم با بچههای گروه توی یه کافیشاپ هماهنگ کردهبود و خودم غافلگیرشدم چون اصلا فکرش رو نمیکردم. شما یک یا دو روز قبل از تولد یا مناسبتی که دارین هماهنگکنین، طرف واقعا غافلگیر میشه. اگه بخواین بیشتر هزینه کنین ما بچههای تئاتر رو هماهنگ میکنیم. یعنی سناریو میچینیم و یکی با لباس مبدل میره سراغ طرف. بذارین یه خاطره بگم. ما چند وقت پیش میخواستیم یک نفر رو توی پاساژی که هماهنگ شدهبود غافلگیر کنیم. یکی از بچهها رو با لباس مامور مخفی و بیسیم فرستادیم سراغش. کاسب بود و کارش لوازم خونگی. با دو تا از دوستاش توی پاساژ میچرخید. بنده خدا 5 قدم برداشت میخواست سکته کنه و به هزار تا چیز فکر میکرد. خانوادهاش رو هم پیش خودمون نگه داشتیم تا هر وقت گفتیم، بیان جلو. وقتی خانوادهاش اومدن رنگوروی صورتش دوباره برگشت. اصلا به ذهنش نمیرسید که قراره سورپرایز بشه و خانواده اینطور براش تولد گرفتهباشن. اگه طرف واکنش بد داشتهباشه میشه پشت صحنه فیلم و بعد ما سریع درستش میکنیم. ما پیه این چیزا رو به تنمون مالیدیم و اگه طرف بهمون حملهکرد هم کرده! میخواد صدبار بگی آقا تولدت بوده! ایده خانوادهات بوده و…»
بر اساس چهره سورپرایز میکنیم!
اگر به دنبال سورپرایزکردن باشید به گروههای مختلفی برمیخورید که هرکدام ادعا میکنند در کارشان بهترین هستند و رقیب ندارند. بعضیهایشان با آبوتاب از کارشان تعریفمیکنند و ریش گرو میگذارند که غافلگیری با گروه ما تضمینی است. بعضیها هم هنوز قیمتنداده، شروعمیکنند به پرسیدن جزئیات که از شغل طرف و روحیاتش بگویید تا با استفاده از روانشناسی آنالیزش کنیم و مطمئن شوید شخص سورپرایز میشود. مثل آگهی گروهی که با آن تماسمیگیرم و مرد نسبتا جاافتادهای با یک صدایِ بم جواب تلفن را میدهد. صدایش را صاف میکند و با لحنی شبیه مجریهای صداوسیما، تاریخ، تعداد مهمان و محل سورپرایزکنان را میپرسد و درباره آیتمهای مختلفشان این طور صحبت میکند: «ما خودمان چندفضای بسته داریم. اگر فضای باز بخواهید چند روفگاردن را میتوانیم هماهنگکنیم. یک کیک، تزیین ساده و گلآرایی میز هم روی پک هست. اتاق عمومی و vip هم داریم که هزینههایش متفاوت است. برای سورپرایز گروه موسیقی داریم که با فیلمبرداری به 2میلیون و 500هزارتومان میرسد. اگر اتاقvip را بخواهید یک میلیون به آن اضافهمیشود. سورپرایز در خانه هم از یک میلیون و 700شروعمیشود. ایدههای مختلفی داریم و با بازیگران در ارتباطیم. سورپرایز میتواند شبیه دوربین مخفی باشد یا دیالوگ محور. مثلا وقتی فرد وارد میشود چشمش را با دوربین واقعیت مجازی میبندیم و او دیگر متوجه اطرافش نیست. در این فاصله گروه موسیقی و خانواده یا دوستانش هم اضافه میشوند و غافلگیری شروع میشود. آیتمی که بیشتر از همه جواب دادهو هزینه مناسبی هم دارد همین دوربین است. ما روانشناسی آنالیز هم داریم و سورپرایزها را براساس چهره و موقعیت شغلی فرد میچینیم.»