- دوشنبه 15 آذر 1400 :: 07:46
استان اردبیل جزو معدود استانهایی است که بعد از گذشت 17 سال از زمان گلنگ زنی از امکان اتصال به شبکه سراسری راه آهن نیز بی بهره مانده است.
صادق پارسا
اعتبارنوین: کوهستانی و سخت گذر بودن ، بالا بودن هزینه تمام شده ایجاد راههای اصلی و افزایش نیافتن پروازهای فرودگاهی در این استان خواسته یا ناخواسته ذهن مردم را معطوف به استفاده از شبکه سراسری راه آهن میکند.
پروژه راه آهن اردبیل – میانه که در ۱۲ قطعه شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سختگذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت در حال اجراست، اکنون بعد از ۱۸ سال عملیات اجرایی به یک بن بست معنادار رسیده و چنین به نظر میرسد پرونده گشوده شده راه آهن اردبیل قصه درازی به بلندای دو دهه کار عمرانی عبس و عقیم است که نتیجهای جز انتظار باطل برای مردم این استان نخواهد داشت.
پروژه ریلی اردبیل – میانه با مرتفعترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۳ متر در مسیر آرپاچایی برای ایجاد ارتباط در این خط ریلی به اتمام رسیده و علاوه بر آن، در طول مسیر ۲۷ کیلومتر تونل و هفت کیلومتر گالری نیز بازگشایی شده و در حال اجراست.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی اردبیل در گفتوگو با خبرنگار مهر گفت: تکمیل راه آهن اردبیل با تلاش مجری این پروژه و با تأمین یک هزار میلیارد تومان اعتبار در سال جاری امکانپذیر است.
داود شایقی خاطرنشان کرد: در قانون بودجه سال ۹۹ مقرر بود ۱۱۹ میلیارد تومان اعتبار برای راه آهن اردبیل تأمین شود که با پیگیریهای مستمر علاوه بر این بودجه هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه راه آهن اردبیل تزریق شد که ۱۰۰ درصد تخصیص منابع را در این بخش شاهد بودیم.
قرار است با تأمین یک هزار میلیارد تومان اعتبار پروژه راهآهن اردبیل در سال جاری آماده بهرهبرداری شود.
وی به افزایش قیمتها و نوسانات خرید تجهیزات مورد نیاز برای این پروژه در یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: در دیداری که دوم فروردین استاندار اردبیل با رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتند قرار شد امسال نیز بدون محدودیت اعتبار مورد نیاز راه آهن اردبیل تأمین شود به شرط آنکه مجری پروژه نیز با قدرت و توانمندی مراحل پایانی پروژه را با قوت به پیش برده و زمینه تکمیل و راهاندازی آن را فراهم کند.
این مسئول همچنین بیان کرد: هفته آخر اسفندماه سال گذشته در مجموع ۲۴۰ میلیارد تومان برای راه آهن تزریق ۱۰۰ درصدی اعتبار انجام شد که ۱۰۰ میلیارد تومان آن از محل سازمان برنامه و بودجه و ۱۴۰ میلیارد تومان نیز از طریق بانک ملی برای این پروژه تأمین شد.