• دوشنبه 27 اسفند 1403 :: 03:30

دعوت از روان‌درمانگران علمی و معتبر به جای سلبریتی‌ها در برنامه‌های پرمخاطب، نشان‌دهنده تغییری مثبت در رویکرد رسانه‌هاست.

12 فایده دعوت از روانشناسان به تلویزیون

12 فایده دعوت از روانشناسان به تلویزیون

نویسنده: زهرا متقی شکیب | روان شناس و مدرس دانشگاه

به گزارش اعتبارنوین، دعوت از روان‌درمانگران علمی و معتبر به جای سلبریتی‌ها در برنامه‌های پرمخاطب، نشان‌دهنده تغییری مثبت در رویکرد رسانه‌هاست. این تغییر می‌تواند تأثیرات متعددی داشته باشد که عبارتند از:

۱- ارتقای سطح آگاهی عمومی| با ارائه اطلاعات علمی و کاربردی در حوزه روان‌شناسی، مخاطبان می‌توانند درک بهتری از مسائل روان‌شناختی پیدا کنند و در نتیجه، بهبود کیفیت زندگی خود را تجربه کنند.

۲ – کاهش انگ زدن| بحث درباره موضوعات مرتبط با سلامت روان در رسانه‌های عمومی می‌تواند به کاهش برچسب‌زنی و استیگما مرتبط با مشکلات روان‌شناختی کمک کند و افراد را تشویق به جست وجوی کمک حرفه‌ای کند.

۳- ترویج فرهنگ مراجعه به متخصص| با معرفی روان‌درمانگران معتبر و تأکید بر اهمیت مراجعه به متخصصان در مواجهه با مشکلات روان‌شناختی، می‌توان فرهنگ مراجعه به متخصص را در جامعه ترویج داد.

۴- افزایش سواد روان‌شناختی| مباحث مطرح‌شده توسط متخصصان می‌تواند به افزایش سواد روان‌شناختی جامعه کمک کند و افراد را در مدیریت بهتر احساسات و رفتارهای خود یاری دهد.

۵- کاهش آسیب‌های توصیه‌های نادرست| سلبریتی‌ها و افراد غیرمتخصص گاهی توصیه‌های غیرعلمی و حتی مضر ارائه می‌دهند که می‌تواند آسیب‌زا باشد. دعوت از متخصصان باعث می‌شود اطلاعات صحیح جایگزین این توصیه‌های نادرست شود و سلامت روانی جامعه بهبود یابد.

۶- ایجاد الگوهای معتبر و علمی| حضور چهره‌های دانشگاهی و متخصصان در برنامه‌های پرمخاطب، می‌تواند الگوی جدیدی در جامعه ایجاد کند که در آن علم و دانش جایگزین شایعات و اطلاعات سطحی شود.

۷- تأثیر مثبت بر سیاست‌گذاری‌های رسانه‌ای| موفقیت این برنامه‌ها می‌تواند شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های دیگر را ترغیب کند که در آینده نیز بیشتر به متخصصان و افراد آگاه در حوزه‌های مختلف میدان دهند، به جای آن که تنها به دنبال جذب مخاطب از طریق چهره‌های پرطرفدار باشند.

۸ -افزایش اعتماد عمومی به رسانه‌ها| مردم زمانی که اطلاعات علمی و دقیق از رسانه‌های عمومی دریافت کنند، به آن‌ها اعتماد بیشتری پیدا خواهند کرد و این امر باعث می‌شود رسانه‌ها نقش مؤثرتری در ارتقای سطح آگاهی جامعه ایفا کنند.

۹- تمایز بین روان‌شناسی علمی و شبه‌علم| حضور متخصصان برجسته‌ای مانند دکتر آذرخش مکری و دکتر نیما قربانی در برنامه‌های تلویزیونی، باعث می‌شود مردم با معیارهای روان‌شناسی علمی آشنا شوند و بتوانند آن را از روان‌شناسی زرد که اغلب بر پایه ادعاهای غیرمستند و غیرعلمی است، تشخیص دهند. روان‌شناسی زرد معمولاً شامل توصیه‌های سطحی، غیرمستند و گاهی آسیب‌زاست که بر اساس شواهد علمی پشتیبانی نمی‌شوند.

۱۰- کاهش تأثیر خرافات و باورهای غیرعلمی در حوزه روان‌شناسی| یکی از مشکلات جوامع در حال توسعه، گسترش باورهای نادرست درباره سلامت روان است. بسیاری از این باورها ریشه در سنت‌ها و خرافات دارند و مانع از مراجعه افراد به متخصصان می‌شوند. برنامه‌های علمی، با ارائه اطلاعات دقیق و مستند، به چالش کشیدن این باورها کمک و افراد را به پذیرش روش‌های درمانی مبتنی بر شواهد ترغیب می‌کنند.

۱۱-  افزایش تفکر نقاد در جامعه| افراد وقتی در معرض گفت‌وگوهای علمی و دقیق در رسانه‌ها قرار می‌گیرند، مهارت تفکر انتقادی آن‌ها تقویت می‌شود و یاد می‌گیرند که به هر توصیه‌ای، بدون بررسی علمی، اعتماد نکنند. این امر باعث کاهش پذیرش توصیه‌های نادرست از سوی افراد غیرمتخصص و به اصطلاح «اینفلوئنسرهای روان‌شناسی زرد» می‌شود.

۱۲- افزایش اعتماد عمومی به روان‌شناسی| دعوت از چهره‌های دانشگاهی معتبر در برنامه‌های تلویزیونی و پادکست‌های پرمخاطب، باعث می‌شود که مردم به جای دریافت اطلاعات از منابع غیرموثق، به متخصصان علمی اعتماد کنند. این امر در بلندمدت باعث افزایش اعتبار روان‌شناسی علمی در جامعه خواهد شد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

رفتن به بالا