• دوشنبه 15 دی 1399 :: 11:02

شاید شده باشید که بعد از سال ها زندگی مشترک این سوال در ذهنتان بیاید که چطور شد اینطور شد؟ ایا من از اول دنبال این زندگی بودم؟ چرا شرایط مثل روزهای اول ازدواج نیست؟ خب در واقع باید انگشت اتهام را به سمت خودمان بگیریم و بپرسیم آیا ما مثل روزهای اول ازدوجمان برای خوشحال کردن همسرمان و مسائل دیگر وقت می گذاریم؟ آیا ما هم همان آدم اولیه هستیم؟

عشق دختر و پسر

دین مبین اسلام و کتاب آسمانی آن قرآن کریم راه ها و زمینه های زیادی را برای موفقیت در ازدواج مطرح کرده است که دانستن آنها در گام نخست باعث انتخاب صحیح همسر و سپس نگاهداشت زندگی موفق و پایدار می شود. در قرآن کریم آمده است که «یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ؛ ای مردم! ما شما را از مرد و زن آفریدیم و شما را ملّت ملّت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایی متقابل حاصل کنید، هر آینه گرامی ترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست.»

برخی از زوجین گله می کنند که بعد از گذشت چند سال از زندگی شان همه چیز عادی شده و حتی دیگر آن عشقی که ابتدا نسبت به همسران احساس می کردند را ندارند یا اینکه علاقه شان کمرنگ شده است و مواردی از این دست که شاید زیاد از اطرافمان شنیده باشیم. یا اینکه از خیلی از همسران شنیده ایم که می گویند همسرم دیگر نسبت به گذشته به من توجه نمی کند یا نیازهای من را برآورده نمی کند و …

مواردی از این دست نشان می دهد که برای تداوم و تحکیم رابطه زناشویی نیاز به تلاش هست و قرآن کریم نیز موارد زیادی را برای تقویت رابطه زوجین مطرح کرده است که از این میان به هفت کلید مهم برای تحکیم رابطه زناشویی زوجین اشاره می کنیم:

 

1- همسرتان را علیرغم تفاوت‌ها، همانطور که هست بپذیرید و از تلاش برای تغییر او دست بردارید.

عشق و عاشقی

بسیاری از زوجین با این هدف پا به زندگی مشترک می گذارند که طرف مقابلشان را تغییر دهند غافل از اینکه این خود ما هستیم که می بایست اگر تغیری لازم است، تغییر کنیم. بنابراین تا پیش ازدواج می بایست ملاک ها و معیارهای مدنظرمان را بررسی کرده و زمانی که طرف مقابلمان انتخاب شد، بهتر است در زندگی به فکر بهبود شرایط باشیم تا تغییر طرف مقابلمان.

در ازدواج سخن از این است که 2 انسان، یکدیگر را درک کنند. به طور قطع هیچ انسانی بدون نقطه ضعف روحی، عاطفی و اخلاقی نیست. اگر بنا است دو انسان به درک یکدیگر برسند، درست این است که همه نقطه‌های مثبت و منفی و جنبه‌های قوت و ضعف یک شخصیت، به ظهور و بروز برسد تا برای دیگری معلوم شود این انسان، چند درصد قابل اعتماد و دوست داشتنی و جذب شدنی است.

2-کاری کنید که وقتی همسرتان در کنار شماست؛ احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد

گل

برخی از مردان در جلسات مشاوره از همسرانشان گله می کنند که همسرم یک بند نق و غر میزند و یک بار هم کنار او می نشینم تا خستگی از روزم در کنم مدام بهانه گیری از مسائل مختلف می کند و من هم از او فراری هستم! بهتر این است که اگر خواسته ای هم بانوان از همسرانشان دارند در زمان مناسبت و موقعیت خوب با حال و روحیه مناسب گفته شود نه در هر شرایطی!

نکته دیگر هم بهانه گیری های زیاد و کم کردن عزت و اعتماد به نفس همسران باعث می شود که مردان یا زنان احساس خوبی از فیزیک یا روحیه خود پیدا نکرده و کم کم این امر تبدیل به افسردگی و دیگر مشکلات بشود. بهتر است نقاط ضعف هم را برطرف کرده و در کنار هم حس و حال خوب را تجربه کنیم.

3- در برخورد و ارتباط با همسرتان دقت به خرج دهید

ازدواج

خیلی از روان شناسان معتقدند که یک بار تعریف و تمجید روزانه از همسر و به طرز مهربان با هم صحبت کردن از بروز طلاق جلوگیری می کند بنابراین روزانه به همسرتان محبت کنید ، مثبت بیاندیشید و به دنبال کارهایی باشید که او را خوشحال می کند وقتی شرایط زندگی سخت می شود روی نکات منفی تمرکز نکنید هر چند که کار سختی باشد اما سعی کنید با همفکری هم مشکلات را رفع کنید .

4- برای داشتن زندگی عاشقانه و رمانتیک وقت و انرژی صرف کنید

عشق همسر خوشبخت

شاید شده باشید که بعد از سال ها زندگی مشترک این سوال در ذهنتان بیاید که چطور شد اینطور شد؟ ایا من از اول دنبال این زندگی بودم؟ چرا شرایط مثل روزهای اول ازدواج نیست؟ خب در واقع باید انگشت اتهام را به سمت خودمان بگیریم و بپرسیم آیا ما مثل روزهای اول ازدوجمان برای خوشحال کردن همسرمان و مسائل دیگر وقت می گذاریم؟ آیا ما هم همان آدم اولیه هستیم؟

بنابراین اگر همان روزهای اول به قول امروزی ها رمانتیک و شاد و عاشق بودیم ، الان هم باید باشیم هر چقدر هم که زندگی سخت بگیرد باز هم می توانیم در کنار هم حس خوب را تجربه کنیم بنابراین با وقت گذاشتن های گاه و بیگاه حتی کوتاه در حتی یک چایی و صحبت محبت آمیز یا قدم زدن ساده ، روابط مان را به روزهای اول برگردانیم. شاید الان پیش خودمان بگوییم که دیگر با وجود بچه ها چنین چیزی نمی شود، اتفاقا در حضور بچه ها هم می توانیم تفریح کنیم و با هم محبت را به بچه هایمان بیاموزیم.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا