- سهشنبه 06 مهر 1400 :: 01:38
در حالی که از اولین روزهای عمر دولت سیزدهم بر اتمام پروژههای مهم ریلی در کشور توصیه شده اما به نظر میرسد پروژه راه آهن اردبیل با طرح بسیاری از موضوعات دیگر همچون منطقه آزاد فراموش شده است.
عفت آقایاری
اعتبارنوین: بی شک قطار توسعه استان زمانی به حرکت درآمده و زمینه ساز رشد اقتصادی میشود که ظرفیتهای ریلی، راهی، ترانزیتی و مرزی استان با برنامه ریزی اصولی مسئولان به کار گرفته شود موضوعی که سالهاست مورد غفلت تاریخی قرار گرفته است.
سرگرم شدن نمایندگان اردبیل در مجلس هم به مساله منطقه آزاد و کشاکش بین هفت نماینده اردبیل بر سر این موضوع سبب شده تا پروژه راه آهن به محاق رود.
سرگرم شدن نمایندگان اردبیل در مجلس به مساله منطقه آزاد و کشمکش بین ۷ نماینده اردبیل بر سر این موضوع سبب شده تا پروژه راه آهن به محاق رفته و باید اذعان کرد راه آهن قربانی منطقه آزاد شده و در مظلومیت ۱۸ ساله کم کم سازههای آن نیز در حال فرسودگی است.
در واقع به همان اندازه که منطقه آزاد تجاری و درگیری بر سر تعیین محدوده و مکان آن در اردبیل برای نمایندگان استان لذتبخش بوده و اهمیت داشته، پروژه راهآهن اردبیل به مراتب در اولویتهای پایینترین برایشان قرار دارد.
این در حالی است که تکمیل و سعی برای جذب اعتبارات کلان برای راهآهن اردبیل و رساندن صدای سوت قطار به گوش مردم استان یکی از اصلیترین شعارهای انتخاباتی همین نمایندگان بود که حالا پس از چند سال در پی قصور و کوتاهی آنها در رایزنی و جذب اعتبارات از ردیف ملی برای راهآهن اردبیل همه چیز عیان است که تمام این وعدهها شوی انتخاباتی بیش نبوده است.
قصه بلند راه آهن اردبیل گرچه تنها پروژهای نیمه تمام برای مسئولان استانی و کشوری است اما آرزو و تمنایی دیرین برای مردم اردبیل است تا با پیوستن به خط ریلی کشور طعم خدمت را چشیده و برای اندک زمانی نیز که شده خود را فرزند تنی ایران بداند.
در طول چند سال گذشته پروژههای متعدد راه آهن در کشور احداث و به بهره برداری رسیده اما باید از مسئولان این استان پرسید چرا پروژه ریلی اردبیل که بیش از ۶ استاندار، چهار رئیس جمهور و چندین مدیر و پیمانکار را به خود دیده به این سرنوشت مبهم و محتوم دچار شده است.
نکته جالب توجه دیگر در حوزه پروژه راهآهن اردبیل این بوده که در سال جاری بازدیدهای مسئولان و خبرنگاران از این پروژه به حداقل و حتی میتوان ادعا کرد به صفر رسیده و این فراموشی در شأن ابر پروژه ملی استان اردبیل نیست و باید مردم لحظه به لحظه از نزدیک شدن به آرزوی دیرینه خود با خبر شوند.
کندی اجرای این پروژه که از اواخر سال قبل شروع شد نه تنها واکنشی از سوی مسئولان و نمایندگان مجلس نداشت بلکه با سپری شدن روزهای متمادی به نظر میرسد این پروژه به فراموشی سپرده شده و باید منتظر ماند و دید با این حجم از تورم و اعتباری که برای خط ریلی اردبیل در سالهای گذشته در نظر گرفته شده بود، سرنوشت محتوم آنچه خواهد شد.
ردیف ملی برای پروژه راه آهن اردبیل – پارس آباد مغان در بودجه ۱۴۰۰ اخذ شده بود ولی وزارت راه و شهرسازی نتوانست به موقع مجوز ماده ۲۳ را به سرانجام برساند.
راهآهن میانه – اردبیل به عنوان یکی از سختترین و در عین حال فنیترین پروژههای ریلی در حال اجرای کشور بخشی از راه آهن میانه- اردبیل- پارس آباد به طول ۱۷۵ کیلومتر است و با هدف اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور و تسهیل عبور و مرور مسافرین، توسعه استان اردبیل، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و حمل مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی اردبیل از بنادر جنوبی در حال احداث است.