• دوشنبه 27 بهمن 1399 :: 10:25

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: ساختار جمعیتی این استان رو به پیری می‌رود، به طوری که در حال حاضر نرخ رشد جمعیت به ۱.۳۵ درصد رسیده است.

سالمند بازنشسته

فریبرز دهقان در این زمینه تشریح کرد: بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در سال ۹۵، جمعیت استان اردبیل بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر بوده که ۶۲ درصد ساکن شهر و ۳۸ درصد ساکن در مناطق روستایی است.

وی افزود: به ازای هر ۱۰۵ نفر مرد، ۱۰۰ نفر زن در استان اردبیل زندگی می‌کنند و ساختار جمعیتی نشان می‌دهد که با توجه به نرخ رشد پائینی که در استان وجود دارد، شرایط به سمت پیری و سالخوردگی پیش می‌رود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل بیان کرد: آمارهای اوایل انقلاب نشان می‌دهد که از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت استان، ۲۰۰ هزار نفر در شهرها و ۶۰۰ هزار نفر در روستاها زندگی می‌کردند و بعد خانوارها نیز ۵ تا ۶ فرزند بوده؛ در حالی که این آمار هم اکنون به کمترین میزان رسیده است.

وی اضافه کرد: جمعیت بالای ۶۰ سال در آن دوره تنها ۶ درصد جمعیت استان اردبیل را تشکیل می‌داد، در حالی که در ۲۵ سال آینده این فرآیند به ۲۵ درصد خواهد رسید که از پیری جمعیت استان حکایت می‌کند.

دهقان با اشاره به افزایش شاخص امید به زندگی اظهار کرد: این شاخص در اوایل انقلاب بین زنان ۵۷ سال و در مردان ۵۵ سال بود که در حال حاضر بین زنان به ۷۲ سال و در مردان به ۷۱ سال رسیده است.

وی در ادامه به علت‌های مهاجرت از مناطق روستایی به شهرها اشاره کرد و گفت: روند مهاجرت در این ۴۰ سال مشهود است که بخشی از آن به از دست رفتن کارکرد قدیمی روستاها در بخش زراعت، باغبانی و دامداری برمی‌گردد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل افزود: باید برای روستاها کارکردهای جدید همچون کارکرد توریستی، پزشکی، خوابگاهی و استراحتگاهی تعریف شود تا بر همین اساس مهاجرت معکوس به این مناطق اتفاق بیافتد.

وی بیان کرد: چند سال‌ گذشته البته با ساخت واحدهای ویلایی در روستاها این اتفاق آغاز شده است که انتظار می‌رود همچنان توسعه روستاها را با یک روند سریع شاهد باشیم تا معیشت و اقتصاد این مناطق متحول شود.

دهقان تصریح کرد: توسعه و ترقی استان را در زمینه‌های مختلف البته شاهد هستیم که نمونه آن افزایش پزشکان در ارتقای سلامت و همچنین رونق ساخت و سازها با یک جهش قابل قبول است؛ به طوری که تنها در سال گذشته در اردبیل ۶ هزار واحد مسکونی ساخته شد که به اندازه ساختمان‌های شهر نیر است.

وی پیشرفت‌های استان اردبیل در ۴۲ سال پس از پیروزی انقلاب به ویژه در بخش زیرساخت‌ها را یادآور شد و اضافه کرد: با توجه به افزایش جمعیت و خانوارها تا ۱۰۰ درصد جمعیت استان از نعمت آب، برق، گاز و ارتباطات بهره‌مند هستند و همچنان این روند توسعه‌ای ادامه دارد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا