• سه‌شنبه 22 خرداد 1403 :: 12:07

آمونیوم نیترات جامد کریستالی سفید رنگی است که با فرمول شیمیایی NH4NO3 شناخته می‌شود.

آیا می‌دانید یکی از خطرناک‌ترین مواد آزمایشگاهی آمونیوم نیترات است. مصرف این ماده عمدتا به عنوان کودی نیتروژن دار در صنعت کشاورزی میباشد. به دلیل حساسیت صنعت کشاورزی استفاده از برند معتبر در این ماده بسیار حائز اهمیت میباشد. از جمله برندهای معتبر در زمینه فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی که عرضه کننده آمونیوم نیترات میباشند، برند معتبر مرک میلیپور است. محصولات شرکت مرک همگی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. Cas no مواد شیمیایی در تمامی محصولات این شرکت مطابق استاندارد جهانی شناسایی مواد شیمیایی درج می گردد.

توضیحات آمونیوم نیترات

آمونیوم نیترات جامد کریستالی سفید رنگی است که با فرمول شیمیایی NH4NO3 شناخته می‌شود. چگالی این ماده 1.725 g/cm3 (20 °C) و دارای نقطه‌ی ذوب 169.6 °C (337.3 °F; 442.8 K) و نقطه‌ی جوش approx. 210 °C (410 °F; 483 K) decomposes می‌باشد. میزان انحلال‌پذیری آن در آب به گونه‌ای است که می‌تواند از 118 g/100 ml (0 °C) تا 1024 g/100 ml (100 °C) متغیر باشد.

R13K 805

به میزان −33.6×10−6 cm3/mol قابلیت مغناطیسی دارد و ساختار کریستالی آن به صورت مثلثی(trigonal) شکل گرفته است. نیترات آمونیوم پس از ذوب شروع به تجزیه می‌کند و NOx، HNO3، NH آزاد می‌کند. رطوبت نسبی بحرانی آن 59.4 درصد در 30 درجه سانتیگراد می‌باشد و در رطوبت بالاتر، رطوبت را از جو جذب می‌کند. به علت پتانسیل انفجاریِ بالا، استفاده از آن در بسیاری از کشورها با محدودیت‌های فراوانی همراه است.

نیترات آمونیوم در ابتدا از خشک‌ترین مناطق صحرای آتاکاما در شیلی، اغلب به عنوان یک پوسته روی زمین یا در ارتباط با سایر کانی‌های نیترات، یدات و هالید استخراج می‌شد. اما پس از اختراع فرآیند هابر-بوش که سنتز نیترات‌ها را از نیتروژن اتمسفر ممکن می‌کرد، استخراج نیترات از منابع یاد شده، منسوخ گردید. نیترات آمونیوم خالص نمی‌سوزد، اما به عنوان یک اکسیدکننده قوی، احتراق مواد آلی(و برخی مواد غیر آلی) را پشتیبانی و تسریع می‌کند. اگرچه در شرایط مختلف در دما و فشار محیط پایدار است اما نباید در نزدیکی مواد قابل اشتعال نگهداری شود. نیترات آمونیوم مذاب به شوک و انفجار بسیار حساس است؛ به ویژه اگر با مواد ناسازگار مانند مواد قابل احتراق، مایعات قابل اشتعال، اسیدها، کلرات‌ها، کلریدها، گوگرد، فلزات، زغال چوب و خاک اره آلوده گردد.

R13K 802

20 سال استفاده از نیترات آمونیوم در انفجارات

کاربرد آمونیوم نیترات

آمونیوم نیترات اگرچه هیدرات تشکیل نمی‌دهد اما از آن به عنوان یک جامد رطوبت سنجی استفاده می‌کنند. کودهای دارای آمونیوم نیترات در کشاورزی عمدتا به عنوان کودی با نیتروژن بالا شناخته می‌شوند. کاربرد عمده‌ی دیگر این ماده، استفاده از آن به عنوان جزئی از مخلوط‌های منفجره در معادن، استخراج معادن و ساخت و سازهای عمرانی است. همچنین ماده اصلی تشکیل‌دهنده‌ی ANFO می‌باشد. جالب است بدانید نیترات آمونیوم هنگامی که با مواد منفجره مانند TNT یا با سوخت‌هایی مانند پودر آلومینیوم یا نفت کوره ترکیب می‌شود، به راحتی مخلوط‌های انفجاری با خواص متفاوت را تشکیل می‌دهد. از آنجایی که انحلال نیترات آمونیوم در آب بسیار گرماگیر است از آن در برخی از بسته‌های سرد فوری استفاده می‌شود. انحلال نیترات آمونیوم در آب برای سیستم‌های خنک‌کننده خارج از شبکه نیز به عنوان مبرد عمل می‌کند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا