- سهشنبه 07 مرداد 1404 :: 12:21
برند لیفان، یکی از شرکتهای خودروسازی چین است که طی سالهای گذشته با ورود محصولات متنوعی همچون لیفان ۵۲۰، ۶۲۰، X60 و ۸۲۰ به بازار ایران، توانست در بازهای از زمان سهم قابل توجهی از بازار خودروهای مونتاژ داخل را به خود اختصاص دهد.
برند لیفان، یکی از شرکتهای خودروسازی چین است که طی سالهای گذشته با ورود محصولات متنوعی همچون لیفان ۵۲۰، ۶۲۰، X60 و ۸۲۰ به بازار ایران، توانست در بازهای از زمان سهم قابل توجهی از بازار خودروهای مونتاژ داخل را به خود اختصاص دهد. با وجود قیمت مناسب و آپشنهای رفاهی نسبتاً قابل قبول، بسیاری از ایرانیان به خرید این خودروها روی آوردند. اما اکنون، پس از گذشت چند سال از عرضه اولیه و در شرایطی که تولید و واردات آنها متوقف شده، نگرانیهایی در خصوص تأمین قطعات یدکی، هزینههای نگهداری و دوام فنی این خودروها به وجود آمده است.
در حالی که لیفان در ابتدا با شعار “کیفیت چینی با قیمت مناسب” معرفی شد، اما با گذشت زمان، کیفیت مونتاژ، سطح خدمات پس از فروش و دشواری تأمین قطعات یدکی باعث شد که بسیاری از مالکان این خودروها با مشکلاتی جدی مواجه شوند. در این شرایط، بررسی دقیق و واقعی هزینههای نگهداری خودروهای لیفان، از تعویض قطعات تا تعمیرات تخصصی، میتواند به خریداران و مالکان فعلی این خودروها دید بهتری بدهد.
قیمت قطعات یدکی؛ از قطعهساز تا بازار آزاد
یکی از مهمترین چالشهایی که دارندگان خودروهای لیفان با آن مواجهاند، مسئله قیمت و دسترسی به قطعات یدکی است. با توجه به این که لیفان دیگر در ایران تولید نمیشود و بسیاری از قطعات آن وارداتی است، قیمت قطعات به شدت تحت تأثیر نوسانات ارزی و محدودیتهای واردات قرار گرفته است.
برای مثال، قیمت یک عدد چراغ جلو لیفان X60 در بازار آزاد ممکن است بین ۴ تا ۶ میلیون تومان متغیر باشد، در حالی که قطعهای مشابه برای خودروهای داخلی مانند پژو ۲۰۶ حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان قیمت دارد. لوازم موتوری مانند واتر پمپ، تسمه تایم، کوئل، شمع و دینام نیز قیمتهایی بین ۱ تا ۵ میلیون تومان دارند که بسته به مدل خودرو و سال ساخت آن متفاوت است.
قطعاتی مانند اکسل عقب، دیسک و صفحه، و سیستم ترمز نیز جزو قطعات گرانقیمت محسوب میشوند و در بسیاری از مواقع یافتن نمونه اصلی یا حتی باکیفیت چینی آنها در بازار بسیار دشوار است. در این شرایط، بسیاری از مالکان ناچارند به قطعات استوک یا تعمیری روی بیاورند که این امر خود میتواند در بلندمدت هزینهبرتر و پرریسکتر باشد.
هزینههای تعمیرات دورهای و اساسی
خودروهای لیفان بهویژه مدلهای قدیمیتر مانند ۵۲۰ و ۶۲۰، به مرور زمان و با افزایش کارکرد، نیاز به تعمیرات اساسی پیدا میکنند. یکی از پرتکرارترین این موارد، مشکلات مربوط به سیستم تعلیق، فرمان و جلوبندی است. برخی از مدلهای لیفان، بهویژه X60، سابقه خرابی زودهنگام کمکفنرها و سیستم فرمان را دارند که موجب لرزش، صدای غیرعادی و کاهش پایداری خودرو در جاده میشود.
هزینه تعمیرات اساسی مانند تعویض گیربکس یا تعمیر موتور در تعمیرگاه لیفان میتواند تا ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان هزینه در برداشته باشد. در صورتی که نیاز به تعویض قطعاتی مانند سرسیلندر یا پیستون باشد، هزینهها ممکن است حتی از این مقدار نیز فراتر روند.
تعمیرات مربوط به سیستم برقی نیز در خودروهای چینی بهویژه لیفان میتواند چالشبرانگیز باشد. به علت طراحی خاص سیمکشیها و نبود دیاگ تخصصی برای برخی مدلها، پیدا کردن تعمیرکار حرفهای و قطعات الکترونیکی اصل به یک دغدغه اساسی تبدیل شده است. در نتیجه، هزینه دستمزد تعمیرکاران نیز به دلیل پیچیدگی سیستمها، بالاتر از متوسط بازار است. برای این منظور میتواند به تعمیرگاه دکتر چینی مراجعه کنید.
هزینههای نگهداری دورهای؛ تعویض روغن تا لنت ترمز
نگهداری صحیح خودرو، کلید اصلی افزایش عمر مفید آن است. خودروهای لیفان نیز از این قاعده مستثنی نیستند، اما تفاوت در کیفیت ساخت و مصرف قطعات باعث میشود که نگهداری دورهای آنها کمی پرهزینهتر باشد. برای مثال، تعویض روغن موتور در لیفان X60 به دلیل ظرفیت بالاتر روغن و نیاز به فیلتر باکیفیت، ممکن است بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان هزینه داشته باشد.
لنت ترمز جلو و عقب لیفان بسته به مدل بین ۱ تا ۲.۵ میلیون تومان قیمت دارد. در برخی مدلها، لنتهای غیر استاندارد بهسرعت فرسوده شده و موجب آسیب به دیسک ترمز نیز میشوند، که در نهایت هزینهای دوبرابری به مالک تحمیل میشود.
همچنین برخی مدلهای لیفان دارای سیستم فرمان برقی هستند که نگهداری و سرویس آن بسیار حساس بوده و در صورت خرابی میتواند هزینهای بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان ایجاد کند. سرویسهای معمولی مانند تعویض فیلترها، شمع، تسمهها و شستشوی انژکتور نیز بهطور متوسط بین ۲ تا ۴ میلیون تومان در هر دوره هزینه دارند.
ارزش اقتصادی نگهداری در برابر فروش یا تعویض
با توجه به افزایش هزینههای نگهداری و کاهش روزافزون ارزش فروش خودروهای چینی، بسیاری از مالکان لیفان با این سؤال مواجهاند که آیا نگهداشتن خودرو مقرونبهصرفه است یا بهتر است به فکر فروش آن باشند. پاسخ به این سؤال بستگی زیادی به مدل خودرو، میزان کارکرد، وضعیت بدنه و موتوری و دسترسی به قطعات دارد.
در بازار امروز، بسیاری از خودروهای لیفان با افت شدید قیمتی روبهرو هستند. برای مثال، یک لیفان ۶۲۰ مدل ۱۳۹۴ با سلامت نسبی و کارکرد متوسط، ممکن است کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان در بازار ارزشگذاری شود. این در حالی است که هزینه تعمیر اساسی موتور آن ممکن است به بیش از ۲۰ میلیون تومان برسد.
از سوی دیگر، فروش خودروهایی با مشکلات فنی، با افت قیمت بیشتر و دشواری در جذب خریدار همراه است. به همین دلیل، بسیاری از دارندگان این خودروها ترجیح میدهند همچنان از آن استفاده کرده و تنها تعمیرات ضروری را انجام دهند. در عین حال، نگهداری منظم و پیشگیری از خرابیهای بزرگ، میتواند تا حد زیادی از هزینههای سنگین جلوگیری کند.
پرسشهای متداول
آیا قطعات یدکی خودروهای لیفان هنوز در بازار ایران پیدا میشود؟
بله، اما نه به آسانی گذشته. به دلیل توقف تولید لیفان در ایران و کاهش واردات، قطعات اصلی کمیاب و گران شدهاند. در عوض، قطعات طرح و استوک چینی در بازار موجودند، ولی کیفیت آنها متغیر است و باید با دقت انتخاب شوند.
آیا نگهداری لیفان نسبت به خودروهای داخلی پرهزینهتر است؟
در اغلب موارد بله. هزینه قطعات، نوسانات قیمت ارز، و محدودیت در دسترسی به تعمیرکاران متخصص، باعث شده تا نگهداری لیفان بهویژه در مدلهای قدیمیتر پرهزینهتر از خودروهای داخلی مانند پژو یا سمند باشد.
آیا هنوز ارزش دارد لیفان را نگه داریم یا بهتر است بفروشیم؟
اگر خودرو در وضعیت فنی و بدنه خوبی قرار دارد و کارکرد بالایی ندارد، نگهداری آن با سرویس منظم میتواند اقتصادیتر از فروش آن با قیمت پایین باشد. اما اگر مشکلات فنی متعدد و هزینههای مکرر دارید، ممکن است فروش آن منطقیتر باشد.
Ask ChatGPT Output in