• چهارشنبه 20 تیر 1403 :: 09:33

فیجوا یک درختچه زینتی با میوه‌های خوشمزه است که به‌دلیل زیبایی برگ‌ها و میوه‌های خاص خود مورد توجه قرار می‌گیرد.

فیجوا با نام‌های دیگری همچون فوجی، فوجیا، آناناس گواوا یا Acca sellowiana به نام علمی Feijoa sellowiana، یک گونه از گیاهان گلدار خانواده Myrtaceae یا موردیان است. اکنون فیجوا به‌عنوان یک درختچه در مناطق دیگری مانند نیوزلند، استرالیا، جمهوری آذربایجان، غرب گرجستان، جنوب روسیه و شمال ایران نیز کشت می‌شود. با خرید نهال فیجوا، نه‌تنها با ظاهر آن جلوه‌ای خاص به محیط می‌بخشید، بلکه میوه‌های لذیذ و مغذی آن که سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هاست، می‌تواند تنوعی شگفت‌انگیز به رژیم غذایی شما اضافه کند. در این مقاله، با ویژگی‌های منحصربه‌فرد فیجوا، آشنا خواهید شد.

images 1720525899 668d244b32077

تاریخچه فیجوا

میوه فیجوا نام خود را از گیاه‌شناس برزیلی به نام “Joam de silva feijo” گرفته است. در سال ۱۸۱۵ میلادی، کاشف آلمانی فردریش سلو در جنوب برزیل این میوه را شناسایی و برداشت کرد. در سال ۱۸۹۰، دکتر Edouard Andre، گیاه‌شناس و باغبان فرانسوی، این گونه را معرفی کرد و به تدریج خرید نهال فیجوا در بیشتر کشورهای اروپایی شناخته شد.

مشخصات درخت و میوه فیجوا

فیجوا یا فوجیا درختی همیشه سبز و چندساله است که به ارتفاع 1 تا 7 متر می‌رسد. این درخت علاوه‌بر تولید میوه، به‌عنوان درخت زینتی نیز پرورش داده می‌شود. برگ‌های آن به شکل بیضی هستند و سطح بالایی آن‌ها سبز و براق بوده، درحالی‌که سطح زیرین آن‌ها سفید یا نقره‌ای است. برگ‌های فیجوا در نگاه اول به برگ‌های درخت زیتون شبیه هستند. گل‌های این درخت بسیار زیبا و به رنگ صورتی مایل به قرمز هستند که پرچم‌های گل در وسط آن‌ها ظاهر می‌شوند.

میوه فیجوا به شکل بیضی و به اندازه گردو است و سطح ظاهری آن تقریبا شبیه به میوه گواوا یا زیتون محلی جنوبی است؛ با این تفاوت که گواوا بزرگتر و گردتر است و فیجوا باریک‌تر و بیضی شکل است. در بیشتر گونه‌های گواوا گوشت میوه قرمز است؛ درحالی‌که داخل میوه فیجوا سبز یا زرد رنگ است. هر دو درخت گواوا و فیجوا از گروه “موردیان” هستند.

images 1720525899 668d244b3a1f3

انواع درخت فیجوا در دنیا

درخت فیجوا مانند بسیاری از گیاهان و درختان دیگر دارای انواع و ارقام متفاوتی است. تاکنون پنج نوع یا رقم از درخت فیجوا در سراسر دنیا شناخته شده و کشت می‌شود که شامل فیجوا آپولو، فیجوا اوپال استار، فیجوا پونامو، فیجوا کاکاپو و فیجوا Gemini می‌شود.

چند مورد از فواید میوه فیجوا برای سلامتی

خرید نهال فیجوا یک منبع عالی از فیبر غذایی است که می‌تواند در بهبود و تسریع هضم غذا کمک کند، باعث رفع یبوست، جلوگیری از بواسیر و پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ شود.

فیجوا برای کنترل فشار خون

میوه درخت فیجوا به‌دلیل حاوی پتاسیم و کم بودن سدیم، می‌تواند در کاهش فشار خون موثر باشد. مخصوصا برای افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند، توصیه می‌شود که با خرید نهال فیجوا این میوه را به رژیم غذایی خود اضافه کنند؛ به‌عنوان مثال، یک میوه تازه فیجوا حاوی ۴۱۸ میلی‌گرم پتاسیم در مقایسه با تنها ۷ میلی‌گرم سدیم است.

درمان التهاب روده با خرید نهال فیجوا

تحقیقات نشان داده است که میوه فیجوا می‌تواند در بهبود بیماری‌های التهابی روده مانند کرون و کولیت اولسراتیو موثر باشد، به‌ویژه به‌دلیل خاصیت هیدروپولیکی آن که در تسهیل عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند.

پیشگیری از سرطان با خرید نهال فیجوا

عصاره میوه فیجوا اثرات خود را به‌عنوان داروی ضد سرطان روی سلول‌های سرطانی نشان داده است. تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که عصاره فیجوا دارای خاصیت ضد تومور است. این فواید اساسا به وجود فلاونوئید‌ها در میوه فیجوا برمی‌گردد.

images 1720525899 668d244b3d09e

فواید خرید نهال گواوا

با خرید نهال گواوا، می‌توانید میوه‌ای خوشمزه و مغذی را پرورش دهید که دارای مزایای بسیاری است و آن را به یکی از پرطرف‌دارترین میوه‌ها در سراسر جهان تبدیل کرده است. این مزایا شامل موارد زیر می‌شود:

  1. تقویت سیستم ایمنی: گواوا سرشار از ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و در پیشگیری از بیماری‌ها نقش مهمی دارد.
  2. سلامت پوست: آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گواوا، ازجمله ویتامین‌های A و C، به حفظ سلامت پوست و جلوگیری از پیری زودرس کمک می‌کنند.

  3. بهبود هضم: فیبر بالای موجود در گواوا به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و پیشگیری از یبوست کمک می‌کند.
  4. کاهش خطر ابتلا به دیابت: گواوا با داشتن شاخص گلیسمی پایین و فیبر بالا، به کنترل سطح قند خون کمک کرده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد.

با توجه به این مزایا، گواوا می‌تواند به‌عنوان یک میان‌وعده سالم و مغذی در رژیم غذایی روزانه شما جای گیرد و به بهبود سلامت کلی بدن کمک کند.

images 1720525759 668d23bf330a6

سخن آخر

فیجوا یک درختچه زینتی با میوه‌های خوشمزه است که به‌دلیل زیبایی برگ‌ها و میوه‌های خاص خود مورد توجه قرار می‌گیرد. این درخت از خانواده Myrtaceae با نام علمی Feijoa sellowiana شناخته می‌شود و اصولا در مناطق معتدل گرم و خنک رشد می‌کند. میوه فیجوا که در اندازه و شکل یادآور میوه‌های دیگری مانند گواوا و زیتون است، دارای خواص سلامتی فراوانی ازجمله تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری از بیماری‌های التهابی و حتی اثرات ضد سرطانی است. با توجه به خواص بی‌نظیر فیجوا، این نهال یک انتخاب عالی برای کاشت در باغات خانگی و فضاهای سبز شهری است که علاوه‌بر زیبایی، به‌عنوان یک منبع ارزشمند از نظر تغذیه‌ای و سلامتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای خرید نهال گواوا و خرید نهال فیجوا می‌توانید به خدمات گلفروشی آنلاین سرو طلایی https://sarvetalayi.com  مراجعه کنید. نهالستان گل و گیاه سرو طلایی در شمال ایران، استان گیلان واقع شده است. این نهالستان با مدیریت مهندس ارسلان همتی، به پرورش و تکثیر انواع سوزنی برگان، نهال میوه و درختان زینتی می‌پردازد. گلفروشی آنلاین سرو طلایی با ارائه مجموعه‌ای گسترده از خدمات حرفه‌ای مانند طراحی باغ ویلا، طراحی گلکاری باغچه و طراحی باغ میوه به شما کمک می‌کند تا فضای سبز و دل‌پذیری در محیط زندگی خود ایجاد کنید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا