• دوشنبه 22 آبان 1402 :: 01:19

خرید از هایپرها در هر شرایطی خوب نیست،چون حین گرسنگی، استرس یا ناراحتی ممکن است بدون در نظر گرفتن نیاز واقعی‌مان خرید کنیم.

فروشگاه مواد غذایی

برای خیلی از ما خرید کردن فقط تهیه چیزهایی که نیاز داریم نیست؛ ما حس خوبی از خرید می‌گیریم، به‌علاوه این‌که چون به دلیل شرایط اقتصادی ممکن نیست خودمان را با خرید کفش و لباس سرگرم کنیم، رفتن به یک هایپر را تبدیل به یک تفریح می‌کنیم تا برای ساعتی از تنش‌ها دور شویم. اما این‌کار ممکن است باعث رواج مصرف‌گرایی و تلنبار شدن چیزهایی که لازم نداریم در یخچال و فریزر شود. پس باید زمان مناسب خرید را بشناسیم. چند موقعیت را که نباید در آن سراغ خرید از هایپرها رفت ،با هم مرور می‌کنیم:

1- وقتی گرسنه هستید در چنین شرایطی ممکن است با عبور از بخش سوسیس و کالباس، یا دیگر تنقلات هرچیزی را که می‌بینید بردارید. پس اول در خانه کمی چیزی میل کنید تا بدون فشار عوارض گرسنگی خرید کنید.

2- وقتی خسته هستید در چنین شرایطی ممکن است ترجیح دهید هر چیزی را دم‌دست‌تان هست سریع بردارید و بروید؛ پس بی‌توجه به این‌که تاریخ‌مصرف چیزهایی که خریدید تا کی هست چرخ‌دستی را پر می‌کنید. شاید هم دقت لازم در انتخاب بهترین چیزها را نداشته باشید.

3- برای فرار از روزمرگی هرچند بیشتر ما تفریح خاصی نداریم و برای فرار از روزمرگی خرید می‌رویم تا تنوعی به‌زندگی بدهیم اما واقعیت این است که راه‌حل خوبی را انتخاب نکردیم چون یک مُسکن کوچک درمان ملالت روزهای ما نیست. نتیجه چنین رویکردی می‌شود هزینه‌ای که بابت چیزهای نه چندان کاربردی داده‌ایم.

4- وقتی از تصمیم‌های مهم کلافه هستید ممکن است یک رژیم غذایی سفت و سخت گرفته باشید یا یک پروژه کاری یا درسی سنگین را قبول کرده‌اید که باعث خستگی شما شده، در چنین مواقعی ترجیح می‌دهید به‌خرید پناه ببرید اما احتمال این‌که خریدهای غیرضروری انجام دهید و دقت لازم را در انتخاب‌ها نداشته باشید زیاد است. به‌طور مثال رژیم غذایی شما را کلافه کرده، آن‌وقت است که حتی رنگ بسته‌بندی خوراکی‌ها یا تماشای یخچال‌ها می‌تواند شما را تحریک به خرید و شکستن رژیم کند. چنین وقت‌هایی است که نمی‌توانید منطقی تصمیم بگیرید و براساس اولویت‌های مهم جلو بروید.

5- وقتی تازه حقوق گرفته‌اید بهتر است یک فهرست از خریدها و بودجه‌بندی برای حوزه‌های مختلف زندگی داشته باشید. یعنی همان ایده کارت مخصوص خرید و… وگرنه وقتی که تازه حقوق گرفته‌اید ممکن است ذوق‌زده باشید و بدون توجه به نیازهایی که تا آخر ماه دارید هرچیزی را در هایپر می‌بینید بردارید. انصافاً باید قبول کرد نحوه چینش و ترتیب چیزها در هایپرها جذاب است. به‌طور مثال در بدو حضور کالاهایی را که تخفیف ویژه‌ای دارند می‌بینیم، شاید همان اول فقط نگاه مختصری به آن بخش بیندازیم و رد شویم. اما دوباره همان کالاها را در بخش‌های مربوط هم می‌بینیم. آن‌جاست که ناخودآگاه در مقام مقایسه برمی‌آییم و چون هر چیزی ارزش ذاتی ندارد و در کنار چیزهای دیگر برای ما جذاب می‌شود؛ با دیدن یک کالا ی تخفیف‌دار کنار چیزهای دیگر که تخفیفی ندارد فارغ از آن‌که لازمش داریم یا نه انتخابش می‌کنیم.

حتی شاید باوجود آن تخفیف هم کیفیت لازم را نداشته باشد و گزینه مناسبی نباشد. اما آن‌قدر به اشکال مختلف مقابل ما قرار می‌گیرد که وقتی پول داریم دوست داریم بخریمش. هایپرها از این ترفندها زیاد دارند. به‌طور مثال اگر یک هایپر بخش فروش غذا داشته باشد، به‌احتمال زیاد مقابلش یک بخش تنقلات ارزان هم هست. آن‌وقت اگر غذا نخریم، به احتمال زیاد تنقلات ارزان می‌خریم تا به اشتهای تحریک شده‌مان پاسخ دهیم. یا در بیشتر هایپرها بخش مربوط به سوسیس و کالباس نزدیک نوشیدنی‌هاست تا به‌محض خرید کالباس دست‌تان روی نوشابه هم برود و در چرخه‌ای از خریدها قرار بگیرید.

فروشگاه آبمیوه



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا