• چهارشنبه 12 آذر 1399 :: 10:42

نگرانی و اضطراب مداوم از ابتلای خود و نزدیکان به بیماری کرونا می‌توند شرایط روانی ما را کاهش دهد. تحقیقات هم ثابت کرده است بین اضطراب شدید و افسردگی شاهد همبستگی بالایی هستیم.

افسردگی جوان

طاهر علیزاده، متخصص روانشناسی گفت: یکی از مهم‌ترین معیار‌های مراقبت از سلامت خود و اطرافیان، میزان ارتباط‌های حضوری است. در شرایط اپیدمی ویروس کرونا این کاهش ارتباط حضوری با توجه به اینکه باعث حفظ سلامتی و عدم ابتلا به بیماری شده اما بی توجهی به تمام ابعاد شرایط موجود می‌تواند زمینه ساز بیماری‌های مختلف روانی مانند افسردگی باشد.

کاهش ارتباطات فیزیکی

فضای مجازی موبایل

علیزاده بیان کرد: کم شدن ارتباط‌های فیزیکی می‌تواند زمینه ساز کاهش کیفیت زندگی و شادی در افراد شود. البته برای جبران این مسئله می‌توانیم از وسایل ارتباطی فضای مجازی مانند تماس تصویری استفاده کنیم. باید به این نکته توجه داشت اگر این ارتباط مجازی به قصد تامین نیاز احساسی افراد صورت بگیرد، می‌تواند در این زمینه کمک دهنده مناسبی باشد. اما اگر از این وسیله ارتباطی برای وقت گذرانی بدون نزدیک شدن به احساسات استفاده شود به هیچ عنوان شاهد تاثیر مثبت این ارتباط نخواهیم بود.

افزایش ساعت حضور افراد در خانواده

شادی خانواده

او در ادامه افزود: افزایش میزان حضور تمام افراد در خانه و به تبع آن افزایش احتمال تنش و تعارض‌ها یکی از دلایل افزایش بیماری های روانی از جمله افسردگی است. به هر میزان که تنش در خانواده‌ها افزایش پیدا کند، خشم و عصبانیت و در نتیجه بی حالی و حالات افسردگی را شاهد خواهیم بود؛ بنابراین به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم حتما در این شرایط صبر و حوصله خود را افزایش دهند و والدین هم سعی کنند به عنوان الگو نقش کاهش دهنده در تنش‌های خانوادگی داشته باشند.

اضطراب مداوم

این متخصص روانشناسی مطرح کرد: نگرانی و اضطراب مداوم از ابتلای خود و نزدیکان به بیماری کرونا می‌توند شرایط روانی ما را کاهش دهد. تحقیقات هم ثابت کرده است بین اضطراب شدید و افسردگی شاهد همبستگی بالایی هستیم. توصیه می شود از جملات مثبت و انگیزشی استفاده کنید. همچنین برای حفظ روحیه خود از پیگیری مداوم اخبار منفی در زمینه بیماری کرونا پرهیز کنید.

مرگ‌های بدون سوگواری

مرگ

او در ادامه افزود: در شرایط کرونا ممکن است خانواده‌ها تجربه از دست دادن یکی از عزیزان خود را داشته باشند و به این دلیل که امکان برگزاری مراسمات فراهم نیست؛ فرآیند سوگواری و همدردی را با اختلال رو به رو ‌کند. در فرهنگ ما، اطرافیان نقش حمایتی بسیار مهمی را در موقعیت‌های فوت و بحران داشته اند. در این شرایط می‌توانید از طریق تماس تلفنی یا نوشتن پیام برای انتقال احساس خود، نقش حمایتی و همدردی را برای نزدیکان ایجاد کنید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا